تبیان، دستیار زندگی
سایت تبیان سایت مذهبی معروفی است که من اوایل بیشتر از قسمت دانلود نرم‌افزارها استفاده می کردم. آشنایی من با انجمنها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با مدیر انجمن اجتماعی-سیاسی

آقای سجاد شجاعی

1. لطفا خود را معرفی کنید.

با نام و یاد پروردگار بلند مرتبه مهربان؛ سجاد شجاعی هستم بیست و سه ساله، در حال حاضر در مقطع کارشناسی رشته علوم سیاسی در حال تحصیل هستم، از لحاظ روانشناختی جزء تیپ شخصیتی درونگرا هستم. جهان‌بینی‌ام هم بر اساس دو محور بندگی خدا و در مرحله بعدی خیرخواهی و خدمت برای بندگان خدا شکل گرفته و به همه مسائل از این دید نگاه می‌کنم.

2. سوابق فعالیت های علمی و عملی خود را در زمینه های مختلف برای ما شرح دهید. و دلیل انتخاب این رشته ی تحصیلی را بفرمایید.

بدلیل علاقه‌ای که در درجه اول به مسائل مذهبی و بعد به مسائل سیاسی داشتم در این زمینه‌ها کار کردم،کسب معرفت کردم و از سخنان علمای مختلف هم بسیار استفاده بردم. در حال حاضر هم مسئول سیاسی پایگاه مقاومت و مشاور مدیریت بررسی و تحلیل بسیج دانشجویی استان هستم.

من ابتدا در رشته فیزیک تحصیل می کردم که البته انتخاب این رشته برای من تا حدودی ناخواسته و اشتباه بود بعد از مدتی که بیشتر شخصیت خود را شناختم متوجه شدم در علوم سیاسی موفق تر و موثرتر خواهم بود و در این رشته شروع به تحصیل کردم و البته همیشه خودم را یک فعال مذهبی سیاسی دانسته و قصد دارم که باشم.

3. نحوه‌ی آشنایی با سایت تبیان و انتصاب در سمت مدیریت انجمن اجتماعی-سیاسی را بفرمایید.

سایت تبیان سایت مذهبی معروفی است که من اوایل بیشتر از قسمت دانلود نرم‌افزارها استفاده می کردم. آشنایی من با انجمنها تقریبا از سه سال پیش بود که فقط در چند مبحث و پاسخ شرکت کردم و شناخت زیادی از این محیط نداشتم. فعالیت من از زمان انتخابات ریاست جمهوری شروع شد و به این ترتیب در انجمن ها ماندگار شدم. مدتی از فعالیتم گذشته بود که مدیر وقت انجمن سیاسی (هر جا هستند انشاء‌الله موفق باشند) پیشنهاد جانشینی انجمن را به من دادند که پذیرفتم و پس از استعفای ایشان به مدیریت انجمن منصوب شدم .البته سختیهای زیادی هم تا به حال تحمل کردم که تمامی دوستان از این محیط رضایت داشته باشند. چندی بعد هم مدیر سیستم انجمن ها مدیریت انجمن اجتماعی را پیشنهاد دادند که پذیرفتم و الان در سمت مدیر انجمن احتماعی-سیاسی ، توأما در خدمت دوستان هستم.

4. خواسته ها و آرمان های کلیدی شما در زندگی چیست؟

آرمانهای من در راستای همان جهان بینی من هستند. از آرمان‌های کلیدی خاص من آن است که شخصیت خود را مطابق با خواست خدای متعال بسازم و همه وجودم و رفتارم برای حضرت حق خالص باشد.

5. موفقیت را چگونه تعریف می کنید؟

اگر همیشه و در همه حال وظیفه الهی خود را انجام داده و برای خدا خالص باشیم و در مسیری حرکت کنیم که پروردگار برای ما تعیین فرموده است مسلما در زندگی موفق خواهیم بود و از حمایت پروردگار برخوردار. در نتیجه همه قدرتها و ثروتها در اختیار ما خواهد بود.

6. انجمن های تخصصی تبیان چه مزایا و معایبی نسبت به انجمن های مشابه دارد؟

محیط مذهبی، فرهنگی و سلامت از خصوصیات بارز این انجمنهاست که مکان مجازی مساعدی برای فعالیت و تعامل کاربران فراهم آورده است. البته این محیط از لحاظ فنی برخی تغییرات را نیاز دارد ولی در مجموع من در این محیط احساس خیلی خوبی دارم و اعضای انجمن ها را همانند خواهر و برادر خود گرامی می دارم. مسلما موسسه ی تبیان هم، کاربران خود را ارج می نهد. من در بسیاری از محیطها و تشکلهای دنیای مجازی، حقیقی، دانشگاه و حتی بسیج فعالیت داشته و دارم اما هیچ کدام از لحاظ حاکم بودن فضای پاک و معنوی و صمیمی قابل مقایسه با تبیان نیستند و انشاء‌الله همه ما باید در جهت حفظ و نگهداری این فضا و پیشرفت آن گام برداریم.

