تبیان، دستیار زندگی
دکتر علی رشیدی مشاور معاون پژوهشی و فناوری از تشکیل کارگروه های برای استخراج علم و فناوری مبتنی بر مبانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خبر داد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استخراج شاخص های علم و فناوری

دکتر رشیدی در گفتگو با ویژه نامه پژوهش و فناوری خبر داد:

استخراج شاخص های علم و فناوری در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کلید خورد

دکتر علی رشیدی مشاور معاون پژوهشی و فناوری از تشکیل کارگروه های برای استخراج علم و فناوری مبتنی بر مبانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خبر داد.

دکتر رشیدی با بیان این که بخش عمده برنامه ریزی هایی که در سطح کشورهای دنیا می بینیم تقلیدی هستند، خاطر نشان کرد: نمی توانیم شاخص های علم و فناوری در الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی را با خط کش کشورهای غربی در نظر بگیریم.

استخراج شاخص های علم و فناوری

وی افزود: باید شاخص های پیشرفت در علم و فناوری را با توجه به اسلامیت و ایرانیت تعیین کنیم و ببینیم رقبا کجا هستند. البته در مکتب ما خیلی رقیب معنی ندارد بلکه ما بیشتر به تعالی مشترک توجه داریم و توجه به رقیب سازی نیست. در بحث های مکتبی ما رقیب سازی سر سلسله دشمن سازی است.

مشاور معاون پژوهشی وزی علوم، تحقیقات و فناوری برای فضاهای لیبرال و سکولار بوده اما در الگوی پیشرفت علم و فناوری در جمهوری اسلامی باید ایدئولوژی مد نظر قرار گیرد.

دکتر رشیدی با بیان این که الگوی اسلامی ایرانی مبنای ایدئولوژیک دارد خاطر نشان کرد: مبنای الگوی اسلامی پیشرفت چندان اقتصادگرا نیست هرچند که اقتصاد نیز در آن مهم است.

مشاور معاون پژوهشی وزارت علوم ، تحقیقان و فناوری با بیان این که قطعا میان الگوی اسلامی ایران پیشرفت علم و فناوری و سایر الگوها اشتراکاتی وجود دارد گفت: این اشتراکات بهینه نیست چرا که نقص دیگر الگوها آن قدر زیاد است که نمی توانیم اشتراکات را فراموش کنیم. لذا یکسری مولفه ها برای پیشرفت علم و فناوری کشورمان باید شناسایی کنیم.

استخراج شاخص های علم و فناوری

وی شناسایی الگوهای بهینه مدیریت علم و فناوری، مطالعه اشکال شبکه های مدیریتی و تعریف کارگروه هایی برای استخراج شاخص های بومی علم و فناوری را از گام های اولیه لازم برای تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در حوزه علم و فناوری دانست و گفت: برای تدوین این الگو باید نیاز راهبردی و مزیت های ملی مان را تعریف کنیم و تحولات در حوزه های نهادی، کارکردی و عملیاتی را شناسایی کنیم.

رشیدی با بیان این که در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت علم و فناوری باید کار را با گذشته نگاری و آینده نگری مستمر جلو ببریم گفت: ارزش های دینی و اخلاقی نقش اول در تدوین این الگو را دارند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - ویژه نامه هفته پژوهش و فناوری

تنظیم: فاطمه گودرزی