تبیان، دستیار زندگی
یکی وسایل پرکاربرد که در هواپیماهای مدل در سازه های هوافضا استفاده می شود، ملخ آن هاست. ملخ ها در نگاه ساده دو بال چرخنده از طرفین یک محور محسوب می شوند. از نمای برش خورده مثل بال حالت دوک واره دارند و در امتداد خود دارای تاب می باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ملخ هواپیماهای مدل (propeller)

یکی از  وسایل پرکاربرد که در هواپیماهای مدل در سازه های هوافضا استفاده می شود، ملخ آن هاست.  ملخ ها در نگاه ساده دو بال چرخنده از طرفین یک محور محسوب می شوند. از نمای برش خورده مثل بال حالت دوک واره دارند و در امتداد خود دارای تاب می باشند.

ملخ هواپیماهای مدل

ملخ ها در صنایع هوایی برای ایجاد نیروی جلوبرنده (trust) در هواپیماها و برای ایجاد نیروی بالابرنده (lift) در عمودپروازها مانند هلیکوپتر استفاده می شوند.

در دست سازه هایی که دانش آموزان در این زمینه درست می کنند مانند هاورکرافت، بالون، هواپیمای مدل پروازی، عمودپروازها و ... باید به بعضی نکات در مورد ملخ انتخابی برای وسیله دقت کرد و طرز استفاده ی آن را یاد گرفت.

جنس های مختلف ملخ خصوصیات مختلفی دارند:

ملخ پلاستیکی و فایبرگلاس :

نسبتا سبک اند و از استحکام خوبی برخورداراند. برای هلیکوپتر و هواپیماهای مدل سبک مناسب است.

ملخ چوبی:

برای هلیکوپتر و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می شود. استحکام کمتری نسبت به بقیه دارند و وزن بیشتر.

ملخ الیاف کربن:

از همه انواع دیگر سبک تر، مستحکم تر و قابلیت مانور بیشتری دارند اما گران ترند!

ملخ هواپیماهای مدل

موتورهای الکتریکی ملخ را به چند روش می توان نصب کرد. در موتورهای الکتریکی بزرگتر معمولا ملخ با وفق دهنده ی مخصوص هر ملخ (adapter) به محور موتور (shaft) متصل می گردد و پیچ می شود.

مانند عکس زیر:

ملخ هواپیماهای مدل

در بعضی مدل های کوچک تر این موتورها ملخ به وسیله ی یک رینگ پلاستیکی به سر محور وصل می گردد که در ضربه احتمال شکستن ملخ کمتر می شود اما برای ملخ های بزرگ این سیستم نیروی وارده را تحمل نمی کند.

ملخ هواپیماهای مدل     ملخ هواپیماهای مدل

در برخی نمونه های دیگر از ملخ های دو تکه استفاده می شود به این نحو که در آن تیغه های ملخ آزاد و قابل تعویض اند و به وفق دهنده (adapter) پیچ می شوند. حسن این سیستم این است که می توان ملخ های متفاوتی را برای سرعت ها و راندمان های مختلف تعویض کرد و در حین پرواز اگر سرعت موتور کم باشد یا خاموش باشد پره ها جمع می شوند.

ملخ هواپیماهای مدل

ملخ به دو مشخصه شناخته می شود: طول تیغه و گام ملخ که طبق تعریف مسافتی است که ملخ یک دور کامل در هوا طی کرده و به جلو می رود.

جدول اندازه ملخ مورد استفاده بر حسب توان موتور:

ملخ هواپیماهای مدل

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: امین کریمی

تنظیم : نسرین صادقی