تبیان، دستیار زندگی
چرا معاون رییس جمهور و رییس سازمان ملی جوانان تغییر کرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماجرای برکناری بذرپاش

بذر پاش و رییس جمهور

روز گذشته خبر برکناری سازمان ملی جوانان یعنی مهرداد بذرپاش به صورت حیرت آوری اعلام شد. او که از یاران آقای احمدی نژاد از دوران شهرداری تهران به حساب می آمد علی رغم جوانی اش پستهای بسیار مهمی مانند مدیرعاملی سایپا و معاونت رییس جمهوری را تجربه کرده بود.

مهرداد بذرپاش رئیس سازمان ملی جوانان در جلسه دیروز هیات دولت بركنار شد تا در فاصله یك چشم بر هم زدن دومین عضو كابینه دولت دهم جایش را به یكی از چهره های نزدیکتر به حلقه ریاست دفتر ریاست جمهوری بدهد.

مهرداد بذرپاش که بود؟

اولین حضور سیاسی بذرپاش را در دانشگاه صنعتی شریف و بسیج آن می توان ملاحظه کرد.مهرداد بذرپاش كه پس از صادق امامیان مشاور جوان محمود احمدی نژاد در شهرداری تهران شد، پس از پیروزی احمدی نژاد در انتخابات سال 1384 به همین سمت در ریاست جمهوری منصوب شد.

بذرپاش پس از ازدواج با دختر علی احمدی، وزیر آموزش و پرورش دولت نهم كه به دلیل مخالفت با مشایی در دولت دهم حذف شد و نیز ناكامی در انتخابات شورای شهر، ابتدا به مدیریت پارس خودرو و سپس به مدیر عاملی سایپا رسید، اما با وی به رغم میل شخصی از سایپا به سازمان ملی جوانان رفت.

دلایل استعفا/برکناری بذر پاش:

در این باره دوروایت وجود دارد.روایت اول استعفا است و دلیل آن تحصیل بذرپاش در مقطع دکتری و  در خواست اوست:

"حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی" در خصوص بركناری مهرداد بذرپاش از ریاست سازمان ملی جوانان اظهار داشت: بذرپاش پیش از این پیشنهاد ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی را ارائه كرده بود كه مورد موافقت قرار نگرفت.هم چنین آقای مشائی رییس دفتر رییس جمهور دیروز در جمع خبرنگاران گفت: «بذرپاش بركنار نشده و خود

میرتاج الدینی،بذرپاش و مشائی

وی از 2 سال پیش استعفا داده است.» این در حالی است كه تاریخ انتصاب وی مربوط به تیر ماه سال 1388 یعنی یك سال و اندی پیش است!

وی ادامه داد: از سوی دیگر بذرپاش اعلام كرده بود كه می‌خواهد ادامه تحصیل بدهد و تمایل به حضور در كار اجرایی ندارد.

اما در مقابل برخی سایتهای خبری از برکناری بذرباش به علت مخالفت با برخی  سیاستهای دولت خبر داده اند.

مثلا سایت جهان نیز نوشت: چندی پیش دفتر رییس جمهور به مهرداد بذرپاش پیشنهاد می‌دهد كه به عنوان نماینده سیاست خارجی رییس جمهور در آفریقا فعال شود، كه بذرپاش در پاسخ می‌گوید: «این معاونت به معنای كار موازی با وزارت امور خارجه است، و من حاضر نیستم این كار را بپذیرم. اگر می‌خواهید من در سازمان ملی جوانان نباشم صریح بگویید؛ من هم راضی‌ترم.»گفته می‌شود همین برخورد مقدمه برخورد با بذرپاش را فراهم كرد.

خانم جانشین:رییس نمی شوم/می شوم

اما ماجرای برکناری بذرباش با موضع گیری متفاوت خانم ترکستانی روبرو شد.در ابتدا فرحناز تركستانی ظهر دیروز در گفت‌وگو با فارس در خصوص انتصابش به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان اظهار داشت: در خصوص این سمت از قبل با بنده صحبت شده بود اما آن را نپذیرفتم. با این حال این حكم برایم صادر شده است كه باز همان نظر قبلی را دارم.

ترکستانی

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا راضی به ماندن در سمت قبلی خود هستید یا خیر، پاسخ داد: حتی اگر در سمت قبلی كه معاون دانشجویی وزارت بهداشت است باقی نمانم، حكم ریاست سازمان ملی جوانان را نمی‌پذیرم.

تركستانی خاطر نشان كرد: در حال حاضر توان كارهای اجرایی را ندارم و با توجه به كسالتی كه دارم توان و قدرتم از قبل كمتر شده است؛ حتی چندین بار استعفای خود را در سمت فعلی به وزیر بهداشت ارائه كرده‌ام.

اما پس از ساعاتی گویا ایشان تغییر موضع داده و در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینكه خود را مقید به تبعیت از نظرات دكتر احمدی‌نژاد می‌داند، افزودند: به‌دلیل بیماری از رییس‌جمهور درخواست كرده بودم كه این مسوولیت را به فرد دیگری بسپارند اما پس از صدور حكم رسمی، خود را موظف به انجام این وظیفه مهم می‌دانم و تلاش خواهم كرد تا این مسوولیت خطیر را به نحو مطلوبی به انجام برسانم.

فرآوری:سید ابراهیمی

گروه جامعه و ارتباطات