تبیان، دستیار زندگی
ناسا در نظر دارد تا در سال آینده میلادی طی یک برنامه منظم و مفصل منظومه شمسی را به همه علاقمندان معرفی کند. این برنامه تحت عنوان سال منظومه شمسی، برنامه های زیادی را در بر می گیرد که شامل رویداد های نجومی و مأموریت های فضایی بدور سیارات و اقمار منظومه ش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال جهانی منظومه شمسی

ناسا در نظر دارد تا در سال آینده میلادی طی یک برنامه منظم و مفصل، منظومه شمسی را به همه علاقه مندان معرفی کند. این برنامه تحت عنوان " سال منظومه شمسی"، برنامه های زیادی را در بر می گیرد که شامل رویداد های نجومی و مأموریت های فضایی به دور سیارات و اقمار منظومه شمسی است.

سال منظومه شمسی

البته یک سال زمینی برای پوشش تمام حوادث و اتفاقات نجومی و فضایی کافی نیست، ولی برگزار کنندگان تصمیم دارند تا یک سال مریخی را که یک و نیم برابر یک سال زمینی است برای این برنامه مفصل اختصاص دهند.

برنامه " سال منظومه شمسی" فرصت خوبی برای گروه های نجومی حرفه ای و آماتور است تا بتوانند خورشید و سیارات و همه فعالیت های فضایی را برای علاقه مندان به تفصیل معرفی کنند.

به گفته رئیس بخش علوم سیاره ای ناسا در جریان سال منظومه شمسی شمار پرواز های فضایی و پرواز سفینه های بدون سرنشین از کنار سیارات و اقمار آنها در ارتفاع کم سه برابر می شود. به گفته او تاریخ مطالعات و فعالیت های فضایی تا کنون شاهد چنین برنامه ای نبوده است.

سال منظومه شمسی رویدادهای خاصی را به صورت زنده و یا در مناسبت های خاص برگزار می کند تا انجمن ها و تشکل های نجومی را در پیشبرد این برنامه ها کمک کند.

به گفته برگزار کنندگان، یکی از جالبترین برنامه ها 365 روز پادکست اخترشناسی است که حداقل تا آخر سال 2011 ادامه می یابد. به گفته مدیر این بخش، پادکست کردن کاری آسان و جالب است و شما از این طریق می توانید دانش و تجربیات و علاقمندی خود را به نجوم با دیگران به اشتراک بگذارید.

همچنین می توانید تصاویر، کارهای هنری، موسیقی و یا تجربیات دیگران را در مورد سال منظومه شمسی در این بخش مشاهده کنید.

برنامه " سال منظومه شمسی" فرصت خوبی برای گروه های نجومی حرفه ای و آماتور است تا بتوانند خورشید و سیارات و همه فعالیت های فضایی را برای علاقه مندان به تفصیل معرفی کنند.

در ادامه یک سری از سلسله مأموریت های فضایی برجسته در سال منظومه شمسی معرفی می شوند:

رویارویی سفینه فضایی ستاردست NExT با دنباله دار تمپل در 14 فوریه 2011.

ورود سفینه فضایی مسنجر به یک مدار جدید به دور سیاره عطارد در 18 مارس 2011.

سفینه فضایی طلوع (Dawn) طی یک مأموریت بین سالهای 2011 تا 2012 در ماه می به سیارک وستا نزدیک می شود و البته با سیاره کوتوله یا کوچک سرس هم در سال 2015 ملاقات می کند.

سفینه فضایی جونو هم در ماه آگوست 2011 به مقصد مشتری زمین را ترک  می کند. این سفینه قصد دارد تا ساختار، میدان جاذبه و میدان مغناطیسی غول منظومه شمسی را مطالعه کند.

سفینه فضایی GRAIL یا آزمایشگاه بهبود گرانش و هسته درونی ناسا با هدف نقشه برداری از ماه در ماه سپتامبر 2011 به سوی این قمر زیبای زمین پرتاب می شود.

آزمایشگاه علمی مریخ هم در ماه نوامبر 2011 با هدف فرود بر سطح مریخ به سوی این سیاره پرتاب می شود. این روبوت اکتشافی به اندازه یک موتور ماشین است و با هدف زیر و رو کردن مریخ جهت جستجوی شرایط مناسب حیات و دیگر فعالیت ها به سطح مریخ فرود می آید. قرار است این آزمایشگاه روبوتیک در ماه آگوست 2012 در سیاره سرخ فرود آید.

یونس بخشی

به نقل از: آسمان پارس

تنظیم و ویرایش برای تبیان: م.ح.اربابی فر