تبیان، دستیار زندگی
تاخیر 9 ماهه دستگاه متولی در اعلام سرقت مجسمه های تهران تازه ترین حلقه از پرونده پیچیده سرقت مجسمه های پایتخت است که رئیس پلیس تهران از آن خبر می دهد. جزئیات بیشتر را در گفتگوی مشروح مهر با سردار ساجدی نیا بخوانید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاخیر 9 ماهه در اعلام سرقت مجسمه های تهران

بخش اجتماعی- تاخیر 9 ماهه دستگاه متولی در اعلام سرقت مجسمه های تهران تازه ترین حلقه از پرونده پیچیده سرقت مجسمه های پایتخت است که رئیس پلیس تهران از آن خبر می دهد. جزئیات بیشتر را در گفتگوی مشروح مهر با سردار ساجدی نیا بخوانید.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار حسین ساجدی نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ اواسط آبانماه امسال در بازدید از خبرگزاری مهر ضمن آشنایی با مراحل مختلف تهیه و انتشار خبر و عملکرد خبرنگاران در گفتگویی به پرسشهای خبرنگاران مهر  پاسخ داد.

مشروح گفتگوی مهر با رئیس پلیس پایتخت را در ادامه می خوانید:

سردار ساجدی نیا

*به عنوان فرمانده نیروی انتظامی تهران تصور می کنید تا چه میزان در ایجاد احساس امنیت در میان شهروندان ساکن پایتخت موفق بوده اید؟

- سردار حسین ساجدی نیا: میزان احساس امنیت در تهران نسبت به بسیاری از پایتختهای جهان از وضعیت بسیار مطلوبتری برخوردار است و پلیس تهران توانسته در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر موفق تر عمل کند. کشف بیش از 80 درصد سرقتهای خودرو و جرایم خشن و کسب توفیقات قابل توجه در برخورد با باندهای سرقت از طلافروشیها، کیف قاپان و جرایم خرد از جمله اقدامات موثر پلیس است اما متاسفانه رسانه های داخلی به این توفیقات و عملکرد موثر پلیس کمتر توجه می کنند و حتی در مواقعی مانند وقوع قتلها اقدامات پلیس را زیر سوال می برند به نحوی که در بروز حوادثی مانند قتل در یک منطقه، علی رغم  دستگیری قاتل در کمتر از 48 ساعت با زدن تیترهای نامناسب موجب می شوند تا مردم حتی پس از سالها نیز در عبور از آن منطقه احساس ناامنی کنند.

پلیس از رسانه ها انتظار دارد برای افزایش بازدید کننده های خود تنها به فکر تیتر زدن نباشند بلکه به امنیت و احساس امنیت نیز توجه کنند. در برخی از حوادث مانند قتل پزشکان رسانه ها با پیگیریهای خود اقدامات پلیس را در دستگیری مجرم به تاخیر انداختند به نحوی که در قتل دکتر سودبخش اطلاع رسانی های نادرست مسئولان و تیترهای مختلف رسانه ها موجب شد تا شناسایی و دستگیری قاتل به تاخیر بیفتد اما در مورد قتل دکتر سرابی با جلوگیری از این اقدامات قاتل به سرعت دستگیر شد با این حال در آینده نزدیک با تعامل موثر پلیس با رسانه ها و اجرای طرحهای مختلف میزان احساس امنیت در تهران افزایش می یابد.

در اجرای طرحهای کلان پلیس پایتخت بیش از سه میلیون سی دی مستهجن و غیر اخلاقی کشف، 90 مرکز تهیه و توزیع این سی دی ها پلمپ و 180 نفر نیز در این رابطه دستگیر شدند. از سوی دیگرطرحهای پلیس در زمینه برخورد با مزاحمان نوامیس و مانکن های خیابانی نیز در تهران همچنان ادامه دارد

* مهمترین اقدامات شما از زمان شروع فعالیت در فرماندهی  پلیس پایتخت چه بوده است؟

- حوادثی که در سال 88 در تهران رخ داد موجب شد تا پلیس در مسائلی به غیر از ماموریتهای ذاتی خود درگیر شود و مجرمان از این فرصت استفاده کرده و به ارتکاب جرایم بپردازند برهمین اساس پلیس طی نظرسنجی که در اسفندماه از نقاط مختلف شرق، غرب، شمال، جنوب و مرکز از اقشار مختلف به عمل آورد دغدغه های مردم را شناسایی کرد. مهمترین دغدغه مردم تهران در طول این مدت به ترتیب اراذل و اوباش، معتادان تابلو، کارتن خوابها، بدحجابی، زنان آسیب دیده، سرقت و مشکلات ترافیکی بود.

