تبیان، دستیار زندگی
امروزه در اطرافمان بسیاری لوازم وجود دارند که به صورت رادیویی کنترل می شوند و دنیای کنترل از راه دور (remote control) را به وجود آورده اند. اساس کار همه ی این کنترلر ها امواج الکترومغناطیسی هستند که در بازه های مختلف عمل می کنند. مانند رادیو در بازه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رادیو کنترل

یکی از پرکاربردترین وسائل در انجام انواع پروژه های هوافضا رادیو کنترل می باشد. امروزه در اطرافمان لوازم بسیاری وجود دارند که به صورت رادیویی کنترل می شوند و دنیای کنترل از راه دور (remote control) را به وجود آورده اند.

اساس کار همه ی این کنترلرها امواج الکترومغناطیسی هستند که در بازه های مختلف عمل می کنند. مانند رادیو در بازه امواج رادیویی، ریموت های وسایل خانگی در بازه ی فروسرخ و موبایل در بازه گیگاهرتز.

هواپیمای مدل، هاورکرافت، هلیکوپتر و بالون را نیز می توان با رادیوکنترل از راه دور هدایت کرد. این سامانه اطلاعات را در بازه ی مگاهرتز و گیگاهرتز از دسته ی رادیوکنترل به گیرنده در هواپیمای مدل انتقال می دهد و موتور یا سرووها را به حرکت در می آورد.

برای تهیه رادیو کنترل مورد استفاده در پروژه های هوافضا می توانید به فروشگاه اینترنتی تبیان مراجعه کنید.

رادیو کنترل

این رادیوها در انواع مختلف و برای همین نوع سرگرمی ها گسترش پیدا کرده اند و انواع مختلف و متنوعی یافته اند. اما در همه ی آن ها این قسمت ها وجود دارد:

فرستنده یا دسته ی کنترل که حداقل باید دارای 4 الی 6 کانال (هر فرمان متفاوت یک کانال نامیده می شود) باشد تا بتواند قسمت های مختلف یک مدل را کنترل کند مانند گاز، شهپرها و بالک ها . کانال های اضافه تر می تواند چراغ ها، چرخ ها، دودزا و یا... را کنترل کند. در کنار هر دسته فرمان(joystick) دکمه ای برای تصحیح(trim) آن فرمان وجود دارد. در رادیوهای پیشرفته تر صفحه ی نمایشی برای  تنظیمات بیشتر و حتی به حافظه سپردن حالت ها وجود دارد.

رادیو کنترل

فرستنده های معروف به "فرکانسی" از محدوده های باند 27 تا 76 مگا هرتز برای  فرستادن امواج استفاده می کنند. برای تداخل نداشتن امواج، این رادیوها باید فرکانس های مختلفی را در یک محیط داشته باشند. جدول زیر نمونه ای از کانال های فرکانسی موجود در باند 35 مگاهرتز است.

رادیو کنترل

نوع دیگر فرستنده و گیرنده ها  در محدوده ی 2.4 گیگاهرتز عمل می کنند که با توجه به فن آوری پیشرفته ی موجود در آن امکان تداخل نزدیک به صفر است و نیاز به کانال های مختلف در آن نیست.

گیرنده ها نیز متاسب با فرستنده ها هستند و پروتکل های یکدیگر را فقط اجرا می کنند. با ابعاد کمی که دارند درون هر وسیله ای قرار بگیرند و فرامین را کنترل کنند. وزن آنها بسیار کم می باشد  (کمتر از 10 گرم) و این باعث می شود تا بتوان ریزپرنده ها را ساخت. در زیر چند نمونه گیرنده را می بینیم.

رادیو کنترل
رادیو کنترل    رادیو کنترل

در رادیوهای پیشرقته ی امروزی درون جعبه ی رادیو این لوازم وجود دارد که در شکل یک نمونه را می بینید:

1. دسته ی کنترل (فرستنده)

2. گیرنده

3. باطری دسته ی کنترل (عموما از جنس Ni-MH)

4. باطری گیرنده (عموما از جنس Ni-MH)

5. شارژر مخصوص باطری های رادیوکنترل

6. تعدادی سروو استاندارد و اتصالات مربوطه

7. کلید ON/OFF داخل هواپیما

8. دفترچه ی راهنمای استفاده (User Manual)

رادیو کنترل

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: امین کریمی

تنظیم : نسرین صادقی