تبیان، دستیار زندگی
در آیات 10 ، 11 ، 12 سوره نوح به شش نعمت كه در اثر استغفار به دست می آید اشاره شده است كه یكی از آنها معنوی است و آن بخشودگی گناهان است و پنج نعمت مادی شامل ریزش باران مفید،فزونی اموال، فزونی فرزندان( سرمایه انسانی)،باغ های پر بركت و نهرهای آب جاری كه نعم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نتایج دنیایی استغفار در قرآن كریم

توبه

1. مشمول رحمت الهی واقع شدن

﴿لو لا تستغفرون الله لعلكم ترحمون﴾(سوره نمل، آیه 46)

چرا از پیشگاه خدا تقاضای آمرزش گناهان خویش نمی كنید تا مشمول رحمت او واقع شوید؟

این آیه به دنبال تقاضای قوم صالح(ع) برای نزول عذاب الهی بر آنها نازل شده است؛ چون آنها به حضرت صالح(ع) می گفتند: «تو اگر راست می گویی چرا مجازات الهی دامان ما را نمی گیرد؟» (سوره اعراف،آیه 77)

حضرت صالح این چنین پاسخ دادند:«چرا تمام فكر خود را روی فرارسیدن عذاب الهی متمركز می كنید؟ حال آنكه اگر عذاب الهی شما را فراگیرد به حیاتتان خاتمه می دهد و مجالی برای ایمان باقی نخواهد ماند؛بیایید گفتار مرا در بركات و رحمت الهی كه در سایه ایمان به شما می رسد بیازمایید.»

2. به دست آوردن ثروت و قدرت

﴿و یا قوم استغفروا ربكم ثم توبوا الیه یرسل السماء علیكم مدرارا و یزدكم قوة الی قوّتكم و لا تتولّوا مجرمین﴾(سوره هود، آیه52)

[و هود(ع) ادامه داد] ای قوم من از پروردگارتان طلب آمرزش كنید؛سپس به سوی او بازگردید و توبه نمایید تا او از آسمان،پی در پی بر شما باران بفرستد [چنانكه گویی همه آسمان در حال ریزش است] و نیرویی بر نیروی شما بیفزاید؛و از (راه حق) به خاطر گناهانتان روی بر نتابید.

در این آیه بارش باران پی در پی موجب و مظهر ثروت است چرا كه خشكسالی تمام باغ ها و بوستان ها را خشك می كند و چهارپایان هم تلف می شوند و از نظر مالی ضرر هنگفتی به آن منطقه وارد می شود. و در ادامە آیه ﴿یزدكم قوة الی قوتكم﴾ اشاره به افزایش هر گونه نیروی مادی و معنوی دارد.

ـ فزونی اموال،فزونی فرزندان،باغ های پربركت و نهرهای آب جاری

در آیات 10 ، 11 ، 12 سوره نوح به شش نعمت كه در اثر استغفار به دست می آید اشاره شده است كه یكی از آنها معنوی است و آن بخشودگی گناهان است و پنج نعمت مادی شامل ریزش باران مفید،فزونی اموال، فزونی فرزندان( سرمایه انسانی)،باغ های پر بركت و نهرهای آب جاری كه نعمت باران در آیه 52 سوره هود اشاره شده بود.

چرا از پیشگاه خدا تقاضای آمرزش گناهان خویش نمی كنید تا مشمول رحمت او واقع شوید؟

3. زندگی دلنشین در دنیا

توبه

﴿و ان استغفروا ربكم ثم توبوا الیه یمتعكم متاعا حسنا…﴾ (سوره هود،آیه 3)

و از پروردگارتان طلب مغفرت كنید و به سوی او بازگردید تا شما را به بهره ای نیكو تا مدتی معین(كه عمر دارید) كامیاب كند…

علامه طباطبایی در ذیل آیه فوق در تفسیر المیزان جلد10،صفحه 210 می فرماید:بهرە دنیایی وقتی حسن و نیكو می شود كه آدمی در آن حیات به سوی سعادتی كه برایش امكان دارد روانه شود و خدای تعالی او را به سوی آرزوهای انسانی اش كه همان دستیابی به نعمت های دنیوی از قبیل وسعت،امنیت، رفاه، عزت و شرافت است هدایت كند.پس این حیات حسن در مقابل عیش ضنك و تنگی است كه در آیه 124 سورە طه به آن اشاره شده است كه «كسی از یاد من روی برگرداند معیشتی تنگ خواهد داشت.»

4. افاضە نعمتهای خداوند بر بندگان

﴿و استغفروا ربكم ثم توبوا الیه ان ربی رحیم ودود﴾(سوره هود،آیه 90)

[پس بیایید] و از پروردگارتان آمرزش بطلبید و به سوی او بازگردید كه پروردگار من مهربان و دوستدارـ توبه كنندگان ـ است.

كلمه ودود بر وزن فعول از اسماء خدای تعالی است و از ماده «ود» اشتقاق یافته و كلمه «ود» به آن دوستی گفته می شود كه دارای آثار بوده و استمرار داشته باشد.پس كسانی كه از خداوند طلب استغفار می كنند و به سوی او بازمی گردند،خداوند آثار محبت خود را با افاضه نعمتهایش بر آنان ظاهر می سازد آن هم چه نعمت هایی كه كسی قادر به شمارش آنها نیست.

5. استغفار،مانع نزول بلا و عذاب

﴿و ما كان الله لیعذبهم و انت فیهم و ما كان الله معذبهم و هم یستغفرون﴾(سوره انفال،آیه33)

ولی تا تو(پیامبر اسلام(ص)) در میان مردم هستی خداوند بر آن نیست كه آنان را عذاب كند، و تا آنان استغفار می كنند خداوند آنان را عذاب نمی كند.

در ذیل این آیه امام علی(ع) پس از رحلت پیامبر(ص) فرمودند:«یكی از دو امان از میان ما رفت،امن دیگر كه استغفار است را حفظ كنید.» (نهج البلاغه،حكمت 88)

نویسنده: نقی زاده علیرضا

شکوری-دین و اندیشه تبیان