تبیان، دستیار زندگی
یکی از مهم‌ترین نکات در زمان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نوع رژیم غذایی شماست که اگر نامناسب باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی آنتی بیوتیک ها قیام کنند

آنتی بیوتیک ها

دلتان می‌خواهد‌ پیشگویی کنیم؟ شما بالاخره امسال یا سال آینده یا سال بعد، به یکی از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز پیدا خواهید کرد، ردخور هم ندارد! اما اگر کارتان به آنتی‌بیوتیک‌ها افتاد مراقب باشید، چون آنها جزو کج خلق‌‌ترین داروها هستند! می‌پرسید چرا؟ این دارو‌ها اگر چه می‌توانند مفید باشند، اما اگر اوقات شان تلخ شود، علیه بدنتان قیام خواهند کرد.

یکی از مهم‌ترین نکات در زمان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نوع رژیم غذایی شماست که اگر نامناسب باشد، می تواند اثرگذاری این داروها را کم کند.

با توجه به پیشگویی ابتدای این گزارش، شما دیر یا زود به دستور غذایی مناسب در زمان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز پیدا خواهید کرد. به همین دلیل ما قصد داریم در این زمینه برایتان توضیح دهیم، اما پیش از آن باید نکات مهمی را درباره آنتی‌بیوتیک‌ها بدانید.

آنتی‌بیوتیک‌ها مواد شیمیایی هستند که از برخی انواع میکروارگانیسم‌ها (موجودات زنده ذره ‌بینی مانند قارچ‌های میکروسکوپی و باکتری‌ها) گرفته می‌شوند و از برخی انواع آنها برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود، البته برخی از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها هم می‌توانند به شکل جدی مضر باشند و حتی میکروب‌های مفید بدن را که وجودشان برای جذب مواد مغذی مهم و ویتامین‌های B و K ضروری است، نابود کنند. در ضمن برخی بیماران به آنتی‌بیوتیک‌ها حساسیت دارند که در این صورت حتما باید این موضوع را به پزشک معالج‌شان اطلاع دهند.

آنتی‌بیوتیک‌ها از آن دسته داروهایی هستند که نباید خودسرانه مصرف شوند، زیرا مصرف نامناسب یا بیش از حد نیاز آنها باعث مقاومت بدن در برابرشان می‌شود و به این ترتیب دیگر نمی‌توانند عفونت بدن را از بین ببرند.

از عوارض این داروها می‌توان به کاهش اثر قرص‌های ضد بارداری و بروز حساسیت به داروها یا غذاهای خاص اشاره کرد. آنتی‌بیوتیک‌ها برای بیماری‌های ویروسی تجویز نمی‌شوند و به هیچ وجه نباید به میزان زیاد تجویز گردند.

از پزشکتان سئوال کنید

آنتی‌بیوتیک‌ها آنقدر اهمیت دارند که وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آنها به مردم هشدار داده است و ضمن آن که مردم را از مصرف خودسرانه این نوع داروها بر حذر می‌دارد، می گوید : در صورتی که پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز کند، باید مجموعه‌ای از سوالات را با او مطرح کنید.

برای مثال شما حق دارید از او بپرسید چرا برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز کرده است؟ از مصرف این دارو چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ دقیقا چه طور و چه زمانی باید مصرفش کنید، مثلا همراه غذا یا پس از آن و...؟ چه میزان از آن را مصرف کنید؟ تا چه زمانی باید از آن استفاده کنید، مثلا اگر بیماری شما بهبود پیدا کرد هم باید مصرف آن را ادامه دهید یا استفاده از دارو را متوقف کنید؟ آیا امکان دارد به دارو حساسیت داشته باشید و از آن بی‌اطلاع باشید؟

رژیم غذایی را در زمان مصرف جدی بگیرید

اگر یادتان باشد گفتیم که در زمان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باید به رژیم غذایی‌تان دقت کنید. پزشکان معتقدند نوع غذایی که می‌خوریم بر نحوه عملکرد و تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها اثر دارد. رژیم غذایی در این زمان باید با مصرف مولتی ویتامین‌ها همراه شود و سرشار از میوه‌ها و سبزی‌های تازه باشد.

کارشناسان و پزشکان آمریکا در مقاله‌ای علمی توصیه کرده‌اند در صورت تجویز آنتی‌بیوتیک به خصوص در کودکان بهتر است مواد غذایی پروبیوتیک، مثل ماست پروبیوتیک را به رژیم آنها اضافه کنید. پروبیوتیک‌ها که نوع خاصی از باکتری‌ها هستند اسهال ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک را درمان می‌کنند. در صورت تجویز آنتی‌بیوتیک مراقب آهن و کلسیم نیز باشید.

غذاهای حاوی این دو ماده مغذی را با آنتی‌بیوتیک به کودک ندهید، چون توانایی بدن در جذب انواع خاصی از آنتی‌بیوتیک ها را دچار اختلال می‌کنند.

توجه داشته باشید که زمان دقیق مصرف آنتی‌بیوتیک واقعا حائز اهمیت است. یعنی اگر ناچار هستید به کودکتان کلسیم، آهن یا مولتی ویتامین دهید، حداقل سه ساعت قبل از زمان خوردن دارو این کار را انجام دهید تا پس از آن فرصت کافی برای جذب دارو وجود داشته باشد.

همچنین خوردن سوپ همراه با آنتی‌بیوتیک بهترین گزینه غذایی است، اما در عوض مصرف غذاهای اسیدی مثل آب مرکبات و نوشیدنی‌های گازدار، شکلات، آنتی‌اسیدها و سس کچاپ که حاوی گوجه‌فرنگی است را کاهش دهید.

در صورت تجویز آنتی‌بیوتیک برای کودک به جز ماست، از دادن سایر فرآورده‌های لبنی به او خودداری کنید. علاوه بر این ها خوردن تخمه کدو که غنی از عنصر روی است، در این مواقع توصیه می‌شود. روی، طول دوره فعالیت ویروس‌های سرماخوردگی را کاهش می‌ دهد.

جام جم آنلاین

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

سرما بخورید ؛ آنتی بیوتیك نخورید!

خطر مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها

ارتباط آنتی بیوتیک ها با غذا خوردن در کودکان

آنتی‌بیوتیک‌های مضر در بارداری

قوی ترین آنتی بیوتیک طبیعی

حساسیت به پنی ‌سیلین

داروهایی که جذب غذا را کم می کنند

غذاهایی که با داروها تداخل دارند...

داروهایی که با غذاها تداخل دارند...

داروهای سرماخوردگی برای کودکان زیر 2 سال خطرناکند

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.