تبیان، دستیار زندگی
كعبه در نظر امت‏هاى مختلف مورد احترام و تقدیس بود. مثلاً هندیان آنرا تعظیم مى‏كردند و معتقد بودند به اینكه روح‏ «سیفا» كه به نظر آنان اقنوم سوم است، در حجرالاسود حلول‏كرده، و این حلول در زمانى واقع شده كه سیفا با همسرش از بل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقام و منزلت كعبه نزد اقوام مختلف


كعبه در نظر امت‏هاى مختلف مورد احترام و تقدیس بود. مثلاً هندیان آنرا تعظیم مى‏كردند و معتقد بودند به اینكه روح‏ «سیفا» كه به نظر آنان اقنوم سوم است، در حجرالاسود حلول‏كرده، و این حلول در زمانى واقع شده كه سیفا با همسرش از بلاد حجاز دیدار كردند.

و همچنین صابئینى از فرس و كلدانیان، كعبه را تعظیم ‏مى‏كردند، و معتقد بودند كه كعبه یكى از خانه‏هاى مقدس‏ هفتگانه است؛ كه دومین آن مارس است كه بر بالاى كوهى در اصفهان قرار دارد. و سوم، بناى مندوسان است كه در بلاد هند واقع شده است. چهارم نوبهار است كه در شهر بلخ قرار دارد. پنجم بیت غمدان كه در شهر صنعاء است، و ششم كاوسان ‏مى‏باشد كه در شهر فرغانه خراسان واقع است. و هفتم خانه‏اى ‏است در بالاترین شهرهاى چین و گفته شده كه كلدانیان معتقد بودند كعبه خانه زحل است، چون قدیمى بوده و عمر طولانى ‏كرده است.

فارسیان هم آن را تعظیم مى‏كردند، به این عقیده كه روح‏ هرمز در آن حلول كرده. و چه بسا به زیارت كعبه نیز مى‏رفتند.

یهودیان هم آن را تعظیم مى‏كردند، و در آن خدا را طبق دین ‏ابراهیم عبادت مى‏كردند؛ و در كعبه صورت‏ها و مجسمه‏هایى ‏بود، از آن جمله تمثال ابراهیم و اسماعیل بود كه در دستشان ‏چوب‏هاى ازلام داشتند. و از آن جمله صورت مریم عذراء ومسیح بود، و این خود شاهد بر آن است كه هم یهود كعبه را تعظیم مى‏كرده و هم نصارا.

عرب هم آن را تعظیم مى‏كرده، تعظیمى كامل؛ و آن را خانه‏اى براى خداى تعالى مى‏دانسته و از هر طرف به زیارتش ‏مى‏آمدند. و آن را بناى ابراهیم مى‏دانسته، و مسئله حج جزء دین‏ عرب بوده كه با عامل توارث در بین آنها باقى مانده بود.

تاریخ تحلیلى اسلام جلد 2 صفحه 119 - رسولى محلاتى


لینکهای مرتبط:

فتح مکه

عرفان در عرفات

عید سر سپردگی و بندگی

حج ، عرصه وارستگی از وابستگی ها

خرید کتب « اسلامی » و « تاریخ » از فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.