تبیان، دستیار زندگی
دكتر محمد مهدی‌نژاد نوری، معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، در نشست خبری با خبرگزاری دانشجویان ایران اقدامات و فعالیت های پژوهشی انجام شده و برنامه‌های هفته پژوهش امسال ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست خبری معاون پژوهشی و فناوری

دكتر محمد مهدی‌نژاد نوری، معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، در نشست خبری با خبرگزاری دانشجویان ایران اقدامات و فعالیت های پژوهشی انجام شده و برنامه‌های هفته پژوهش امسال را به صورت زیر تشریح کردند.

برپایی نمایشگاه هفته پژوهش در مصلای تهران

معاون پژوهشی و فناوری به برپایی نمایشگاه هفته پژوهش امسال در مصلای تهران در بخش‌های مختلف:  مجموعه‌ای از كتب، تجهیزات آزمایشگاهی، دستاوردهایی از فعالیت های پژوهشی انجمن‌ها و قطب‌های علمی، نشریات علمی و پژوهشی و توانمندی‌های پژوهشی دستگاه‌های اجرایی و این که در نهایت از غرفه‌های برتر نمایشگاه تقدیر خواهد شد اشاره کردند. همچنین در حاشیه نمایشگاه نشست‌هایی در طول مدت هفته پژوهش و فناوری برگزار می‌شود.

نشست خبری معاون پژوهشی و فناوری

تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر كشور با حضور رییس‌جمهور

همچنین 6 دی ماه سال جاری مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر كشور برگزار می‌شود كه در این روز علاوه بر معرفی پژوهشگر برتر، مدیر پژوهشی برتر و مركز پژوهشی برتر به روال سال های گذشته، امسال فناوران برتر، مركز فناوری برتر و مدیر فناوری برتر نیز معرفی و تجلیل می‌شوند. این مراسم با حضور وزیر علوم و رییس جمهور در سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی برگزار خواهد شد.

برگزاری همایش ملی مدیریت پژوهش و فناوری

مهدی‌نژاد در ادامه تشریح برنامه‌های هفته پژوهش، از برگزاری همایش ملی مدیریت پژوهش و فناوری خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این همایش آن است كه فعالیت های پژوهشی و توسعه فناوری به شكل حرفه‌ای، كارآمد و با بهره‌وری در كشور، انجام شود.

مهدی نژاد  خاطر نشان كرد: با پیگیری دولت و مجلس، قانون حمایت از شركت‌های دانش بنیان به تصویب مجلس رسید و رییس‌جمهوری نیز آن را ابلاغ كرد. در حال حاضر نیز آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های آن در دبیرخانه شورای عالی عتف در حال تدوین است.

نشست خبری معاون پژوهشی و فناوری

تاسیس اولین منطقه ویژه علم و فناوری كشور در اصفهان

وی با اشاره به تصویب و ابلاغ «تاسیس منطقه ویژه علم و فناوری» در هیات دولت، اظهار كرد: اولین منطقه ویژه علم و فناوری كشور در اصفهان ایجاد می‌شود كه فرصت خوبی برای پیوند مراكز علمی و پژوهشی و صنایع فراهم می‌كند و مراحل اجرایی این منطقه در حال ساماندهی است.

اعطای پژوهانه به 1320 دانشجوی دكتری

وی به هدفمند كردن فعالیت های پژوهشی دانشگاهی طی سال گذشته اشاره و خاطرنشان كرد: تا كنون به 1320 دانشجوی دكتری، به شرط اخذ پروژه از میان اولویت‌های پژوهشی كشور، پژوهانه اعطا شده است.

اعتبار این پژوهانه‌ها، 6 میلیارد و 950 میلیون تومان است كه منابع مالی پژوهانه توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین و مصادیق آن از سوی وزارت علوم ارائه شده است.

ابلاغ نخستین سند اولویت های پژوهشی كشور به دانشگاه‌ها

معاون پژوهشی وزیر علوم از تصویب اولین سند اولویت‌های پژوهشی كشور در شورای عالی عتف و ابلاغ آن به دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: این اولویت‌ها در گرایش‌ها و رشته‌های مختلف علوم انسانی، فنی مهندسی، كشاورزی و علوم پایه است و علاوه بر آ‌ن در معاونت پژوهشی وزارت علوم، حدود 400 عنوان پژوهش برای دانشجویان دوره دكتری و150 عنوان پژوهشی برای رفع نیاز دستگاه‌های اجرایی تعریف و تصویب شده است.

وی تصریح كرد: اعتبار اولیه پرداختی به‌ 150 پروژه مذكور، 4 میلیارد تومان است و تا پایان سال 6 میلیارد تومان دیگر پرداخت خواهد شد.

نشست خبری معاون پژوهشی و فناوری

امضای قرارداد پژوهشی با 6 وزارتخانه

مهدی‌نژاد در ادامه این نشست خبری اعلام كرد: در یك سال گذشته، با هدف رفع نیازهای پژوهشی دستگاه‌ها، با وزارتخانه‌های نیرو، نفت، دفاع، صنایع و معادن، بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و جهاد كشاورزی تفاهم‌نامه‌های پژوهشی امضا شده است.

ارائه لایحه‌ای به كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت

تاسیس پارك علم و فناوری در تمام استان های كشور تا پایان برنامه پنجم توسعه

مهدی‌نژاد از ارائه لایحه‌ای به كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای توسعه‌ ارتباط دانشگاه و صنعت خبر داد و گفت: پژوهش‌های كاربردی و تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت الزاماتی را برای دستگاه‌های اجرایی ایجاد نمی‌كند، لذا در این باره نیاز به حمایت های بیشتر داریم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در ادامه با بیان این كه توسعه‌ پارك‌های علم و فناوری كشور در دستور كار جدی است، اعلام كرد : علاوه بر پارك های علم و فناوری فعال، پارك علم و فناوری خراسان جنوبی ، خراسان شمالی و مازندران در حال تاسیس است ، تاسیس پارک های علم و فناوری گلستان، لرستان، كردستان و قم نیز در حال پیگیری است . پارك علم و فناوری زنجان، كرمانشاه، قزوین نیز در درون دانشگاه‌ها مستقر هستند كه معتقدیم باید جدا و زیر نظر وزارت علوم فعالیت كنند.

وی اظهار امیدواری كرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه، در 31 استان كشور حداقل یك پارك علم و فناوری تاسیس شود.

شمار مقالات نمایه شده در ISI و ISC تا پایان سال گذشته

آیین‌نامه‌ ایجاد پژوهشگاه در دانشگاه‌ها، در حال تدوین

معاون پژوهشی وزیر علوم درباره‌ی تعداد مقالاتی كه در ISI تا پایان سال 88 نمایه شده است، گفت: 14 هزار و 715 مقاله در ISI و 5 هزار و860 مقاله در ISC نمایه شده است.  وی همچنین در خصوص مقالات محققان كشور كه در كنفرانس‌های ملی و بین‌المللی ارائه شده‌اند، اظهار كرد: 19 هزار و 544 مقاله در كنفرانس‌های ملی و 14 هزار و 501 مقاله در سطح بین‌المللی ارائه شده است.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - خبرگزاری دانشجویان ایران

تنظیم: فاطمه گودرزی