تبیان، دستیار زندگی
در حال حاضر قبح بسیاری از مسائل و ارزش‌ها از میان رفته است و آثار منفی قابل توجهی را در این رابطه مشاهده می‌کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بالاشهری ها بدحجاب می شوند!؟

بخش اجتماعی- در حال حاضر قبح بسیاری از مسائل و ارزش‌ها از میان رفته است و آثار منفی قابل توجهی را در این رابطه مشاهده می‌کنیم.

بدحجاب

هرچند فصل تابستان که فصل اوج گرفتن اظهارنظرها در مورد وضعیت حجاب در کشور است گذشته و دیگر چندان خبری از سخنان و نگرانی‌های مسئولانی که هرسال با فرارسیدن فصل گرما، از لزوم تصویب کردن هرچه زودتر قانونی برای مبارزه با بدحجابی سخن سر می‌دهند نیست، اما هر ازچندگاهی تعدادی از مسئولان با اظهارنظر کردن در باره این موضوع و مطرح کردن نگرانی‌هایشان در مورد وضعیت حجاب در کشور، دوباره این موضوع را برسر زبان‌ها می‌اندازنند.

اما این بار یکی از این مسئولان آمارهایی را در مورد وضعیت حجاب زنان در کشور اعلام کرده که در نوع خود می‌تواند جالب باشد. سه روز پیش دبیر دفتر هم اندیشی اساتید نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران اعلام کرد که « استفاده از ماهواره پوشش نامناسب را 2.5 برابر بیشتر می‌کند. بر طبق نتایج پژوهش انجام شده بر روی دختران تهرانی نشان می‌دهد استفاده از ماهواره خطر تخصیص فرد به گروه با پوشش نامناسب را تقریبا دو و نیم برابر افزایش می‌دهد.

هادی بهرامی گفته است که « نتایج این مطالعه نشان داد پرکردن اوقات فراغت با اختصاص زمان به استفاده از اینترنت و چت با غریبه ها می تواند احتمال تخصیص افراد به گروههای با پوشش نامناسب را 1.86 برابر افزایش دهد.»

بر طق نتایج این پژوهش که نام محققان و نهاد انجام دهنده آن اعلام نشده، افزایش سن پدر و مادر با افزایش احتمال پوشش مناسب تر در زنان و دختران تهرانی همراه است به طوری که افزایش درآمد و قرار گرفتن در مناطق مسکونی بالای شهر احتمال قرار گرفتن در طبقه بدحجاب و پوششهای نامناسب را افزایش می‌دهد.

این تحقیق نشان داده است که علاوه بر اینکه سکونت در مناطق بالای شهر احتمال بدحجابی را افزایش می دهد آرزوی زندگی در مناطق بالای شهر نیز به نحو قابل توجهی به تخصیص افراد به گروههای بدحجاب و بی حجاب منجر می شود و اثر آن بر پوشش نامناسب از زندگی واقعی در مناطق بالای شهر بیشتر است.

در حال حاضر شبکه‌های فارسی زبان بخشی از زندگی مخاطبان را هدایت می‌کنند؛ این شبکه‌ها نه تنها در چگونگی رویه زندگی افراد در جامعه ایرانی نقش دارند بلکه تأثیر آن به حدی رسیده است که ضد ارزش‌ها را برای خانواده‌های سنتی ایرانی تبدیل به ارزش می‌کند

اما دبیر دفتر هم اندیشی اساتید نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در شرایطی از تاثیر زیاد شبکه‌های ماهواره‌ای خبر داده که این روزها میزان تاثیرگذاری این شبکه‌ها و بخصوص شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان بر طرز تفکر و رفتار اجتماعی مردم، جزء یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان کشور شده است. بعد از رونق گرفتن برخی از شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای از یک سال گذشته تاکنون، تعداد زیادی از مسئولان و کارشناسان اجتماعی در مورد تاثیر برنامه های این شبکه‌ها که از سوی آنان « مخرب» خوانده می‌شود، اظهار نظر کرده‌اند.

حجاب

این کارشناسان معتقدند که «در حال حاضر شبکه‌های فارسی زبان بخشی از زندگی مخاطبان را هدایت می‌کنند؛ این شبکه‌ها نه تنها در چگونگی رویه زندگی افراد در جامعه ایرانی نقش دارند بلکه تأثیر آن به حدی رسیده است که ضد ارزش‌ها را برای خانواده‌های سنتی ایرانی تبدیل به ارزش می‌کند. مباحثی همچون خیانت، تغییر در نوع پوشش، چگونگی مصرف کالاها و حتی نوع معاشرت که هر کدام می‌تواند تأثیری مخرب بر بنیان خانواده گذاشته است.»

جواد جهانگیر‌زاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی که دارای دکترای جامعه‌شناسی است نیز در این رابطه به خبر می‌گوید: « در اینکه شبکه‌های فارسی زبان بر روی مخاطبین ایرانی تأثیر‌گذار بوده است شکی نداریم و در اینکه این تأثیرات منفی هستند نیزتردیدی نیست. اما باید گفت که نباید این موضوع را در جامعه نادیده گرفت که در حال حاضر قبح بسیاری از مسائل و ارزش‌ها از میان رفته است و آثار منفی قابل توجهی را در این رابطه مشاهده می‌کنیم.»

اما حسام الدین آشنا، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در این رابطه نظر دیگری دارد: « ایجاد شبکه‌های فارسی زبان و امثال آن در همه دنیا برای آنهایی که می‌خواهند شبکه‌های داشته باشند کار دشواری نیست و با کمتر از یک میلیون دلار می‌توان دارای شبکه تلویزیونی شد. این شبکه‌ها در همه جای جهان ایجاد می‌شوند و با ساخت سریالهایی مشابه از کلمبیا، مکزیک و امریکای جنوبی جذب مخاطب می‌کنند."

منبع: خبرآنلاین

تنظیم برای تبیان: امیر رضوانی