تبیان، دستیار زندگی
افکار غیرعاقلانه را عامل هیجانات نابهنجار می‌داند و معتقد است که با اصلاح تفکر می‌توان به اصلاح خلقیات پرداخت. این کتاب به آموزش روشهای ابداع شده ای مثل تکنیکهای تخیل و تجسم عقلانی - هیجانی و درمان عقلانی هیجانی برای بهبود زندگی بیماران می پردازد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی عاقلانه

زندگی عاقلانه

کتاب "زندگی عاقلانه" ترجمه‌ای است از کتاب "A New Guide to Rational Living" که توسط Albert Ellis و Robert Harper نوشته شده است. آلبرت الیس، مبدع روان‌درمانی منطقی- هیجانی، افکار غیرعاقلانه را عامل هیجانات نابهنجار می‌داند و معتقد است که با اصلاح تفکر می‌توان به اصلاح خلقیات پرداخت. این کتاب به آموزش روشهای ابداع شده ای مثل تکنیکهای تخیل و تجسم عقلانی - هیجانی و درمان عقلانی هیجانی برای; بهبود زندگی بیماران می پردازد.

در کتاب زندگی عاقلانه، نویسندگان هیجانات منفی، مانند خشم، اضطراب و افسردگی، را ناشی از ده طرز فکر غیرعاقلانه زیر عنوان می‌کنند:

1. باید تأیید و محبت دیگران را جلب کنم. دیگران باید کارهای مرا دوست بدارند و مرا بپذیرند.

2. همیشه باید عملکرد خوب و موفقیت‌آمیزی داشته باشم. باید ثابت کنم که آدم با کفایت، شایسته و موفقی هستم. حداقل باید ثابت کنم که در بعضی زمینه‌ها آدم با کفایت و باهوشی هستم.

3. بعضی انسان‌ها بد، پست و شریرند و به خاطر گناهانشان لایق سرزنش و تنبیه‌اند. وقتی مردم رفتارهای آزاردهنده و ناعادلانه‌ای دارند، باید آنها را سرزنش کرد و به آنها لعنت فرستاد و آنها را اشخاص بد و شریر و پستی دانست.

4. اگر کارها درست پیش نروند، وحشتناک، هولناک و افتضاح خواهد شد. وقتی به شدت ناکام می‌شوی یا در حق تو بی‌عدالتی می‌شود و طردت می‌کنند، باید احساس کنی خیلی افتضاح شده و فاجعه هولناکی رخ داده‌است.

5. منشأ بدبختی‌های انسان در بیرون از اوست و ما کنترلی بر افسردگی‌ها و تأثراتمان نداریم. احساس بدبختی من ناشی از فشارهای بیرونی است و من کنترل کمی بر روی احساساتم دارم.

6. باید با هر چیزی که خطرناک و ترسناک به نظر می‌رسد، مشغولیات ذهنی پیدا کرد و در مورد آن مضطرب شد.

7. آسان‌ترین راه این است که از روبرو شدن با مشکلات زندگی اجتناب کنیم و از زیر بار مسؤولیت‌ها شانه خالی کنیم و سعی نکنیم دنبال خویشتنداری باشیم که البته پاداش‌دهنده‌تر است.

8. گذشته شما بسیار مهم است و هر چه که در گذشته بر شما تأثیر زیادی گذاشته است، حالا نیز حتماً بر احساسات و رفتار کنونی شما تأثیر می‌گذارد و همیشه تأثیرش را حفظ می‌کند.

9. مردم و اشیا باید اصلاح شوند و اگر نتوان برای حقایق تلخ زندگی راه‌حل‌های خوبی پیدا کرد، خیلی افتضاح و وحشتناک می‌شود.

10. با تنبلی و عدم تحرک  یا با خوشگذرانی‌های منفعلانه و غیرمتعهدانه می‌توان به شادی کامل دست یافت.

آلبرت الیس و رابرت هارپرمعتقدند که هر احساس و هیجان، از فکر و اعتقادی ذهنی سرچشمه می‌گیرد و هر انسانی می‌تواند با کمی دقت به این ارتباط پی ببرد. در کتاب زندگی عاقلانه نمونه‌های نسبتاً جامعی از کشف این ارتباط در افراد مختلف، که در واقع مراجعان نویسندگان کتاب بوده‌اند، ذکر شده‌است.

اگر می خواهید به شناخت بهتری از خود و  توانایی هایتان  رسیده و  روابط  بهتری داشته باشید مطالعه این کتاب را به شما پیشنهاد می کنیم.

مشخصات کتاب

مولفان: آلبرت الیس- رابرت هارپر

مترجم: مهرداد فیروزبخت

ناشر: انتشارات رشد

این کتاب را از فروشگاه اینترنتی تبیان نیز می توانید خریداری کنید.

تنظیم:مرکز مشاوره