تبیان، دستیار زندگی
13 مجموعه الف «کلاه پهلوی» به کارگردانی ضیاء‌الدین دری، «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی، «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت‌الله، «اوسنه پادشاهی» به کارگردانی امرلله احمدجو، «تبریز مه‌آلود» به کارگردانی محمدرضا ورزی، «حضرت موسی (ع)» به کارگردانی فر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

13 پروژه فاخر در دست ساخت

کلاه پهلوی

تلویزیون به سریال‌‌های الف پناه می‌برد

 گرایش جدی تلویزیون به تولید مجموعه‌های الف منجر به تولید حجم بالایی از این آثار شده و این روزها 13 مجموعه الف مراحل تولید را پشت سر می‌گذارند.

به گزارش خبرآنلاین، صداوسیما که در گذشته چند سال یکبار مجموعه‌ای در قالب آثار الف راهی آنتن می‌کرد، این روزها با تعداد بالای تولید این قبیل از آثار روبرو شده؛‌ آثاری که قرار است با استفاده از امکانات مطلوب تولید اثری بالاتر از سطح معمول در اختیار مخاطب قرار دهند.

اینکه تاکنون آثار الف و الف ویژه تولید‌شده در تلویزیون تا چه حد در جلب نظر مخاطبان و کسب رای مثبت نگاه‌های کارشناسی موفق بوده‌اند خود جای بحث بسیار دارد، اما گرایش جدی مدیران صداوسیما به ساخت این آثار نشانگر پایداری آنان بر مسیری است که از چند سال قبل به طور مشخص در دستور کار قرار گرفت.

تعیین بودجه مشخص برای ساخت این آثار خود موجب تعیین کف و سقف مشخص برای ساخت مجموعه‌‌هایی از این دست شده که در نگاهی به سازندگان این آثار می‌توان به اسامی مشابهی در مقام کارگردان مجموعه‌ها رسید که همین در تکرار نتایج منفی در مورد برخی آثار بارها و بارها مطرح و خبرساز شده است.

13 مجموعه الف «کلاه پهلوی» به کارگردانی ضیاء‌الدین دری، «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی، «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت‌الله، «اوسنه پادشاهی» به کارگردانی امرلله احمدجو، «تبریز مه‌آلود» به کارگردانی محمدرضا ورزی، «حضرت موسی (ع)» به کارگردانی فرج‌الله سلحشور، «صاعقه خاموش» به کارگردانی مجتبی راعی، «آخرین دربار (شاه)»، « فصل بی‌پروایی»، «سلمان فارسی»، « خیانت و جنایت پهلوی»، «حضرت ابوطالب(ع)» و «حماسه‌میشیان» از جمله سریال‌های فاخر تلویزیون هستند که پنج اثر مرحله تصویربرداری را سپری می‌کند و باقی یا در مرحله اول پیش‌تولید و یا در دست تحقیق و بررسی هستند.

این روزها «مختارنامه» به کارگردانی داود میرباقری به عنوان یکی از مجموعه‌های موفق الف ویژه در حال پخش از تلویزیون است که در مقایسه با «یوسف پیامبر» ساخته فرج‌الله سلحشور و «در چشم باد» ساخته مسعود جعفری‌جوزانی که به عنوان آثار الف ویژه در سال‌های اخیر روی آنتن رفتند، در جلب نظر کارشناسان و تماشاگران حرفه‌ای آثار تاریخی جایگاهی ویژه به دست آورده است.

نگاهی به مجموعه‌های الف در دست تولید تلویزیون تصویری از مدعی‌های برتری این رسانه در سال‌های آینده پیش رو قرار می‌دهد.

