تبیان، دستیار زندگی
نور متشكل از میدان های متعامد الكتریكی و مغناطیسی است كه در جهات اتفاقی در حال نوسانند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطبش

نور متشكل از میدان ‌های متعامد الكتریكی و مغناطیسی است كه در جهات اتفاقی در حال نوسانند.

قطبش

وقتی از قطبش صحبت می ‌كنیم، در حقیقت با میدان ‌های الكتریكی نور سروكار داریم.

قطبش نور بدین معنی است كه نور فقط مشتمل بر میدان ‌های الكتریكی در یك راستا است و هیچ جهت اتفاقی دیگری برای میدان الكتریكی وجود ندارد.

قطبشقطبش

در مقابل نور غیر قطبیده نوری است كه میدان ‌های الكتریكی در آن می ‌توانند تمامی جهات را (در حین انتشار) داشته باشند. البته در هر دو حالت، میدان ‌های الكتریكی عمود بر راستای انتشار هستند.

در حقیقت وقتی شما به هرمیدان الكتریكی نگاه می ‌كنید آن را می ‌توان به دو بخش یا مولفه تجزیه نمود. این دو مؤلفه ‌های افقی و قائم میدان الكتریكی هستند.

تصویر زیر حالت ‌های مختلفمیدان الكتریكی و مولفه‌ های آن را نشان می ‌دهد.

قطبش

اگر میدان الكتریكی در راستای یكی از مولفه ‌هایش باشد آن گاه مولفه دیگر صفر خواهد بود و اگر یكی از مؤلفه ‌های میدان توسط محیط جذب شود آن گاه میدان فقط شامل مولفه دیگر می ‌گردد. به‌عبارتی میدان الكتریكی فقط در یك جهت نوسان خواهد نمود و این مستقل از جهاتی است كه پیش از آن داشته ‌است. در چنین شرایطی اصطلاحاً گفته می ‌شود نور به صورت صفحه‌ای (یا خطی) قطبیده شده ‌است.

پدیده مشابه ‌ای در تصویر زیر نشان داده شده ‌است. چنین شرایطی وقتی حاصل می ‌شود كه طناب در تمامی جهات (بالا- پایین، چپ- راست) نوسان نكند.

قطبشقطبش

همانند حالتی كه طنابی از داخل شیاری عبور داده شده و به نوسان درآید. در این صورت نوسانات ذرّات طناب در یك راستا بوده و تمامی نوسانات دیگر كه به شیار برخورد می ‌كند میرا می ‌شود.

قطبشقطبش

فرآیند قطبیده شدن خطی نور اثر ظاهری (همانند آنچه كه در بالا (دیدید) ندارد زیرا میدان ‌های الكتریكی قابل دیدن نیستند. اما باعث می ‌شود كه شدّت نور كاهش یابد، البته وضوح و جزئیات تصویر تغییر نمی ‌كند.

برای مشاهده فیلم  روی شکل زیر کلیک کنید.

جهت مشاهده مطالب مرتبط اینجا کلیک کنید.

مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محسنی

تنظیم: سمیرا بادامستانی