تبیان، دستیار زندگی
پلی پروپیلن از پلیمریزاسیون گاز پروپیلن تولید می شود. تفاوت مولکول پلی پروپیلن ( PP ) با مولکول پلی اتیلن ( PE ) تنها در یک اتم کربن اضافی در منومر گازی می باشد که این ساختمان متفاوت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پلی پروپیلن

پلی پروپیلن

کاربرد های پلاستیک ها :

پلی پروپیلن (PP) :

پلی پروپیلن

پلی پروپیلن از پلیمریزاسیون گاز پروپیلن تولید می شود. تفاوت مولکول پلی پروپیلن ( PP ) با مولکول پلی اتیلن ( PE ) تنها در یک اتم کربن اضافی در منومر گازی می باشد که این ساختمان متفاوت منومر اولیه باعث ایجاد شاخه های جانبی یکنواخت تر می شود که در نتیجه ی آن، ماده ی حاصل خواص فیزیکی و شیمیایی یکنواخت تری نیز دارد.

بلورینگی PP از PE کمتر بوده و تولید آن به صورت آمورف آسان تر می باشد. هزینه تولید PP پایین بوده و چگالی آن نیز کم است و در مقایسه با PE راحت تر فرآیند می شود. مقاومت آن در برابر جریان سرد بهتر است و در دماهای بالا تغییر شکل آن نیز کم تر است. سختی و استحکام کششی و سختی سطح خوبی دارد. PP در شرایط یکسان از PE اقتصادی تر است. مزیت آن این است که نقطه نرمی بالاتری دارد، لذا در ساخت بطری هایی که با مواد داغ پر می شوند یا در معرض حرارت قرار می گیرند استفاده می شود. در شکل زیر مولکول پروپیلن نمایش داده شده است.

پلی پروپیلن

تجهیزات پزشکی که با بخار استرلیزه می شوند معمولا با PP ساخته می شوند. برخی مقواها نیز با PP روکش دهی می شوند که به عنوان نگهدارنده مایعات برای محصولات غذایی قابل استفاده در مایکروویو به کار می روند. اما استفاده از PE به علت نقطه نرمی پایین به این عنوان مقدور نمی باشد. در شکل زیر مولکول پلی پروپیلن نمایش داده شده است.

پلی پروپیلن

پارچه های PP با کیفیت بالا تولید و به صورت رول عرضه می گردد. امروزه پارچه های پلی پروپیلن در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد اصلی این پارچه ها جهت تولید کیسه های پلی پروپیلن و جمبو می باشد.

گروه مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه و تنظیم : طیبه موسیوند