کلاه پهلوی

کارگردان :  ضیاءالدین دری

شبکه یک 30 قسمت 50 دقیقه‌ای

مرحله تولید :  تصویربرداری

(پایان تصویربرداری در تهران و ادامه آن در فرانسه)

داستان بین سال‌های  1315 تا 1320 اتفاق می‌افتد. یک ایرانی تحصیل کرده در فرانسه به نام فرخ پس از ازدواج با دختر مستشار الدوله و عضویت در لژ فراماسونری به ایران مراجعت کرده و با توصیه دیگران، فرمانداری شهرستان کوچکی به نام سامان را عهده دار شده و مامور اجرای فرمان کشف حجاب در این شهر می‌شود. این در حالی است که میرزا رضا تدین بازاری معتمد مردم در مقابل او جبهه می‌گیرد.

داریوش فرهنگ، امین حیایی، امیرعلی دانایی، داریوش کاردان، شقایق فراهانی، رضا کیانیان، گوهر خیراندیش، ماه چهره خلیلی، فرهاد آئیش، جمشید شاه محمدی، رضا فیاضی، بهاره افشاری، محمدرضا شریفی‌نیا، مریلا زارعی، عباس امیری، صالح میرزاآقایی، آناهیتا نعمتی، کاظم افرندنیا، شهره لرستانی، نیلوفر خوش خلق، سیروس گرجستانی، فرشید ابراهیمیان، داود رشیدی، بیوک میرزایی و نادر سلیمانی

دری: ما حدود دو ماه در کشور فرانسه کار داریم و طبق برنامه‌ریزی‌هایی که تا به حال انجام شده کار به خوبی پیش رفته است.

پس از پایان پخش مختارنامه

سرزمین کهن

کارگردان : کمال تبریزی

شبکه سه

?? قسمت  ?? دقیقه‌ای

مرحله تولید :  تصویربرداری

«سرزمین کهن» قصه کودکی به نام رهی را روایت می‌کند که بعد از بمباران دهکده‌ای توسط نیروهای متفقین، از زیر آوار بیرون کشیده می‌شود. رهی پس از چند روز مراقبت توسط مادرش راهی تهران می‌شود. سال‌ها بعد او در یک خانواده توده‌ای بزرگ می‌شود؛ اما بر اثر به وقوع پیوستن ماجراهایی، او به یک خانواده درباری سپرده می‌شود. در این خانواده است که او رفته‌رفته به هویت خود پی می‌برد و همین باعث می‌شود به یک خانواده دیگر که علقه‌های مذهبی دارند، سپرده شود؛ اما این پایان ماجراهای او و اطرافیانش نیست.

ثریا قاسمی، الهام حمیدی، حسین محجوب،  رضا کیانیان، ‌پژمان بازغی، بیتا فرهی، جعفر دهقان، امیر آقایی، هنگامه قاضیانی ، میترا حجار ، پرویز پورحسینی ، فرهاد قائمیان و علی شادمان.

تبریزی: در این پروژه در لوکیشن‌های مختلف متمرکز می‌شویم و به علت طولانی بودن زمان فیلمبرداری باید طوری کار کنیم که در هر یک از چهار فصل ،سکانس‌های مربوط به همان فصل را به تصویربکشیم. همین امر موجب شده است که دچار دردسرهای عجیب و غریب شویم.

فیلمنامه هم خوب نوشته شده و هم جذاب و دقیق است. تقریبا می‌توان گفت کمتر فیلم‌نامه‌‌ای در تلویزیون ایران وجود دارد که تا این حد روی جزئیات آن دقت شده باشد.

سال 90

وضعیت سفید

کارگردان : حمید نعمت‌الله

شبکه سه

26 قسمت 45 دقیقه ای

مرحله تولید :  تصویربرداری و تدوین همزمان

به هنگام شروع موشک باران تهران از زمستان 1366 اعضای خانواده‌‌ای پرجمعیت که تقریباً همه با هم قهر هستند و اختلاف دارند برای دوری از حملات دشمن ساکن باغ مادرشان در روستایی واقع در حومه تهران می‌شوند. روستایی که مدرسه اصلی آن تبدیل به محل اسکان بخشی از اهالی جنگ زده شده است. استقرار این خانواده در باغ و همجواری آنها با مردم روستا که در اوج همدلی بسر می‌برند، حوادث گوناگونی را برای خانواده رقم می‌زند که باعث درک آنها از مشکلات یکدیگر و ریشه‌های بی‌اهمیت اختلافات‌شان می‌شود.

