تبیان، دستیار زندگی
برای دستیابی به موفقیت و پیمودن مسیر کمال در طول زندگی اندکی استرس نه تنها نا خوشایند نیست بلکه از ملزومات لازم و ضروری به شمار می آید. از سوی دیگر، یکی از واکنش های طبیعى افراد در هر سن و سالی، به وقایع نا خوشایند، غیر قابل کنترل و اجتناب‌ناپذیر زندگی اس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این گونه با استرس بجنگید

استرس

برای دستیابی به موفقیت و پیمودن مسیر کمال در طول زندگی اندکی استرس نه تنها نا خوشایند نیست بلکه از ملزومات لازم و ضروری به شمار می آید. از سوی دیگر، یکی از واکنش های طبیعى افراد در هر سن و سالی، به وقایع نا خوشایند، غیر قابل کنترل و اجتناب‌ناپذیر زندگی استرس است که ازغریزه حافظت فرد در برابر فشار روانی، جسمى و مقابله با خطر نشات مى‌گیرد و عكس‌العمل بدنی آن به صورت اضطراب تظاهر می یابد و موجب رنجش خود شخص و اطرافیان فرد می شود.

برخی از علایم وجود استرس عبارتند از:

 احساس افسردگى، بدخلقى، گناه، خستگى، سردرد، دل درد، اختلال خواب، خنده و گریه بى دلیل، منفى گرایی، سرزنش وانتقاد از خویشتن، نفرت و انزجار از ارتباط یا  بر عهده گرفتن مسئولیت ها، سرزنش دیگران به خاطر وقایع ناخوشایندى که برای شما اتفاق ‌افتاده است، نبود علاقه یا کسب لذت از فعالیتهایی که قبلاً براى فرد جالب بوده‌اند، دیگر به عنوان اموری تحمیل شده بر فرد قلمداد می شوند.

اگر چه انسانها نمى‌توانند تمامی موقعیت های تنش آور را کنترل کنند، اما قادرند واکنش وعکس العمل خود را در برابر آنها کنترل کنند. همان طور که می دانید احساسات ما از طرز تفکر و دیدگاه ما به زندگی  نشات می گیرند؛ لذا اگر بتوانیم شیوه تفکر خود را تغییر دهیم، خواهیم توانست احساساتمان  را نیز تغییر دهیم. در ادامه این مقاله، به  برخی از راهکارهای کنار آمدن با استرس اشاره خواهیم نمود.

فهرستى از موارد و موقعیت های  تنش زا را تهیه کنید.

تمامی روابط خود اعم از دوستان، خانواده، مدرسه و دیگر فعالیت های خود را در نظر بگیرید، اما بدانید که شما هرگز نخواهید توانست به یکباره هر آنچه را که فهرست کرده اید تحت کنترل آورید، بنابراین اولویت بندی کنید و سعی کنید به ترتیب اولویتتان بر موارد استرستان فایق آیید.

استرس

خودتان را موظف و مجبور به انجام چیزهایى که نمى‌توانید یا نمى‌خواهید، نکنید.

مثلا، اگر مشغله کاری دارید به مادرتان قول کمک در کارهایش را ندهید و یا اگر حوصله خرید  با دوستانتان  را ندارید آن را برای یک زمان  مناسب تر به تعویق بیندازید.

فردی را براى گفتگو پیدا کنید.

در مورد احساساتتان  و چگونگی آن با خانواده، دوستان و ... صحبت کنید. همدلی منتج شده از گفتگو برای کاهش تنش و استرس بسیار کمک‌کننده است. گاهی ممکن است مشکلات خانوادگى یا اجتماعى شما  به راحتی قابل بیان و مطرح کردن با دیگران نیست؛ در این مواقع بهتر است با یک مشاور صحبت کنید.

احساسات خود را باور كنید:

برای این که بتوانید بر احساسات نا به جای خود غلبه کرده و با  آنها مقابله کنید بهتر است، سعی کنید که احساساتتان  را بشناسید و آنها را بپذیرید. ‌هرگز به‌ خودتان نگویید: "من نباید دچار استرس شوم"؛  بلکه جلوی احساس خود را  نگیرید و اجازه دهید احساساتتان امکان بروز یابند. هنگامی که متوجه  می شوید که استرس دارید در واقع شما یك قدم جلو هستید و در کنترل و غلبه بر آن به  بهترین نحو می‌توانید  وارد عمل شوید.

یکی از واکنش های طبیعى افراد در هر سن و سالی، به وقایع نا خوشایند، غیر قابل کنترل و اجتناب‌ناپذیر زندگی استرس است که ازغریزه حافظت فرد در برابر فشار روانی، جسمى و مقابله با خطر نشات مى‌گیرد

مسئولیت احساسات خود را بپذیرید:

سعی كنید كه ناراحتی خود را بر سر دیگران خالی نکنید و رفتار نامناسبی با آنها نداشته باشید، چرا که با این رفتار موجبات ناراحتی دیگران را فراهم می سازید؛ که این خود باعث بروز رفتارنامناسب از سوی آنها نسبت به شما خواهد شد. از سوی دیگر، صرف توبیخ و سرزنش خود تنها باعث  افزایش استرس شما خواهد شد. اما هنگامی که شما خود را مسئول رفتارهایتان قلمداد کنید، در آن صورت است که فاكتور توبیخ و سرزنش خود از بین می‌رود و شما با واقعیت روبرو شده و خود را قربانی اعمال دیگران نمی دانید و خواهید توانست كنترل احساسات خود را در دست بگیرید. لذا، همین پذیرش مسئولیت باعث خواهد شد که شما در قبال احساسات خود كاری انجام دهید. بدین ترتیب، اگر شخصی باعث اضطراب شما ‌شود، او را صدا کرده ودرباره چرایی و چگونگی احساستان نسبت به او صحبت خواهید کرد، این که چه احساسی نسبت به او دارید  و چرا چنین احساسی را تجربه می کنید و این که برای غلبه بر این احساس چه باید کرد.

