سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
وقتی مصلحت‌اندیشی ،تکلیف ثانویه می‌شود
وقتی مصلحت‌اندیشی ،تکلیف ثانویه می‌شود
وقتی مصلحت‌اندیشی ،تکلیف ثانویه می‌شود
دوگانگی مصلحت‌اندیشی یا تکلیف‌مداری اصلاً جمله‌ی درستی نیست. چون به یک معنا خود مصلحت‌اندیشی اگر درست باشد، تکلیف است.
لیست ارز دولتی‌بگیران اسرار نظامی نیست
لیست ارز دولتی‌بگیران اسرار نظامی نیست
لیست ارز دولتی‌بگیران اسرار نظامی نیست
حضرت علی(ع) آگاه بودن مردم از همه چیز مملکت به غیر از اسرار نظامی را حق مردم می‌داند که باید پرداخت شود. این آگاه کردن دستور مستقیم حضرت است البته برای آنهایی که باور دارند چون مسلمانند پس حتماً مورد خطاب حضرت هستند.
مانیفست حکومتی امام علی (ع)
مانیفست حکومتی امام علی (ع)
مانیفست حکومتی امام علی (ع)
امیر المؤمنین (ع) از پیامبر آموخت که جامعه دینی جامعه‌ای است که بدون لکنت زبان بشود حق ضعفا و محرومین و طبقات پایین جامعه را ـ که معمولا قدرت مطالبه حقوق خود را ندارند ـ از صاحبان قدرت و ثروت گرفت.
کالبدشکافی از شخصیت معاویه
کالبدشکافی از شخصیت معاویه
کالبدشکافی از شخصیت معاویه
اعتقادات نادرست و عدم ایمان واقعی معاویه به خداوند، پیامبر و اهل ‫بیت (ع)، حکومت خواهی و طمع و دنیاپرستی معاویه، ریشه‌های اصلی شکل‌گیری جنگ ‫صفین در نگاه حضرت امیر (ع) است.
 مواجهه امیرالمومنین(ع) با ویژه خواری ها
مواجهه امیرالمومنین(ع) با ویژه خواری ها
مواجهه امیرالمومنین(ع) با ویژه خواری ها
امیرالمومنین امام على(ع) به هيچ روى امتيازى ويژه و امكانى خاص به كسى با ملاحظه خويشاوندى، وابستگى و پيروى نمى‌داد، و در اساس چنين چيزى در قاموس حكومت او معنا نداشت، و اين را تجاوزى آشكار به حرمت و كرامت و حقوق همگان مى‌دانست.
تکنیک‌هایی از مکتب علوی برای ایجاد صلح در جهان
تکنیک‌هایی از مکتب علوی برای ایجاد صلح در جهان
تکنیک‌هایی از مکتب علوی برای ایجاد صلح در جهان
صلح شعاری است که همۀ انسان‌ها خواهان آنند، اما وظیفۀ متفکر سیاسی این است که بتواند تکنیک‌هایی خلق کند که شعار صلح به واقعیت تبدیل شود.
خروج از صف اصلاح‌طلبی، خروج از تشیع است
خروج از صف اصلاح‌طلبی، خروج از تشیع است
خروج از صف اصلاح‌طلبی، خروج از تشیع است
اصلاح‌طلبی یک روحیه اسلامی است. هر مسلمان به حکم اینکه مسلمان است، خواه ناخواه اصلاح طلب است و دست کم طرفدار اصلاح‌طلبی.
ماه رمضان،تنها ماه خود‌سازی نیست
ماه رمضان،تنها ماه خود‌سازی نیست
ماه رمضان،تنها ماه خود‌سازی نیست
غالباً توصیه به اجتماع و الفت را یک توصیه اخلاقی و حداکثر مستحب تلقی می‌کنند که اگر باشد بهتر است و می‌تواند به رشد و موفقیت سریع‌تر ما کمک کند؛ اما حقیقت غیر از این است.
نهج‌البلاغه، جلوه و تبیین قرآن است
نهج‌البلاغه، جلوه و تبیین قرآن است
نهج‌البلاغه، جلوه و تبیین قرآن است
استادیار گروه نهج‌البلاغه دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه شیعیان از توجه اصولی به نهج‌البلاغه باز مانده‌اند، عنوان کرد: نهج‌البلاغه، جلوه و تبیین قرآن است.
آسیب‌شناسی نخبگان تأثیرگذار در حکومت علوی
آسیب‌شناسی نخبگان تأثیرگذار در حکومت علوی
آسیب‌شناسی نخبگان تأثیرگذار در حکومت علوی
نخبگان تأثیرگذار در عصر حاکمیت امیر‌مؤمنان (ع) به انحرافات و بیماری‌هایی مبتلا شدند که موجب مقاوت آنان در برابر اصلاحات امیر‌مؤمنان گردید.
حکومت علوی؛ توزیع فقر یا توزیع عدالت
حکومت علوی؛ توزیع فقر یا توزیع عدالت
حکومت علوی؛ توزیع فقر یا توزیع عدالت
هدف نهایی امام علی (ع) از حکومت، تربیت انسان الهی است و حتی عدالت هم یک هدف واسطه ای و یک ابزار مناسب برای رسیدن به این مهم است.