عرفان ابراهیمی، ستاره اسکندری، مونا احمدی، افسانه بایگان ، حسن پورشیرازی، افسانه چهره‌آزاد، سیما خزرآبادی، امیرحسین رستمی، شیرین زنگنه، اسماعیل سلطانیان، علی سلیمانی، فرهاد شریفی، مهین شهابی، شیرین شهباززاده، ناصر شهریاری، عباس غزالی، یونس غزالی، امیر کاظمی، لیندا کیانی، سهیلا گلستانی، پوراندخت مهیمن، رابعه مدنی، آشا محرابی، عزت‌الله مهرآوران، اصغر نقی زاده و سارا همتی.

محمدرضا شفیعی (تهیه‌کننده): مجموعه «وضعیت سفید» یک داستان کاملا دفاع مقدسی دارد. مشکلات ساخت مجموعه‌های دفاع مقدسی علی‌رغم همکاری نهادهای مختلف و وجود مکان‌هایی مثل شهرک سینمایی همچنان وجود دارد. ساخت این گونه مجموعه‌ها، ویژگی‌ها و مشکلات منحصر به فردی دارد. این مجموعه در زمان معاصر اتفاق می‌افتد؛ در چنین سریال‌هایی همه چیز باید مطابق با واقعیت ساخته شود و چون مردم این زمان را می‌شناسند فضاسازی بسیار سخت می‌شود.

نامشخص

اوسنه پادشاهی

کارگردان : امرلله احمدجو

شبکه سه

?? قسمت ?? دقیقه‌ای

مرحله تولید : تصویربرداری

حسام بیگ با نام جدید سامشا اکنون پادشاه ایران شده و برای خوشگذرانی به سمت اصفهان می‌آید. کاروان او را همسرش ملک خاتون و دو فرزندش ولیعهد و شا دخترو، تلخک دربار قشونسالار، میر غضب و ریز و درشت درباریان، جارچیها، دسته موزیک، آشپزخانه دربار همراهی می‌کنند. تا اینکه ...

محمود پاک نیت، محمد فیلی، انوشیروان ارجمند،  ژاله علو ، برزو ارجمند، جمشید مشایخی، رضا بابک، بهزاد داوری، سعید پیردوست، آتش تقی‌پور، پرویز بزرگی، حسن اکلیلی، فریدون سورانی، بهروز مسروری، پری کربلایی و راحیل گلکار

رضا جودی (تهیه‌کننده): مجموعه «اوسنه پادشاهی» چهار فاز دارد که فاز اول آن مربوط به حاکم اصفهان است که در کاخ می‌گذرد و تصویربرداری آن تمام شده است، فاز دوم نیز متعلق به اردوگاه شاهی است؛ بخش سوم نیز کاروان شاهی است که برای رسیدن به اردوگاه می‌روند و فاز چهارم داخلی‌های چادرها در اردوگاه است.

بازیگرانی که قرار است با لهجه اصفهانی در «اوسنه پادشاهی» صحبت کنند، همه اصفهانی هستند و مابقی هم با لهجه‌ای شبیه به لهجه استفاده شده در «روزی روزگاری» صحبت می‌کنند، امیدواریم که این مشکل برای ما پیش نیاید.

احمدجو: داستان‌های این سریال در فضای گذشته رخ می‌دهد و ما اردوگاهی در کنار زاینده‌رود خواهیم زد که تمام بخش‌ها در آنجا تصویربرداری خواهد شد.‌  «اوسنه پادشاهی» قصه‌ای فانتزی دارد و ماجراهای آن کاملا خیالی است و به هیچ دوره‌ای از تاریخ ایران برنمی‌گردد.

