تبیان، دستیار زندگی
در حدود دو هفته پیش طوفان سفید درخشانی در نیمکره شمالی سیاره زحل نمایان شد که با تلسکوپ‌های آماتوری نیز قابل مشاهده بود. به گفته دانشمندان این طوفان درخشانترین طوفانیست که در طول دهه گذشته در زحل ظاهر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حسادت سیاره زحل به مشتری!

در حدود دو هفته پیش طوفان سفید درخشانی در نیمکره شمالی سیاره زحل نمایان شد که گویا همچنان در سطح این سیاره رو به گسترش است. به گفته دانشمندان این طوفان درخشانترین طوفانیست که در طول دهه گذشته در زحل ظاهر شده است.

طوفان روی سیاره زحل

این طوفان ها معمولا به صورت دوره ای در سیاره زحل اتفاق می افتند و برخی مواقع به حدی بزرگ هستند که توسط تلسکوپ های مستقر در زمین رویت می شوند. طوفان های فوق معمولا گستردگی به اندازه هزاران کیلومتر دارند و برای مدتی در سطح سیاره خودنمایی می کنند. گفته می شود این طوفان سفید رنگ دارای دنباله ای به اندازه  60 هزار کیلومتر است.

ممکن است این طوفان در اثر حسادت سیاره زحل به طوفان معروف سیاره مشتری که به چشم مشتری معروف است پدید آمده باشد!

تصاویر و داده های به دست آمده از فضاپیمای کاسینی نشان می دهد که این طوفان عظیم در نیمکره شمالی سیاره زحل همچنان در حال رشد و توسعه است. تصویر زیر که توسط فضاپیمای کاسینی در تاریخ 24 دسامبر امسال گرفته شده است به خوبی گسترش طوفان را در سطح سیاره نسبت به تصویر قبلی که در 14 دسامبر گرفته شده است نشان می دهد.

طوفان زحل

Anthony Wesley، منجم آماتور استرالیایی درباره این طوفان به طنز می گوید: "ممکن است این طوفان در اثر حسادت سیاره زحل به طوفان معروف سیاره مشتری که به "چشم مشتری" معروف است پدید آمده باشد!"

همان طور که می دانید بارزترین ویژگی سطح سیاره مشتری، یک نقطه بزرگ قرمز رنگ است. این نقطه حجم زیادی از گاز در حال دوران می باشد و شبیه به گردبادهای زمینی است. بزرگترین قطر این نقطه سه برابر قطر زمین طول دارد. رنگ این نقطه بین طیف های قرمز و نارنجی متغیر است و به ندرت به طور کلی محو می شود.

چشم مشتری

به گفته دانشمندان طوفان های این چنینی در غول های گازی نظیر سیاره مشتری و زحل، با وجود جو غلیظ و نیروی گرانش عظیم، امری کاملا طبیعی است.

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر