تبیان، دستیار زندگی
این سیستم که در هواپیماهای مدل پروازی، هلیکوپترها، هاورکرافت، قایق و ... که برای سرگرمی و به صورت پروژه ی خانگی ساخته می شوند، کاربرد دارد. به صورت کلی در هر جایی که از گروه موتورهای براش لس (که قبلا در بخش موتورها توضیح آن داده شده) و سیستم رادیوکنترل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیستم  کنترل سرعت (ESC)

سیستم  کنترل سرعت (esc)

یکی از پرکاربردترین وسائل در انجام انواع پروژه های هوافضا سیستم  کنترل سرعت (ESC) می باشد. این سیستم که در هواپیماهای مدل پروازی، هلیکوپترها، هاورکرافت، قایق و ... که برای سرگرمی و به صورت پروژه ی خانگی ساخته می شوند، کاربرد دارد.

به صورت کلی در هر جایی که از گروه موتورهای براش لس (که قبلا در بخش موتورها توضیح آن داده شده) و سیستم رادیوکنترل استفاده شود باید از این سامانه استفاده کرد تا بتوان سرعت موتور را کنترل کرد.

ESC  که مخفف electronic speed control می باشد، از گیرنده ی رادیوکنترل پالس ها را دریافت می کند و با توجه به کد مربوطه میزان جریان خروجی که به موتور می رود و در نهایت دور موتور (RPM) را کنترل می کند.

اسپید کنترل بر حسب اندازه و طول پالس ها کار می کند و به همین دلیل آن را (PWM) می نامند، که مخفف Pulse Width Modulation به معنای مدلاسیون پهنای باندهاست. در شکل زیر نحوه ی قرارگیری سیستم را می بینید.

سیستم  کنترل سرعت (esc)

اکثر ESC  های جدید توانایی کنترل و مدیریت جریان باتری ها (BEC) را نیز دارند به طوری که دیگر نیاز نیست تا به گیرنده باتری دیگری برای تامین برق گیرنده و سرورها وصل شود و خود ESC  می تواند این کار را انجام دهد و کافی است تا باتری به ESC  وصل شود و آن نیز به گیرنده متصل گردد. سیستم power cut-off نیز در ESC  ها وجود دارد که به معنای آن است که اگر ولتاژ از حد خاصی کمتر شد گاز موتور را قطع می کند تا دیگر به باتری آسیب نرسد. زیرا باتری های Li-Po بسیار به افت ولتاژ حساس هستند و اصولا با این اتفاق کارایی خود را از دست می دهند.

اسپید کنترل ها از سامانه های مختلفی برای امنیت بیشتر پرواز یا افزایش قابلیت هایشان بهره می برند که بسته به مدل و شرکت سازنده متفاوتند. طبیعتاً این قابلیت ها در اطلاعاتشان ثبت شده و اختلاف قیمتی آن ها به همین دلیل است.

ESC برای موتورهای brushless  و brushed با هم متفاوت است که تشخیص آن ها راحت است. چون با دیدن تعداد سیم خروجی موتور در اسپیدکنترل می توان متوجه تک فاز یا سه فاز بودن آن شد.

سیستم  کنترل سرعت (esc)

در تصاویر زیر دو نوع مختلف را که درون هواپیمای مدل نصب شده اند می بینید.

سیستم  کنترل سرعت (esc)
سیستم  کنترل سرعت (esc)

در زیر نحوه ی اتصال قطعات را می بینید.

سیستم  کنترل سرعت (esc)

در نهایت باید گفت که انتخاب ESC مناسب برای وسیله ی شما  به میزان جریانی که موتور شما می کشد، انتظارات شما از سیستم های مختلف ESC، وزن حداقلی و  بودجه ی شما بستگی دارد.

برای تهیه ی این لوازم باید به فروشگاه های لوازم مدل و سرگرمی های هوایی مراجعه کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: امین کریمی

تنظیم : نسرین صادقی