نامشخص

تبریز مه‌آلود

کارگردان : محمدرضا ورزی

شبکه یک

?? قسمت ?? دقیقه ای

مرحله تولید : تصویربرداری

«تبریز مه‌آلود» با موضوع زندگی عباس میرزا . فتحعلی شاه قاجار تاریخ ایران را روایت می‌کند.

محمد مطیع، جمشید مشایخی، محمد صادقی، محمدرضا شریفی‌نیا، حسام نواب صفوی، الهام حمیدی، داریوش کاردان، رزیتا غفاری، سعید امیرسلیمانی، ارژنگ امیرفضلی، سیدجواد هاشمی، ژیلا سهرابی، امیر دژاکام، شهرام عبدلی، چنگیز وثوقی، ولی‌الله مومنی، عنایت بخشی، رضا فیضی، امیریل ارجمند، علیرضا اولیا و علی کریمی‌پور

ورزی: روی بعد پژوهشی کار دقت فراوان و مطالعات بسیاری داشته‌ام و در این راه، از موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران کمک بسیاری گرفته‌ام و موسی نجفی و موسی حقانی در این زمینه کمک بسیاری به ما کرده‌اند. البته مطمئن باشید که پس از پخش سریال ما دوباره با اظهارنظرهای مخالی روبرو خواهیم شد، چون همین الان که طرح به برخی از مورخین برای مشورت ارائه شد، آنها مخالف بخش‌هایی بودند ولی ما با توجه به اسناد و مدارک موجود تلاش می‌کنیم که اثری مطابق با تاریخ بسازیم.

دهه فجر

جدول پروژه‌های الف در دست بررسی

حضرت موسی(ع)

کارگردان : فرج‌الله سلحشور

تحقیقات برای این مجموعه از چندی پیش آغاز شده است و سلحشور زمانی بیش از دو سال را برای تحقیقات آن متصور شده است. او در مورد انتخاب بازیگر نقش حضرت موسی گفت: «ممکن است بازیگر این نقش چهره‌ جدید باشد و یا اینکه از بین چهره‌‌های شناخته شده، اگر بازیگری را مناسب ببینم، از او استفاده خواهم کرد. متن فیلمنامه برایم مهم است و به انتخاب نقش «حضرت موسی» فکر نکرده‌ام. مسئولین تلویزیون با ما قرارداد 50 قسمتی را بسته‌اند، ولی هر مقداری که مطلب داشته‌باشیم و موضوع طلب کند، همان مقدار را می‌سازیم که زمان فیلمبرداری آن نیز بستگی به قسمت‌های آن دارد. اگر همین 50 قسمت باشد، فیلمبرداری این کار حدود سه‌سال و نیم زمان می‌برد.»

صاعقه خاموش

کارگردان :  مجتبی راعی

«صاعقه خاموش» سیر حوادث تاریخی مربوط به ملی شدن صنعت نفت را طی سال های 1328 تا 1332 روایت می شود که ضمن آن، برخی از شخصیت های تاثیرگذار در قضیه ملی شدن صنعت نفت نیز به تصویر کشیده خواهد شد.

این مجموعه تلویزیونی تلاش دارد تا با داستانی جذاب، وقایع ملی شدن صنعت نفت و اقدامات دکتر مصدق و آیت الله کاشانی و همچنین تلاش های بین المللی را در این مورد به تصویر بکشد. به همین منظور، براهیمی و احسان عظیمی، نویسندگان فیلمنامه، می خواهند تا با یک قصه، وقایع مربوطه را روایت کنند.

«صاعقه خاموش» داستان زندگی مهندسی به نام علیرضا را بازگو می کند که با توجه به قضیه نفت و  حفظ این صنعت، به شخصیتی مهم تبدیل می شود؛ طوری که ضمن ملاقات با برخی از شخصیت های سیاسی مانند مصدق، در کانون توجه قرار می گیرد و ...

تا کنون برای ساخت این سریال 17 قسمت پیش بینی شده است.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی