تبیان، دستیار زندگی
کجاست چشم بینا و گوش شنوا؟!
کجاست چشم بینا و گوش شنوا؟!
کجاست چشم بینا و گوش شنوا؟!
گاه مردم فاسد می شوند و کیفر دنیوى آنها چنین حکومتهایى است؛ همان گونه که على(علیه السلام) در وصیّت نامه خود درباره کسانى که نهى از منکر را ترک مى کنند فرمود: «اگر چنین کنید بَدان بر شما مسلّط مى شوند، سپس هر قدر دعا مى کنید، مستجاب نمى شود».
«به چیزی وادارتان نمی کنم»!
«به چیزی وادارتان نمی کنم»!
«به چیزی وادارتان نمی کنم»!
«اى مردم! پیوسته كارِ من با شما به دلخواهم بود، تا آن كه جنگ ناتوانتان نمود. به خدا اگر جنگ كسانى را از شما گرفت، و كسانى را به جا گذاشت، براى دشمنان تان زیان بیش تر داشت. دیروز باز مى داشتم و امروز بازم مى دارند. شما زنده ماندن را دوست دارید، و مرا نرسد
«من فامیل مدیر هستم»!!
«من فامیل مدیر هستم»!!
«من فامیل مدیر هستم»!!
«سه چیز است كه اگر آنها را پاس داری و به آنها عمل كنی، از چیزهای دیگر تو را بی نیاز خواهند كرد، و اگر آنها را ترك كنی، سه چیز دیگر برای تو سودی ندارد. بر خویشاوند و بیگانه حدود (قانون) را اقامه كردن، و در خرسندی و خشمناكی به كتاب خدا حكم كردن، و میان سرخ
از «گورخوابها» روی برمگردان!!
از «گورخوابها» روی برمگردان!!
از «گورخوابها» روی برمگردان!!
پس تلاش خود را در توجّه بدانان بازمگیر، و روى خود را با خودبزرگ پندارى از آنان مگردان، و در جست وجوى كارهاى کسانی از این مردم باش كه دستشان به تو نمى رسد؛ از آن كسان كه چشم ها به خُردى در آنان مى نگرند، و بزرگان كوچكشان مى شمرند.
بر قلبها حکومت کنید!!!
بر قلبها حکومت کنید!!!
بر قلبها حکومت کنید!!!
: به خدا سوگند، معاویه از من زیرك تر نیست؛ لیكن او حیله مى كند و به فجور دست مى زند؛ و اگر نبود زشتىِ حیله ، من از زیرك ترینِ مردمان بودم ، امّا هر نیرنگى ، معصیت است ، و هر معصیتى سرپوشى است ، و براى هر نیرنگبازى ، پرچمى است در روز قیامت كه بدان شناخته گ
آیا مسئولین امانتدارند؟!
آیا مسئولین امانتدارند؟!
آیا مسئولین امانتدارند؟!
یکی از شاخصه های سخنان امیرالمومنین (علیه السلام) در نهج البلاغه ، معطوف کردن مخاطبان به آخرت است. عدم اعتقاد به معاد و یا فراموشی و غفلت از آن سبب بروز بسیاری از جرائم می گردد. خیانت از گناهانی است که عدم معادباوری را در خود دارد.
قدرت، امانت است!!
قدرت، امانت است!!
قدرت، امانت است!!
. از گفتار حضرت امیر علیه السلام چنین برمی اید که خیانت در امانت یا سوء استفاده از قدرت، تنها زمانی تحقق می یابد که قدرت، ابزاری برای ارضای غرائز نفسانی و شهوانی، حیله گری، ستم گری، ثروت اندوزی و برتری جویی گردد
راهکارهای تحقق عدالت اقتصادی از دیدگاه نهج البلاغه
راهکارهای تحقق عدالت اقتصادی از دیدگاه نهج البلاغه
راهکارهای تحقق عدالت اقتصادی از دیدگاه نهج البلاغه
مهمترین زمینه تحقق آن، حاکمیت تربیت دینی و باورهای اسلامی بر جامعه است؛ گذشتن از مال و دارایی امکان ندارد؛ مگر با تکیه بر این باور که این گذشتن ها، رشد و کمال انسان در دنیا و آخرت را در پی خواهد داشت.
زن مایه زحمت است.....
زن مایه زحمت است.....
زن مایه زحمت است.....
چنانکه گفته می‏شود ریشه بسیاری فتنه‏ها بنحوی به دعوا یا رقابتی بر می‏گردد که بر سر یک یا چند زن می‏باشد و همچنین روایت است که پیامبر فرمود: اکثر ما تلج به امتی النار الأجوفان، البطن و الفرج‏ یعنی بیشترین چیزی که امت من بوسیله آن در آتش می‏افتند دو شی‏ء
ضرورت طرد عناصر فاسد از هیئت دولت
ضرورت طرد عناصر فاسد از هیئت دولت
ضرورت طرد عناصر فاسد از هیئت دولت
وزرا، بالاترين مقام تنظيم کننده برنامه هاى دولت اند. آنان مى توانند جامعه را هم به سوى صلاح و رستگارى رهنمون سازند و هم در جهت فساد و تبه کارى سوق دهند. از اين رو صلاح، اعتدال و عظمت حکومت با درست کارى و صلاح آنان ارتباط مستقيم دارد.
دموکراسی به سبک امام علی (ع)
دموکراسی به سبک امام علی (ع)
دموکراسی به سبک امام علی (ع)
امير المؤمنين عليه السلام با خوارج در منتهي درجه آزادي و دموکراسي رفتار کرد.او خليفه است و آن‌ها رعيتش،هر گونه اعمال سياستي برايش مقدور بود اما او زندانشان نکرد و شلاقشان نزد و حتي سهميه آنان را از بيت المال قطع نکرد.
حل یک معادله مبهم بین ظلم و عدل
حل یک معادله مبهم بین ظلم و عدل
حل یک معادله مبهم بین ظلم و عدل
يكي از اوصاف حضرت علي ـ عليه السّلام ـ عدالت خواهي و ظلم ستيزي ايشان است و به حدّي اين صفت در آن حضرت برجسته است كه گفته‌اند: «قتل في محرابه لشدة عدله»[1] در محرابش به خاطر شدّت عدالتش كشته شد؛ و در اين باره سخنان نغز بسياري دارند[2] و خطبه‌اي كه در سؤال
دخالت حکومت در عبادت مردم!
دخالت حکومت در عبادت مردم!
دخالت حکومت در عبادت مردم!
نهج البلاغه به حكومت داري سفارش شده است، و راجع به اين كه حكومت اسلامي بايد نماز و روزه و اعتقادات مردم را درست كند سخني گفته نشده است، پس چرا حكومت در اين مسأله دخالت مي كند؟[1] پاسخ : در پاسخ به ادعاي مزبور ـ كه تعبير ديگري از تفكيك ديانت و سياست