تبیان، دستیار زندگی
آموزش تصویری میزان اهمیت و مراحل بازیافت برای کودکان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش بازیافت برای کودکان

با رشد جمعیت وگسترش شهرنشینی تولید زباله بیشتر و بیشتر می شود کامیون پشت کامیون برای بردن زباله ها می آیند آنها را می برند تا دفن کنند.

آموزش بازیافت برای کودکان

چرا به زباله ها طلای کثیف می گویند ؟ زباله مواد دور ریز حاصل از مصرف انسان است . این همه زباله را چه باید کرد ؟ پاسخ بازیافت است . بازیافت یعنی مواد و چیزهای بی مصرف را برای مصرف و استفاده دوباره آماده کردن.آیا همه زباله ها را می توان بازیافت کرد ؟ نه . مثلا داروهای فاسد شده باتری های خالی و ... را نمی توان بازیافت کرد . اما نان خشک وپلاستیک و کاغذ و مقوا و شیشه و فلز و ... را می توان بازیافت کرد . از زباله های تر می توان کود گیاهی به دست آورد.

آموزش بازیافت برای کودکان

زباله را چه کار میکنند ؟ بیشتر زباله ها را برای دفن بهداشتی می برند خارج از شهر. محل دفن جایی است که کامیون ها بار زباله خود را در آنجا خالی می کنند. کف بعضی از این محل های دفن بهداشتی را لا یه های خاک رس میریزند و روی آن را با ورق پلاستیک می پوشانند و سپس زباله ها را روی آن می ریزند. بولدوزرها هم زباله ها را به جلو هل می دهند و روی هم میریزند و با خاک روی آن را می پوشانند تا بوی بد پراکنده نشود و حیوانات و حشرات را به سوی خود جلب نکند.

روزی می رسد که کوههایی از زباله دور تا دور شهر را فرا می گیرد و جایی برای دفن زباله ها نمی ماند تولید سالانه زباله در تهران بیش از دو میلیون تن است.

مردم هر روز زباله بیشتری تولید می كنند و اكثر آنها دوست ندارند زباله نزدیك محل زندگی شان دفن شود . اما زباله ها زیادند و گاهی به علت نبودن جای كافی ، زباله ها را میسوزانند .زباله را می توان به انواع زیر تفكیك كرد :

آموزش بازیافت برای کودکان

زباله شهری : آن چه را كه در خانه ها ، فروشگاه ها ، مدارس ، ادارات ، شركت ها و ... دور میریزند .

زباله صنعتی : مواد غیر قابل استفاده كه در موقع ساخت محصولات صنعتی در كارخانه ها به دست می آید .

زباله بیمارستانی : زباله عفونی ، ضایعات اتاق عمل ، پس مانده های آزمایشگاهی ، تزریقات و دارو و ....

زباله های ساختمانی : نخاله ها ، مواد و مصالح غیر قابل استفاده در كارهای ساختمانی .

همه زباله ها دور ریختنی نیستند بلكه بیشتر مواد درون زباله را میتوان بازیافت كرد .در شهر تهران سالانه حدودا 300 میلیون كیلوگرم نان خشك از درون زباله ها جمع آوری می شود، بیش از 2 میلیون كیلوگرم میوه و تره بار از بین میرود و روزانه حدود 500 هزار كیلوگرم كاغذ و مقوا در زباله ها یافت میشود .

سهم شما در تولید این زباله ها چقدر است ؟ آیا همه اینها را باید دفن كنیم؟

كار مهم : نان خشك ، كاغذ ، مقوا ، شیشه ، قوطی و پلاستیك را در خانه به صورت جداگانه جمع آوری كنید . این كار یعنی تفكیك در مبدا . بازیافت از همین جا شروع می شود .

كار مهم تر : زباله های خشك و تر را یك جا نریزید.

آموزش بازیافت برای کودکان

برای ساخت كاغذ به تعداد زیادی درخت و مقداری انرژی نیاز است. درختان را می برند،خرد می كنند و خرده چوب ها را با مواد شیمیایی و آب مخلوط می كنند تا خمیر كاغذ به دست آید.20 میلیون دانش آموز و دانشجو در ایران با كتاب و كاغذ سروكار دارند.اگر كاغذهای باطله بازیافت نشوند باید برای تولید كاغذ از چوب درختان بیشتری استفاده نماییم و مقدار بیشتری كاغذ از خارج وارد كنیم .درخت با جذب دی اكسیدكربن موجود در هوا،اكسیژن تولید می كند و همه موجودات زنده به اكسیژن نیاز دارند. با بازیافت كاغذ و مقوای باطله ، و تولید كاغذ و مقوای بازیافتی جنگل ها دست نخورده باقی می مانند و این همه آب و انرژی مصرف نمی شوند

آموزش بازیافت برای کودکان

روزنامه،مجله ، كارتن،جعبه شیرینی و .....همه از جنس كاغذ هستند و نباید آنها را دور ریخت . آنها را بازیافت كنید.برای تولید مقدار كاغذی كه یك نفر در سال مصرف می كند به چوب  1.5 درخت نیاز است.

در كارخانه كاغذ پارس در خوزستان از تفاله نیشكر كاغذ ساخته می شود.این كار نوعی بازیافت است .

برای تولید یك تن كاغذ 2385 كیلوگرم چوب و 440 هزار لیتر آب تازه لازم است.اما برای تولید یك تن كاغذ از كاغذهای باطله و بازیافتی، دیگر به چوب نیازی نیست و فقط كاغذ باطله ، 1800 لیتر آب تازه و مقداری انرژی مصرف می شود.باوركردنی نیست ولی در سال 1376 در تهران روزانه 500 هزار كیلوگرم كاغذ و مقوا در میان زباله ها بوده است.

آموزش بازیافت برای کودکان

در میدان تره بار شهرداری تهران مراكز جمع آوری كاغذ ، شیشه و فلز برپاست كه به بازیافت مواد كمك میكنند . در اصفهان هم طرح بازیافت از مبدا به كار گرفته اند. در شیراز طرح تفكیك زباله از مبدا و سازماندهی نمكی ها انجام گرفته است. طرح توزیع سطل سبز همزمان با آموزش شهروندان كرمانشاهی برای تفكیك پس مانده ها از اسفند 79 شروع شده است.

آموزش بازیافت برای کودکان

گردآوری بخش دانش و زندگی تبیان