سردار ساجدی نیا

بر اساس موضوعات مطرح شده از سوی مردم، پلیس برنامه ریزیهای مناسبی در حوزه برخورد با این جرایم انجام داد و از 15 فروردین ماه اقدامات و طرحهای خود را در چهار مرحله کلان آغاز کرد. در طول این طرحها تعداد زیادی از اراذل و اوباش، مواد فروشان و سارقان دستگیر شدند. در واقع اگر اقدامات پلیس در طول اجرای این طرحها نبود با هجمه ای که دشمنان در خصوص توزیع اقلام ضد فرهنگی آورده بودند اکنون تهران وضعیت بسیار بحرانی داشت.

در اجرای طرحهای کلان پلیس پایتخت بیش از سه میلیون سی دی مستهجن و غیر اخلاقی کشف، 90 مرکز تهیه و توزیع این سی دی ها پلمپ و 180 نفر نیز در این رابطه دستگیر شدند. از سوی دیگرطرحهای پلیس در زمینه برخورد با مزاحمان نوامیس و مانکن های خیابانی نیز در تهران همچنان ادامه دارد.

* اکنون میزان وقوع جرائم در تهران در چه وضعیتی است؟

- در حال حاضر وضعیتی در تهران ایجاد شده که میزان وقوع جرایم نسبت به گذشته تثبیت شده است. در تمام نقاط دنیا ابتدا دستگاههای امنیتی و انتظامی تلاش می کنند میزان وقوع جرایم را تثبیت کرده و سپس آن را کاهش دهند که پلیس تهران در شرایط کنونی این ادعا را دارد که توانسته جرایم را تثبیت کند. روزانه 400 فقره سرقت در تهران رخ می دهد که 50 درصد آنها از لحاظ ریالی زیر صد هزار تومان ارزش دارند و جزو جرایم خرد به شمار می روند. سرقت لوازم داخل خودرو هم جزو بیشترین سرقتهای خرد در تهران است برهمین اساس پلیس با شرکتهای خودروساز مذاکراتی داشته تا مکان نصب قطعاتی که از سوی سارقان به سرقت می رود در خودروها تغییر کند اما خودروسازان هزینه میلیاردی این کار را دلیل اجرایی نشدن پیشنهاد پلیس عنوان کردند.

از سوی دیگر با همکاری نکردن سایر دستگاهها پلیس تنها قادر به برخورد با سارقان و به ویژه مالخران برای کاهش میزان سرقتهای خرد در تهران است. با اقداماتی که پلیس به منظور برخورد با مالخران انجام داد در طول چند ماه گذشته بیش از صد مالخر در تهران شناسایی و دستگیر شدند تا از این طریق سارقان در فروش اموال مسروقه ناتوان شده و میزان این سرقتها کاهش یابد. همچنین با کشفیات فراوانی که پلیس تهران در لوازم خودرو مثل ضبط صوت و لاستیک داشته قادر است پاسخگوی تمام افرادی باشد که در چند سال اخیر این لوازم از آنان به سرقت رفته است.

مجلس باید این تجهیزات را در رده ابزارهایی مانند شوکر و سلاح سرد قرار دهد تا پس از تصویب، پلیس بتواند با این تجهیزات به عنوان ابزاری که با آن اقدام مجرمانه صورت می گیرد برخورد کرده و با واردکنندگان و توزیع کنندگان تجهیزات ضبط صدا و تصویر نیز به عنوان مجرم برخورد کند

* با ورود دستگاهها و تجهیزات مختلف از جمله دستگاههای شنود صدا و ضبط تصویر نوع جرایم و تهدیداتی که امنیت خانواده ها را نشانه گرفته تغییر پیدا کرده، پلیس تهران در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟

- در برخورد با ابزارها و تجهیزات جدیدی که در رابطه با ضبط و پخش فیلم های خانوادگی و شخصی وارد کشور شده پلیس تنها ضابط قضایی است و نمی تواند خارج از قوانین و وظایف برخورد کند مگر اینکه جرمی با استفاده از این تجهیزات رخ دهد و پلیس با شکایت افراد به برخورد با مجرمان بپردازد.

مجلس باید این تجهیزات را در رده ابزارهایی مانند شوکر و سلاح سرد قرار دهد تا پس از تصویب، پلیس بتواند با این تجهیزات به عنوان ابزاری که با آن اقدام مجرمانه صورت می گیرد برخورد کرده و با واردکنندگان و توزیع کنندگان تجهیزات ضبط صدا و تصویر نیز به عنوان مجرم برخورد کند. نیروی انتظامی آمادگی کامل برای برخورد با فروشندگان این تجهیزات را دارد اما تا کنون دستوری به پلیس در زمینه برخورد با این افراد اعلام نشده است.

