تبیان، دستیار زندگی
انواعی از باتری ها وجود دارند که از نیکل به عنوان یک پایه ی پیل استفاده می کنند. این نوع باتری ها از نظر اقتصادی به صرفه ترند. خصوصیات کلی این ها را می توان در زیر مشاهده کرد:قابلیت شارژ و دشارژ بیش از 600 بارقابلیت تامین شدت جریان 500 میلی آمپر ساعت و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع باتری ها 2 (باتری های نیکل - کادمیم)

یکی از قطعات الکترونیکی که در ساخت بسیاری از پروژه های هوافضا کاربرد دارند باتری ها می باشند. انواعی از باتری ها وجود دارند که از نیکل به عنوان یک پایه ی پیل استفاده می کنند. این نوع باتری ها از نظر اقتصادی به صرفه ترند. خصوصیات کلی این ها را می توان در زیر مشاهده کرد:

  • قابلیت شارژ و دشارژ بیش از 600 بار
  • قابلیت تامین شدت جریان 500 میلی آمپر ساعت و یا بیشتر
  • تامین شدت جریان چند آمپری لحظه ای (c نسبتا بالا)
  • محدوده کاربرد وسیع و مناسب( از 40- تا 50 درجه سانتی گراد)
  • تحمل ادامه شارژ بیش از حد و بی نیاز از مراقبت های خاص

این باتری ها به دو دسته ی کلی تقسیم می شوند:

1. نوع تهویه ای

2. نوع بدون منفذ با الکترودهای زینتر شده

این باتری ها از نیکل هیدروکسید، کبالت هیدروکسید و گرافیت برای الکترودهای مثبت و از کادمیم اکسید، آهن، نیکل، و گرافیت برای الکترودهای منفی استفاده می کنند. پوشش باتری ها از ورق های فولادی (با لایه ای از اپوکسی یا پلی اتیلن) و جلدهای پلاستیکی است.

انواع باتری ها 2

ساختمان کلی:

سلول های نیکل کادمیم یا به علامت اختصار "Ni - Cd" در دو نوع استوانه ای و دکمه ای ساخته و عرضه می شوند که در زیر به بعضی تفاوت های آن ها اشاره می کنیم:

سلول های دکمه ای همواره از یک یا دو جفت صفحه ی گرد که توسط ماده خلل و فرج داری عایق شده اند تشکیل می شوند. خود این صفحات با فشردن ماده ای خمیری فعال در یک فلز مشبک تهیه می شوند. در باتری های نوع استوانه ای از ورقه های نرمی استفاده شده که می توان آن ها را به دور هم پیچید. این ورقه ها از زینتر کردن پودر نیکل بر روی پایه ای از جنس نیکل ساخته می شوند. عایق بین صفحات از نوعی ماده متخلخل است. زینتر کردن روشی در عملیات حرارتی در متالوژی فلزات است. در هر دو گونه، باتری ها کلا توسط ورقه ای از جنس نایلون پوشیده و نفوذناپذیر می گردند.

انواع باتری ها 2

باتری های استوانه ای مجهز به نوعی سامانه سوپاپ فنری برای جلوگیری از افزایش فشار گازهای درونی در هنگام شارژ بیش از حد یا تخلیه بیش از اندازه عمل می کند. شکل بالا ساختار درونی یک باتری نیکل کادمیم استوانه ای را نشان می دهد.

مشخصات کلی:

مقاومت داخلی این نوع باتری ها بسیار کم است و به وسیله آن ها می توان به جریان زیاد لحظه ای دست یافت. میزان مدت زمان در شارژ ماندن این ها در موقع انبار کردن بستگی به دمای محیط دارد. درجه حرارت مناسب برای این باتری ها 10 تا 35 درجه است و در غیر این دماها شارژ آن بسیار سخت انجام می شود. با کم شدن دما مقاومت داخلی نیز افزایش پیدا می کند.

در زیر جدول باطریهای متداول لیتیم و نیکل با کاتد و آندهای مختلف را می بینید. دو نوعی که با فلش مشخص شده از انواع کاربردی در هواپیماهای الکتریکی هستند.

انواع باتری ها 2

برای تهیه انواع باتری مورد استفاده در پروژه های هوافضا می توانید به فروشگاه اینترنتی تبیان مراجعه کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: امین کریمی

تنظیم : نسرین صادقی