تبیان، دستیار زندگی
یکی از هواپیماهایی که دانش پژوهان از میان سازه های هوا فضا برای ساخت انتخاب می کنند هواپیماهای مدل هستند. هواپیماهای مدل در چند دسته طبقه بندی می شوند: آموزشی، 3D، اسپرت، مقیاسی، جنگنده، گلایدر و ... اما نحوه ی به دست آوردن آن ها متفاوت است. می توان....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع عرضه ی هواپیمای مدل

انواع عرضه ی هواپیمای مدل

یکی از هواپیماهایی که دانش پژوهان از میان سازه های هوا فضا برای ساخت انتخاب می کنند هواپیماهای مدل هستند. هواپیماهای مدل در چند دسته طبقه بندی می شوند: آموزشی، 3D، اسپرت، مقیاسی، جنگنده، گلایدر و ... اما نحوه ی به دست آوردن آن ها متفاوت است. می توان از نقشه های موجود و تجربه در زمینه ی ساخت (که قبلا به دست آورده اید!)  استفاده کرد و با توجه به نکاتی که در نقشه موجود است، لوازم ساخت را تهیه کنید و مدل خود را بسازید. کلاس های آموزشی و افرادی هستند که این تجربیات و آموزش ها را فرا می دهند و مورد بحث ما نیست. کسانی که تجربه و علم زیادی در این مورد دارند نیز خودشان به طراحی و ساخت می پردازند.  ولی روش متداول برای کار با هواپیماهای مدل استفاده از کیت های موجود است .

انواع عرضه ی هواپیمای مدل

کیت ها مانند عکس بالا لوازم مورد نیاز برای ساخت و قطعات جدا از هم هواپیما و روکش و ... را در بر دارند و با نقشه ی موجود در کیت می توان به ساخت مدل مشغول شد. این کار از چند روز تا چند ماه ممکن است طول بکشد. خیلی از طرفداران مدل از ساختن کیت به اندازه ی پرواز دادن آن لذت می برند و این کار خود مانند ماکت سازی یک سرگرمی محسوب می شود. البته به خاطر وقت گیر بودن این کار، بعضی افراد ترجیح می دهند که از هواپیماهای آماده یا کیت های نسبتا آماده استفاده کنند.

انواع عرضه ی هواپیمای مدل
نوع دیگر کیت ها، کیت های ARF معادل کلمات Almost Ready to Fly به معنای تقریبا آماده پرواز می باشند.

این کیت ها را می توان در کمتر از 12 تا 20 ساعت آماده پرواز نمود. قطعات اصلی مانند دو نیمه بال، بدنه و دم هواپیما همگی کاملا آماده و روکش شده اند. شما به سادگی آن ها  را به هم متصل کرده، موتور و گیرنده رادیو را نصب کرده و چرخها و چند قطعه دیگر را متصل می کنید و هواپیما را آماده ی انتقال به زمین پرواز می کنید. اکثر کیت های موجود در کشور ما این گونه هستند.

نوع بعدی کیت های موجود  RTF معادل کلمات Ready To Fly به معنای آماده پرواز است.

این مدل در عرض بیست دقیقه بعد از باز کردن جعبه آماده پرواز است! البته در این کیت نیز شما هنوز نیاز به چند مرحله نهائی از مونتاژ کاری را دارید ولی بسیار کمتر از چیزی که حتی ARF ها نیاز دارند. در RTF های واقعی حتی موتور و گیرنده رادیو نیز از قبل نصب شده اند. هیچ راه ساده تری از این برای داشتن یک هواپیمای مدل نیست.

انواع عرضه ی هواپیمای مدل

در نهایت باید با توجه به بودجه و علایق خود، نوع مدل مورد نظر را انتخاب کنید و روی آن کار کنید. برای تهیه ی این مدل ها نیز می توانید در اینترنت خرید کنید یا به فروشگاه های مدل یا فروشگاه تبیان مراجعه کنید. برای تهیه کیت ARF هواپیمای مدل گلایدر اینجا و کیت RTF هواپیمای مدل آموزشی اینجا کلیک نمائید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: امین کریمی

تنظیم : نسرین صادقی