7. در موارد زیر از آثار و کارهای مورد علاقه تان نام ببرید.

*هنر: فیلم و سینما از هنرهای تأثیر گذار است که اگر در مسیر اسلامی-انقلابی قرار گیرد تأثیرات زیادی در جهان امروز خواهد داشت که البته هنوز به این درجه نرسیده است. به  تلاوت قرآن نیز علاقه دارم و در این زمینه فعال هستم.

*ورزش: در بین ورزش ها من به والیبال و شنا علاقه دارم. برای سلامتی جسم و روح انسان، ورزش لازم است و مسئولین ورزش می بایست در تأمین سلامتی جسم و روح مردم بیشتر سرمایه گذاری کنند.

*شعر و ادبیات: بسیار علاقه مند این مقوله هستم. شعرهای عارفانه مولوی، شعرهای عاشقانه حافظ یا شعرهای حماسی فردوسی عالی هستند.  جلسات مشاعره در حضور رهبری هم بسیار لذت بخش است.

8. سیاستمدار خوب و کامل چگونه سیاستمداری است؟

سیاستمدار خوب و سالم کسی است که شخصیتی با ایمان و آمیخته با ارزشهای اسلامی داشته باشد، برای مردم دلسوز و خیرخواه باشد تا هم در راه خدا گام بردارد و هم به نحو احسن به مردم خدمت کند. یک سیاستمدار علاوه بر رشد خود می بایست اسباب رشد و کمال دیگران را نیز فراهم نماید وگرنه به وظیفه ی خود به صورت کامل عمل نکرده است. از لحاظ ویژگیهای شخصیتی باید بزرگوار، شجاع، با عزت، مهربان، عاقل، با ثبات و عادل باشد و به اختصار جوانمرد باشد. در مرحله بعد چنین شخصیتی باید تسلط کامل بر قوانین اسلام ناب محمدی داشته باشد و از تمام علوم سیاسی، مدیریتی، اجتماعی، روانشناسی و ... شناخت کافی داشته باشد.

9. در دیدگاه یک سیاستمدار، شکست معنا دارد؟

به فرموده امام ما مأمور به تکلیف هستیم نه مأمور به نتیجه.  مهم این است که یک سیاستمدار وظیفه ی خود را انجام دهد و هیچ وقت تسلیم نگردد. راههای مختلف را بکار بگیرد و مقاوم و صبور باشد که خدا با صابرین است که همیشه حق پیروز است.البته انسان با شکست، خوبیها و عظمت خود را از دست نمی دهد.

10. نقش خانواده در اجتماع چیست؟

خانواده رکن اصلی و سازنده اجتماع است و نمونه کوچکی از اجتماع است که اگر این نهاد سالم باشد، سلامت اجتماع تأمین می گردد. اجتماع هم باید خانواده محور باشد و مناسبات و تعاملات اجتماعی باید بر اساس حفظ و تقویت جایگاه خانواده شکل بگیرند و هر ساختار و رفتاری که موجب تضعیف نهاد خانواده شود باید اصلاح گردد.

11. ارتباط جامعه با سیاست؟

امام علی(ع) می فرمایند: مردم به دین حاکمانشانند، می توان گفت که وضعیت جامعه بازتاب عملکرد مسئولین است. 

12. آیا کائنات متناهی است یا نامتناهی؟

طبق یک فرضیه کائنات دائم در حال بزرگ شدن هستند و جهان در حال منبسط شدن است.

13. از دیدگاه علم فیزیک جهان چگونه به وجود آمد؟

 طبق نظریه ای جهان به مرور از یک اتم و سپس با انفجار بزرگی که رخ داد شکل گرفت.

14. در تعالیم دینی ما به این موضوع اشاره ای شده است؟

در قرآن آمده است که جهان در طی شش دوره آفریده شد. امام صادق(ع) می‌فرمایند: جهان از یک جرثومه بوجود آمد و آن جرثومه دارای دو قطب متضاد که سبب پیدایش ذره گردید و آنگاه ماده بوجود آمد و ماده تنوع پیدا کرد و تنوع ماده ناشی از کمی یا زیادی ذرات آنها می‌باشد.