* پلیس در مواجه با معضل مواد مخدر و معتادان سطح شهر چه اقداماتی انجام داده است؟

- معتادان در تهران به دو دسته معتادان تابلو و معتادان پرخطر تقسیم می شوند که تعداد معتادان پرخطر در تهران زیر هزار نفر است و پلیس مشکلی برای جمع آوری آنان ندارد اما هیچ مکان و متولی خاصی برای نگهداری از این معتادان وجود ندارد به نحوی که در ابتدای ماه رمضان پلیس 90 درصد این معتادان را جمع آوری کرد اما نبود متولی خاص در نگهداری از آنان موجب شد که مجددا تمامی آنان آزاد شده و به جامعه بازگردند.

مجسمه

پلیس در برخورد و جمع آوری معتادان پرخطر ناتوان نیست اما نبود فضایی مانند سرای سالمندان برای نگهداری از این افراد موجب شده که هنوز شاهد حضور آنان در سطح جامعه باشیم. در برخورد با معتادان تابلو نیز پلیس همواره به وظایف خود عمل کرده و معتادان را پس از دستگیری به مرکز درمانی شفق فرستاده اما نبود فضای کافی در این مرکز نیز پلیس را با مشکلاتی مواجه کرده است. با این حال برای رسیدگی به وضعیت معتادان در تهران کمیسیون اجتماعی مجلس فعال شده که امیدواریم به زودی نتایج خوبی را در این حوزه شاهد باشیم.

* پلیس تهران تا چه میزان از دوربینهای سطح شهر برای رصد مجرمان استفاده می کند و آیا برنامه ای برای افزایش تعداد دوربینهای سطح شهر دارید؟

- در طول سالهای گذشته تعدادی دوربین در مناطق جرم خیز تهران نصب شد و پلیس برای رصد مجرمان از آنها استفاده می کند اما تا پایان سال جاری تعداد دوربینهای نصب شده در سطح تهران پس از شناسایی کامل نقاط جرم خیز افزایش قابل توجهی می یابد. در حال حاضر پلیس در وقوع جرایم علاوه بر دوربینهای مختلف نصب شده در سطح شهر از دوربینهای نصب شده در مراکز دیگر مانند ساختمانهای تجاری و اداری، بانکها، صرافی ها و طلافروشیها نیز استفاده می کند. البته باید براین نکته نیز تاکید کنم که پلیس همواره در استفاده اصناف مختلف از دوربینها و سیستم های "آلارم" تاکید داشته زیرا استفاده از این سیستم ها موجب افزایش سرعت اطلاع حادثه به پلیس شده و شناسایی مجرمان را سریعتر می کند.

پلیس در برخورد و جمع آوری معتادان پرخطر ناتوان نیست اما نبود فضایی مانند سرای سالمندان برای نگهداری از این افراد موجب شده که هنوز شاهد حضور آنان در سطح جامعه باشیم

* پرونده سرقت مجسمه های تهران به کجا رسید و علت تاخیر پلیس در شناسایی و دستگیری سارقان چیست؟

- سرقت مجسمه های تهران از آذرماه سال 88 آغاز شده بود اما موضوع سرقت در فروردین 89 به پلیس گزارش شد و همین تاخیر در اعلام گزارش موجب شد تا بسیاری از سرنخها برای شناسایی سارقان از بین برود و سرعت پلیس در دستگیری مجرمان کمتر شود. سرقت مجسمه های تهران کاملا با قصد و نیت خاصی بوده زیرا ارزش ریالی مجسمه های به سرقت رفته حدود 10 میلیون تومان بود بر همین اساس سارقان هدف مالی در سرقت مجسمه ها نداشتند. در واقع سرقت تعدادی از این مجسمه ها هزینه و سختی بسیاری برای سارقان داشت که این امر انگیزه سرقت آنان را سوال برانگیزتر می کند اما برخلاف تاخیر 9 ماهه دستگاه مربوطه در گزارش سرقت پلیس اکنون به سرنخهای قابل توجهی در شناسایی سارقان دست یافته که امیدواریم به زودی به نتایج خوبی منجر شود.

همه انتقادات و انتظارات از سوی مردم و دستگاهها در زمینه سرقت مجسمه به سوی پلیس بود در حالی که پلیس نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا مسئولیتی در قبال نگهداری از تمام لوازم و تجهیزات ندارد. این مجسمه ها برای انجام امور نظافت و ترمیم از سوی شهرداری به شرکتهای پیمانکار واگذار شده بودند که در موارد بسیاری  از سوی شرکتهای پیمانکار برای ترمیم جابه جا می شدند برهمین اساس نبود آنها در پارک برای هیچ پلیسی مشکوک نبوده و نیست مگر اینکه گزارشی مبنی بر فقدان به پلیس ارسال شود. البته باید به این نکته نیز تاکید کنم که دستگاهها خود موظف به نگهداری از اموالشان هستند، برهمین اساس نمی توان پلیس را در سرقت مجسمه ها مسئول دانست.

تنظیم برای تبیان: امیر رضوانی