تبیان، دستیار زندگی
سایت ناسا امکانی را فراهم کرده است تا تغییرات فصول مختلف را در کره زمین مشاهده کنید.با مقایسه تصاویر به دست آمده از ماهواره هایی که به دور زمین گردش می کنند می توانید متوجه تغییرات اقلیمی در سیاره زمین بشوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغییر فصل ها از نگاه ماهواره ها

تغییرات فصول نتیجه ی انحراف محور زمین نسبت به صفحه ی گردش این سیاره به دور خورشید است. همان طور که همه ما تجربه کرده ایم وقتی فصل ها تغییر می کنند شرایط آب و هوایی هر منطقه نیز دستخوش تغییراتی می شود. دمای هوا، میزان بارش برف و باران، احتمال وقوع طوفان و سیل، پوشش گیاهان و ... همگی عواملی هستند که تحت تاثیر شرایط هر فصل تغییر می کنند.

ماهواره های فضایی ناسا در طول سال های مختلف و در فصل های متفاوت اقدام به عکس برداری از سطح سیاره زمین کرده اند که دانشمندان می توانند با استفاده از آن ها الگوهای مختلف آب و هوایی زمین را بررسی و پیش بینی کنند. بعضی از این تصاویر به دست آمده که نشان دهنده چگونگی تغییرات در فصول مختلف زمین است در وبگاهی برای مخاطبان به نمایش در آمده است. البته مخاطبان این سایت می توانند عکس ها و تصاویری را که خودشان از طبیعت در فصل های مختلف گرفته اند با دیگران به اشتراک بگذارند.

تصاویری که در ادامه خواهید دید قسمتی از عکس هایی است که توسط ماهواره ها در زمان های مختلف به دست آمده است:

تغییر فصل ها از نگاه ماهواره ها

تصویر بالا کشور انگلستان را در آذر سال 2010 و شهریور 2002 نشان می دهد. همان طور که مشخص است طوفان و برف در چند وقت اخیر سراسر انگشتان را پوشانده است در حالی که در تصویر سمت راست تمام خاک این کشور به راحتی مشاهده می شود.

تغییر فصل ها از نگاه ماهواره ها

این تصویر نشان دهنده دریاچه  george در نیویورک در چهار مقطع زمانی متفاوت است. زمان های عکس برداری این تصاویر به ترتیب از چپ به راست عبارتند از: بهمن، فروردین، تیر و مهر.

این تصاویر ارسالی به دانشمندان کمک می کند تا یک محل را در زمان های مختلفی از سال بررسی کنند و میزان تغییرات محیطی آن را اندازه گیری کنند. به دست آوردن الگوهای آب و هوایی هر منطقه می توانند به برنامه ریزی و تصمیم گیری بهتر برای آینده آن مکان کمک کند.

تغییرات آب رود نیل

در طول تاریخ میزان افزایش و کاهش آب رود نیل برای مردم بسیار دارای اهمیت بوده است. در زمان هایی که ابرها مانع پوشش تصویری دوربین های ماهواره ها نشوند، دانشمندان قادر خواهند بود تا میزان افزایش و کاهش آب رود نیل را با استفاده از تصاویر ارسالی از  ماهواره ها اندازه بگیرند. این دو تصویر در ماه های مرداد و اردیبهشت سال 2001 بر فراز رود نیل گرفته شده اند.

تغییر فصل ها از نگاه ماهواره ها

این تصویر نشان دهنده "دمای هوا در سطح زمین" است. دمای هوا در سطح زمین همان دمایی است که شما در طول شبانه روز در محیط خارج از خانه  خود تجربه می کنید. تفاوت دما در طول شب و روز در سیاره زمین بسیار به هم نزدیک است به همین دلیل در نقشه فوق، ترکیبی از این دو دما محاسبه شده است. همان طور که در تصویر مشخص است در اوایل تابستان، دمای نیمکره شمالی به شدت افزایش می باید در حالی که در اوایل زمستان این دما به طور محسوسی کاهش می یابد.

منبع:

http://www.jpl.nasa.gov/education/seasons.cfm

تهیه و تنظیم برای تبیان:

م.ح.اربابی فر