15. نظرتان در مورد علل پدیده "فرار مغزها" چیست؟ فکر می کنید رو به افزایش است یا کاهش؟ چرا؟

به نظر من این پدیده نشان دهنده واقعیات تلخی است. هر قدر که این افراد نخبه در داخل کشور ماندگار نیستند، به همان اندازه جذب نخبگان در کشور صورت نمی گیرد و همان اندازه افراد کم صلاحیت جذب شده و در اداره کشور سهیم می شوند. البته بخش عمده نخبگان در کشور مشغول خدمت هستند اما آمارهای مربوط به پدیده ی فرار مغزها هم قابل توجه است و نشان دهنده وضعیت نامناسبی است. خیلی از نخبگان اگر احترام و امکانات تأثیر گذاری داشته باشند حتی اگه با سختی‌هایی هم مواجه باشند از کشور نخواهند رفت. البته اگر این شرایط مهیا نبود و کشور را ترک کردند نباید کلا ارتباط خود را قطع کنند و باید قصد بازگشت داشته باشند چون این کشور به افراد متعهد و باصلاحیت نیاز داد نه افراد بی‌صلاحیت مدعی. البته با وجود توجهات زیادی که رهبری به علم و نخبگان دارند و با پیشرفتهای شگرف اخیر کشور اسلامی ما، امکان و امید برای فعالیت نخبگان در کشور بهتر شده و انشاء‌الله از این هم بهتر خواهد شد.

16. فکر می کنید کسی که به خارج از کشور می رود، اصالت خود را حفظ می کند؟

 اگر اصالت و هویتش را از دست ندهد هر جا که باشد سرمایه ایران خواهد بود گرچه حضورا یا موقتا در ایران نباشد.

17.  اکثرا این حکایت را شنیده ایم: سه نفر قرار گذاشتند با هم درخت بكارند. قرار شد اولی گودال حفر كند؛ دومی نهال بكارد و سومی گودال را پر كند. روز موعود، نفر دوم نیامد و آن دو نفر دیگر تصمیم گرفتند كه كار خودشان را انجام دهند.(یکی گودال حفر کرد و چون نفر دوم نبود سومین نفر گودال را پرکرد). به نظر شما شخصیت های این حکایت وظیفه‌شناس، ماشین انسان‌نما یا انسان ماشین‌نما یا ابله بودند؟

همه موارد، که البته ما این حکایت را در عرصه سیاسی هم داریم و با کمال تأسف در این عرصه از این کارهای فانتزی بی‌ثمر، کم نیست که رهبر معظم انقلاب اسلامی هم مخالفت خود را  با موارد ابراز فرمودند. در اینگونه موارد صفات بی‌تفاوت، خودخواه و خیانتکار بجای صفت وظیفه شناس قرار می گیرند. این نوع افراد منفعت خود را به منفعت مردم ترجیح می دهند و به آینده ی کشور اهمیت نمی دهند.

18. علم بهتر است یا ثروت؟

ثروت بیشتر، باعث راحتی و عظمت ظاهری و بیرونی می شود اما علم بیشتر، باعث عظمت شخصیتی و درونی می شود که من حتما عظمت روحی و درونی را به راحتی و عظمت ظاهری ترجیح می دهم.

19. مدینه فاضله چگونه شکل می گیرد؟

برای رسیدن به چنین جامعه‌ای از لحاظ سیاسی، باید ولایت پروردگار حاکم باشد و هیچ جا ولایتی به غیر از ولایت مورد نظر پروردگار از جانب کسی اعمال نشود و همه در راستای ولایت الله باشند و شخصیتهای عظیم‌تر در جایگاه‌های رفیع‌تر قرار داشته باشند. از لحاظ اجتماعی باید زمینه شکوفایی استعدادها آماده باشد و کوچکترین خوبیها دیده و ارج نهاده شود و با به میدان آمدن خوبیها، بدیها از صحنه محو شوند. از لحاظ فردی، اشخاص باید خودساخته باشند و هیچکس پیرو هوای نفس و شیطان نباشد و با حرف و رفتارش پای بدیها را به جامعه باز نکند و همگان با دیدن هم یاد خدا در فکر و قلبشان تازه گردد.

آقای سجاد شجاعی

20. اگر ناگفته ای هست که خود تمایل به گفتن آن دارید بفرمایید.

در پایان می خواهم از همه مسئولین محترم تبیان بخاطر فضا و شرایط خوبی که در تبیان فراهم نموده اند تشکر و قدردانی ویژه‌ای داشته باشم. از ریاست محترم سازمان تبلیغات اسلامی حجة الاسلام و المسلمین دکتر خاموشی، ریاست محترم موسسه تبیان دکتر طالب پور، همین طور از معاونت شبکه ی اجتماعی، مدیریت محترم سیستم انجمنها و همه مسئولین محترمی که من نمی شناسم اما نتیجه زحمات ایشان را در تبیان می بینیم قدردانی میکنم و عرض ادب و احترام دارم، همین طور به همه ی اعضای فعال و محترم انجمن ها هم عرض ادب و احترام و آرزوی موفقیت از درگاه خداوند را دارم، حتما برای این برادرشان دعا بفرمایند و بنده هم دعا می کنم که انشاء‌الله بنده‌های مخلصی برای خدا و خواهران و برادران خوبی برای هم باشیم.

انجمن های تخصصی تبیان


باشگاه کاربران سایت تبیان