در چنین مواقعی این نکته بسیار حائز اهمیت است که سعی نمایید راجع به مشكل خود فكر كنید، نه راجع به شخص به‌خصوصی.

عمیق نفس بكشید:

هنگامی که مضطرب می شوید، به طور ناخودآگاه نفس‌های كوتاه می‌كشید، اما بهتر است برای كاهش سریع اضطراب و تسهیل مقابله با وضعیت فعلی تان نفس‌های عمیق بكشید.

استرس کمتر با سرسختی بیشتر

به خودتان استراحت بدهید:

به هنگام استرس و فشار روانی بهتراست از موقعیت تنش آوراجتناب کنید و استراحت كوتاه مدتی داشته باشید . از صحنه مجادله خارج شدن، باعث آرامش و تازه تر شدن فكر شما شده و فرصتی را نیز جهت مقابله با مشكل برای  شما ایجاد می کند . بهتر است فعالیت كنید (قدم بزنید یا ورزش کنید) تا هورمون‌های متضاد وضعیت استرس در شما ایجاد شود. پس از استراحت، مجددا مسئله و مشكل به وجود آمده را با فرد مورد نظر مطرح نمایید، چرا که در غیراین صورت فقط وقفه‌ای در حل مشكلتان به وجود می آید و این در حالی است که مشکل شما به قوت خود باقی می ماند.

منعطف باشید:

استرس غیرقابل پیش بینی و غیرقابل اجتناب است؛ لذا بهتر است برای مقابله و غلبه بر آن، در رفتار و شیوه برخوردمان با دیگران تجدید نظر کرده و تغییراتی بدهیم. اگر فرد منعطفی باشیم، خواهیم توانست تنها با توجه کردن به صحبت ها و گفته های دیگران، نشانه و علائم استرس را درآنان تشخیص داده و خودمان را با شرایط فعلی تطبیق دهیم. تنها با کمی نادیده گرفتن علائق مان خواهیم توانست، دیگران را در به ‌دست آوردن نیازهایشان یاری کنیم؛ به عبارتی تنها با گوش دادن به صحبت‌های دیگران می توان باعث كاهش استرس در آنان شد.

بعد از وقوع مشكل، راجع به آن گفتگو کنید:

پس از کسب آرامش، بهتراست راجع به مشكل تنش‌زا با طرف مقابلتان صحبت كنید؛ چراکه ممکن است آن مسئله مجددا به صورت  فجیع تر و حادتری تكرارشود. برای كنترل افراد مضطرب بهتراست فاکتور ذکر شده را با فاکتور قبلی (انعطاف پذیری) ادغام كنید تا نتایج بهتری عایدتان شود.

مواظب تغذیه خود باشید:

 غذاهای مقوی مصرف نمایید و زمانی که تحت فشار روانی هستید و اضطراب دارید از مصرف موارد ذیل اجتناب کنید:

* نیكوتین:

شنیده اید که برخی از افراد می گویند: وقتی عصبانی می شوم بایستی سیگار بکشم تا آرامشم را دوباره به دست آورم. نیكوتین موجود در سیگار موقتا و در کوتاه مدت در همان لحظه باعث آرامش فرد می شود اما مصرف درازمدت آن به فرد صدمه می‌زند و باعث افزایش ضربان قلب و كوتاه شدن نفس‌ها  و هزاران عوارض دیگر می شود.

 

* كافئین:

از این ماده  محرك زا دوری كنید و  به جای قهوه از یك نوشیدنی دیگر با كافئین كمتر مثل چای استفاده نمایید.

* شكر:

مواد شیرین باعث افزایش گلوكز در بدن می‌شوند.لذا به هنگام استرس و عصبانیت از مواد غذایی با كمترین شكر استفاده كنید.

راجـع بــه  چگونگی رفتارهایتان به هنگام استرس سؤال كنید :

ما به هنگام استرس متوجه رفتارها و عکس العمل هایمان در آن موقعیت نیستیم و فراموشی كوتاه مدت ما، اطلاع‌یافتن از این موضوع و بازیابی مسائل را نیزازما سلب می کند؛ لذا آگاهی از چگونگی رفتارهایمان در مواقع استرس در نحوه برخورد ما با مسائل و مشکلات كمك شایانی خواهد کرد. مثلا، اگردیگران به شما بگویند به هنگام استرس فریاد می‌زنید، شما متوجه این موضوع خواهید شد و استرس خود را كاهش داده و سپس به ادامه گفتگو خواهید پرداخت.

گروه خانواده ایرانی سایت تبیان- نسرین صفری

مقالات مرتبط

ارتباط شخصیت با میزان استرس

مواظب باشید : استرس همیشه در کمین شماست

راه های کنترل استرس

چگونه از به وجود آمدن استرس جلوگیری كنیم؟

گریه؛ سلامتى یا استرس؟

علت استرس شما چیست؟

آیا اضطراب فایده‌ای هم دارد؟

عوامل ایجاد كنندة فشار روانی (استرس ) و راههای مقابله با آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.