تبیان، دستیار زندگی
غضب، یک پدیده نفسانی است که سبب حرکت روح حیوانی و سرکش می شود. هر گاه این صفت در انسان شدت یابد، بر نیروی دماغی می گذارد و نور عقل را می پوشاند و اثر قوه عقلیه را ضعیف می گرداند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدست آوردن آرامش
آرامش روحی

غضب ، یک پدیده نفسانی است که سبب حرکت روح حیوانی و سرکش می شود. هرگاه این صفت در انسان شدت یابد ، بر نیروی دماغی تأثیر می گذارد و نور عقل را می پوشاند و اثر قوه عقلیه را ضعیف می گرداند.

افراد بشر از جهت تقسیم قوه غضبیه، سه دسته اند:

- دسته ای افراطی هستند، در این افراد هنگامی که غضب غلبه می کند، فکر و هوش شان تحت الشعاع قرار می گیرد و از مسیر عقل وشرع خارج می شوند که بسیار خطرناک است.

- برخی به صورت تفریط عمل می کنند ، حالات این گونه افراد به صورتی است که تصور می شود آنان فاقد قوه غضبیه هستند. زیرا در هنگام حوادث و مصائب کوچک ترین واکنشی در آنان ایجاد نمی شود در حالی که عقلا و شرعا صحیح نیست و غضب در جای خود ضروری است.

- گروه سوم ، گروهی هستند که جانب اعتدال را می گیرند و پیوسته در مسیر روشن و تابناک عقل حرکت می کنند.

تجربه نشان داده است که انسان هایی که خشم بر آنان غلبه کرده و تصمیماتی را در آن لحظه گرفته و عمل نموده اند ، وقتی نایره خشمشان فروکش کرده و حالات طبیعی خود را به دست آورده ، نادم و پشیمان و متألم شده اند که دیگر سودی نداشته است.

    (   امام صادق علیه السلام : خشم کلید هر بدئی است. )

انسان اگر در هنگام خشم ، بردباری را شیوه خویش قرار دهد و غضب خود را – اگر چه در دل دارد- لیکن ظاهر نسازد ، این امر به تدریج برایش عادت می شود و نیز حسن خلق جایگزین آن می گردد...

قسمتی از کتاب چگونه آرامش به دست آوریم / سید محمد صالحی کوشا

برای خرید کتاب چگونه آرامش به دست آوریم کلیک کنید.

تنظیم: آقایی


برای خرید کتب روانشناسی کلیک کنید.

برای خرید اشتراک کتاب کلیک کنید.

برای خرید از فروشگاه اینترنتی کلیک کنید.