تبیان، دستیار زندگی
با تأیید و ستایش همسرتان ، تحولی شگرف و اساسی در او ایجاد كنید . تنها در این صورت است كه بهتر به حرف هایتان گوش می دهد و بهتر پاسخ می دهد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتهای سیاست زندگی داری

 سیاست زندگی داری

برای خواندن قسمت اول این مقاله اینجا را كلیك كنید.

در زندگی زناشویی شما با همسرتان ، تفاوت هایی وجود دارد كه جزء قاعده ی 180 درجه ای زندگی شماست  . یادتان باشد فقط زندگی شما !

انگار تا ابدالدهر هم حل نخواهد شد . حالا هرچه مقاله بخوانی و شبانه روز فكر كنی هم فایده ندارد : حل نخواهد شد !

در برخورد با این مسائل كه خودت بهتر از هركس میدانی چیست ، كاری بكن كه نه سیخ بسوزد نه كباب . انتهای سیاست زندگی ات را به كار ببر ! اگر بگویم :"گذشت داشته باش و بگذر"، حرف به جایی نگفته ام ؛ چون هركس اعتقادات و سلیقه هایی دارد كه محترم است و نمی شود به سادگی از كنارش گذشت . اگر هم بگویم :" تا پای جان بایست و حرفت را به كرسی زندگی بنشان " بازهم حرف نا به جایی گفته ام ؛ زیرا با این روش تو ناجوانمردانه سلیقه ی طرف مقابلت را زیر پاگذاشته ای و اینگونه ، كرسی زندگی و آرامش ات را ویران كرده ای .

نكات زیر می تواند راهگشا باشد . برای تو كه بی شك ، دوستدار آرامشی !

1- همان طور كه در مقاله ی قبل ذكر شد ، هركس در این كره ی خاكی ، راهی برای نفوذ دارد . همسران می توانند با یادآوری لحظات و خاطرات خوب خود ، در قلب یكدیگر جاخوش كنند و ماندگار بمانند ؛ با رعایت این اصل : درنظر گرفتن زمان و مكان مناسب . بهترین حرف ، در ذهن مخاطب ، بدترین اثر را خواهد گذاشت ، اگردر زمان و مكان نامناسب بیان شود .

انتهای سیاست زندگی داری

2-  یافتن زمان و شرایط مناسب ، جهت صحبت و بازگو كردن مسائل ، چیره دستی و هوشیاری خاصی را می طلبد . سعی كنید هوشمندانه عمل كنید ، تا از گفته های خود نتیجه ی عكس نگیرید . مثل یك صیاد حرفه ای در كمین لحظه ها و ثانیه های زندگی باشید تا بهترین بهره را ببرید و به آرامش رسید .

3- هر بار كه در طی روز ، هنگام انجام كارها ، تصادفا مقابل هم قرار گرفتید و چشمتان به چشم همسرتان برخورد كرد ، از زدن یكلبخند كوچك و مجانی دریغ نورزید . این عمل ساده و شاید به ظاهر بی فایده ، می تواند  كوه عظیم بی تفاوتی را جابه جا كند و یك دنیا غرور و اعتماد به نفس جایگزینش كند .این كار ساده و بی دردسر ، می تواند احساس امنیت و یك ستایش وصف ناشدنی را به همسرتان هدیه دهد و ناخودآگاه روابط را به سوی صمیمیت  كشاند .

4- اگر از حرفی دلخور شده اید ، یا عملی شما را رنجانده است ، بی كنایه و گلایه به همسرتان بگوئید . به او بگوئید كه این

دلخوری

حرف او چقدر شما را آزرده خاطر كرده است ! به او بگوئید كه دوست داشتید چگونه با شما برخورد می كرد ! این رفتار معجزه می كند ؛ البته اگر تمام شرایط را درست به عمل آورید مثل نوع بیان ، زمان و مكان صحبت كردن ، شرایط روحی شما یا همسرتان و هزار شرایط دیگر كه فقط مخصوص شما و همسرتان است .

5- برای بیان یك موضوع یا انتقاد از عملكرد همسرتان اینگونه عمل كنید :

الف- ذكر صفات خوب و پسندیده ی او

ب- ذكر اشتباهاتی و ایرادات خود

ج- ذكر این مورد كه هركس ممكن است در زندگی ،  ناخودآگاه و برخلاف میل باطنی اعمالی را انجام دهد كه پسندیده نیست

د- حالا ، ذكر انتقاد ، با زبانی نرم و منطقی .

6- با تأیید و ستایش همسرتان ، تحولی شگرف و اساسی در او ایجاد كنید . تنها در این صورت است كه بهتر به حرف هایتان گوش می دهد و بهتر پاسخ می دهد .

7-  بعد از صحبت با همسرتان ، مطمئن شوید كه او منظور شما را درست متوجه شده است . این كار را با یك سؤال یا پرسیدن "متوجه ی منظورم شدی؟ " انجام دهید . گاهی بسیاری از سوءتفاهم های خرابكار در غفلت از همین اصل بیدار می شوند . همسران باید در بیانشان صراحت داشته باشند و ترجیحا بی پرده و بی كنایه صحبت كنند ، تا نكته و حرفی ناگفته باقی نماند ، تا شاید دردسر شود و عامل فتنه گردد .

8- وقتی  كه همسرتان آزرده خاطر و پریشان است،بگذارید هرچه می خواهد بگوید . تازه بین حرف هایش هم بدون طعنه و كنایه بگویید :" خوب دیگه چی ؟ " . این پرسش‌ باعث تشویق او به ادامه ی گفتگو و خالی شدن  دردهای درونی اش می گردد. مطمئن باشید اتفاق خطرناكی نخواهد افتاد .اینکه همسرتان فرصت ‌یابد بدون ایجاد مزاحمت و وقفه در حرف‌هایش، آنچه را در دلش سنگینی کرده بگوید، باعث ایجاد آرامش و تسلط بر خود می شود . بگذارید خودش در مقابل متانت و صبر شما حرف های غیرمنطقی اش را به حرف های منطقی تبدیل كند و متوجه اشتباه خود بشود .

9- هر چه بیشتر به حرف‌های همسرخود توجه کنید، آن هم  درگوش کردن به حرف‌های شما راغب تر می‌شود. سعی نمایید که او را هر چه بیشتر مشتاق شنیدن حرف‌های خود کنید. یادتان باشد كه همه چیز دو طرفه است .

انتهای سیاست زندگی داری

0 1– نوشتن را فراموش نكنید !  این عمل به شما کمک می‌کند که برای رساندن پیام خود، از کلمات مناسب استفاده نمائید، این روش باعث می‌شود که همسرتان با خواندن درخواست شما، حالت دفاعی به خود نگیرد. تمام ملاحظات را در كمترین كلمات ، مفید و مختصر ، برای همسرتان با خطی زیبا و آرام بنویسید ! كاری كنید كه همسرتان مشتاق شود بارها و بارها نامه ی شما را بخواند و منظورتان را بفهمد و از داشتن همسری منطقی و مهربان ، به خود ببالد .

ادامه دارد ...

نویسنده : سرور حاجی سعید

گروه خانواده ایرانی سایت تبیان-تنظیم:حدیثه نصری مقدم 

مقالات مرتبط:

عشقم واقعیه اگه

می خوام باتوزندگی کنم

اندیشمندانه عاشقی کنید

زن وشوهرهای دوست داشتنی

تنفس دربهشت زناشویی

جاودانگی یک عشق

دستورالعمل های ازدواج موفق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.