 در خلوت هم از گناه بپرهیزیم
در خلوت هم از گناه بپرهیزیم
در خلوت هم از گناه بپرهیزیم
گروهى از افراد كوته فكر هستند كه گمان مى‏ كنند اگر در خلوت و تنهايى مرتكب گناه شوند و كسى شاهد گناه آنها نباشد، از كيفر و مجازات در امان خواهند بود؛ غافل از آنكه ...
کفشی که از حکومت محبوب‌تر بود
کفشی که از حکومت محبوب‌تر بود
کفشی که از حکومت محبوب‌تر بود
امام علی علیه السلام می‌فرماید: به خدا سوگند این کفش بی ارزش نزد من محبوبتر است از حکومت برشما، مگر آنکه حقی را برپا سازم یا باطلی را براندازم.
راهکاری ساده برای از دست نرفتن نعمت ها
راهکاری ساده برای از دست نرفتن نعمت ها
راهکاری ساده برای از دست نرفتن نعمت ها
همه ما بسیار شنیده‌ایم که شکر نعمت، نعمتت افزون کند؛ واقع قضیه هم همین است شکر نعمت منجر به فراوانی نعمت می‌شود یعنی بر نعمتی که داریم، نعمت دیگری افزوده می‌شود؛ انسان با شکر نعمت‌های الهی پنجره‌های اخلاقی برایش باز می‌شود و امور به شکلی رقم می‌خورد که پلیدی‌ها بر سر راه او قرار نمی‌گیرد.
پایگاه اجتماعی زن در نهج البلاغه
پایگاه اجتماعی زن در نهج البلاغه
پایگاه اجتماعی زن در نهج البلاغه
طرح سیمای زن در نهج البلاغه و داوری های امام در مورد زنان مسئله ای که ذهن هر مسلمان اندیشمندی را به خود جلب می کند. آیا به راستی امام علی(ع) به عنوان عینیت فرهنگ اسلامی، در دادرسی در مورد زن چنین بدبینانه است که آگاهی او را دشمن زن جلوه دهد؟
مدارا با مردم و طرد چاپلوسان
مدارا با مردم و طرد چاپلوسان
مدارا با مردم و طرد چاپلوسان
بی شک نهج البلاغه به عنوان گرانبهاترین کتاب ما پس از قرآن، لبریز است از رهنمودها و هدایت های امام علی(علیه السلام) برای زندگی اجتماعی انسان. مایه تاسف اینجاست که کمتر به سراغ این گنجینه می‌رویم و اگر هم برای ما از آن می گویند بخش های سیاسی و اجتماعی اش را کمرنگ تر جلوه می دهند در حالی که بخش عظیمی از این بیانات داروی دردهای انسان در این روزگار است.
رازداری کلید حفظ کرامت انسان
رازداری کلید حفظ کرامت انسان
رازداری کلید حفظ کرامت انسان
اگر کسی عاقل است، رازش را به کسی نمی گوید؛ چون قاعدتا وقتی که انسان رازش را می گوید، اطمینان می کند که طرف مقابل آن را فاش نکند؛ اگر ما توقع داریم که یک کسی راز ما را نگه دارد، چرا خودمان آن را نگه نمی داریم؟
 امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در نامه به مالک اشتر
امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در نامه به مالک اشتر
امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در نامه به مالک اشتر
امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در نامه معروف به مالک اشتر فرمود: وَ اِیّاکَ وَ الاِعجابَ بِنَفسِک وَ الثِّقَة بِما یُعجِبُکَ مِنها وَ حُبَّ الاِطراء. یعنی از سه چیز کناره بگیر و برحذر باش. یکی خودپسندی، یکی اعتماد غرورآمیز به نقاط قوت خود و دیگری هم علاقه به مدح و ستایش زیاد دیگران.
 روانشناسی خلقت انسان در نهج البلاغه
روانشناسی خلقت انسان در نهج البلاغه
روانشناسی خلقت انسان در نهج البلاغه
علّت تفاوت های میان مردم، اختلاف در خاک آنان است، زیرا آدمیان در آغاز، ترکیبی از خاک شور و شیرین، سخت و نرم بودند، پس آنان به میزان نزدیک بودن خاکشان با هم نزدیک، و به اندازه دوری آن از هم دور و متفاوتند.
اگر قاضی شاهد هم باشد چه می شود؟
اگر قاضی شاهد هم باشد چه می شود؟
اگر قاضی شاهد هم باشد چه می شود؟
بسيارى از مردم به خصوص آنهايى كه به پاكى و تقوا مشهورند يا موقعيت اجتماعى خاصى دارند از انجام معاصى آشكار پرهيز مى كنند؛ ولى در خلوتگاه از آن ابا ندارند. امام علیه السلام به اينگونه افراد هشدار مى دهد كه از عصيان خدا در خلوتگاه نيز به شدت بپرهيزيد، زيرا در آنجا نيز خدا شاهد و ناظر آنهاست؛
x