تبیان، دستیار زندگی
یکی از مهارت های که لازم است در انجام پروژه های هوافضا آموخته شود، روش کار با روکش حرارتی است . در هواپیمای مدل برای پوشاندن رویه بدنه و سازه ی بال و ... از روش های مختلفی استفاده می شود. یک نوع از این روش ها که روشی معمول و مناسب و نسبتا کم هزینه تر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه ی کار با روکش حرارتی

نحوه ی کار با روکش حرارتی

دانش پژوهان عزیز، یکی از مهارت های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد، مهارت نحوه ی کار با روکش حرارتی است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.

یکی از مهارت های که لازم است در انجام پروژه های هوافضا آموخته شود، روش کار با روکش حرارتی است. در هواپیمای مدل برای پوشاندن رویه بدنه و سازه ی بال و ... از روش های مختلفی استفاده می شود. یک نوع از این روش ها که روشی معمول و مناسب و نسبتا کم هزینه تر است، استفاده از روکش حرارتی مخصوص این کار است. البته دقت کنید که انتخاب روش مناسب برای روکش کردن بستگی به تیپ هواپیما، وزن، نوع موتور و ... دارد.

برای روکش کردن، روکش حرارتی را به ابعاد مورد نیاز بریده و بر روی سطح بدنه گذاشته و با اتوی مخصوص (اتوی مدل) بر روی آن بکشید تا به خوبی بر سطح بدنه بچسبد. این روکش ها دارای چسب در پشت خود هستند که به محض حرارت دیدن آن چسب ها عمل کرده و بر سطحی که روی آن قرار گرفته اند می چسبند.

نحوه ی کار با روکش حرارتی
نحوه ی کار با روکش حرارتی

می توانید با اتوی معمولی نیز این روکش ها را بچسبانید اما باید درجه حرارت مناسب برای روکش کردن را پیدا کنید. به این روش که تکه ای از روکش را می برید و روی چوب اضافه ای قرار می دهید.

ببینید با اتو کردن، روکش چروک شده و جمع می شود یا نه. اگر جمع شد که حرارت زیاد است و اگر که نچسبید حرارت کم است.

نکته ای که درباره روکش حرارتی باید ذکر شود این است که این روکش ها بر اثر حرارت دیدن خود را جمع می کنند. پس نگران چروکی های به وجود آمده بر روی سطح روکش نباشید زیرا با اتوی مخصوص می توانید بر سطح این روکش آنقدر بکشید تا خود را کاملا چسبانده و سطحی کاملا صاف را به خود بگیرد.  البته بهتر است که این اتفاق نیفتد و با درجه حرارت مناسب این کار انجام شود.

چروک های به وجود آمده بر روی بال که در بالا ذکر شدند را در تصویر زیر می بینید.

نحوه ی کار با روکش حرارتی

در این تصویر نیز بعد از اتوکشی نهایی (shrink) را می بینید که چروک ها جمع شده اند.

نحوه ی کار با روکش حرارتی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: امین کریمی

تنظیم : نسرین صادقی