تبیان، دستیار زندگی
موتورهای الکتریکی بر دو نوع brused و brushless تقسیم می شوند که در زیر به توضیح نوع دوم آن می پردازیم. این موتورها کارایی (efficiency) بالاتری دارند و از توان برق بهتر استفاده می کنند و البته گران ترند. بازده اغلب آن ها 80 تا 90 در صد است. این موتورها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موتور های بدون جاروبک یا سه فاز (brushless)

یکی از وسایل کاربردی مورد استفاده در پروژه های هوافضا که به شما کمک می کند تا نتیجه تلاش تان را بهتر نشان دهید، موتورهای بدون جاروبک یا سه فازه (موتور براش لس) است. موتورهای الکتریکی بر دو نوع brused  و brushless تقسیم می شوند که در زیر به توضیح نوع دوم آن می پردازیم. موتورهای براش لس (brushless) کارایی (efficiency) بالاتری دارند و از توان برق بهتر استفاده می کنند و البته گران ترند. بازده اغلب آن ها 80 تا 90 در صد است. این موتورها بر خلاف نوع معمولی اصطکاک کمتری دارند و نیروی بیشتری تولید می کنند.

تفاوت در این است که به جای استفاده از سیم پیچ DC از سیم پیچ AC  استفاده می گردد و بخش متحرک آن ها بر خلاف مدل های دی سی از آهن رباهای ثابت با میدان بالا تشکیل شده و بخش ثابت موتور از سیم پیچ ها تشکیل شده است.

به تصویر زیر دقت کنید:

موتور های بدون جاروبک

داخل یک موتور برش لس را می توانید در شکل زیر ببینید:

موتور های بدون جاروبک

مسئله ی دیگر انتقال حرارت است که در این موتورها به دلیل قرارگرفتن سیم پیچ ها در اطراف و چسبیدن به بدنه به خوبی انجام می شود و در آن ها بدنه یه عنوان خنک کننده (HEAT SINK) عمل می کند.

این موتورها از اختلاف فاز موجود بین فازهای منبع ولتاژی برای ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی دوار داخلی استفاده می کنند.

موتور های بدون جاروبک

سرعت موتور AC در ابتدا به فرکانس منبع تغذیه بستگی دارد، یا اختلاف در سرعت چرخش بین روتور و میدان استاتور (قسمت ثابت موتور)، گشتاور تولیدی موتور را تعیین می کند. تغییر سرعت در این نوع موتورها را می توان با داشتن دسته سیم پیچ ها یا قطب هایی در موتور که با روشن و خاموش شدنشان سرعت میدان دوار مغناطیسی تغییر می کند، ممکن ساخت.

موتور های بدون جاروبک

از این موتورها در هواپیماهای مدل پروازی و دست سازه های این چنینی (مانند هاورکرافت، بالون، ماشین کنترلی، گلایدر موتوری و ...) بسیار استفاده می شود به دلیل توان بالا و وزن کمتری که نسبت به بقیه ی موتورها دارند.

البته باید توجه شود که برای استفاده از این نوع موتورها با باتری به مبدل یا اینونتور نیاز داریم، زیرا باید جریان برق DC   باتری به AC و سه فاز تیدیل گردد. Speed Controller  وسیله ای است برای این کار که به توضیح کامل آن در همین بخش می توانید مراجعه کنید.

موتور های بدون جاروبک

برای تهیه ی موتور براش لس و اسپید کنترلر( Speed Controller ) با مشخصات متفاوت می توانید به فروشگاه های لوازم مدل مراجعه کنید و یا آن را از فروشگاه اینترنتی تبیان تهیه نمائید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: امین کریمی

تنظیم : نسرین صادقی