تبیان، دستیار زندگی
13 دى ماه، سالروز ابلاغ پیام امام خمینى (ره) به گورباچف پیام تنها پنج صفحه بود و توسط مردى به رشته تحریر درآمده بود كه هیچ گاه اجازه نداد نوشتارهایش تایپ و سپس امضاء شود . حتى در سن پیرى هم ترجیح مى‏داد عبارت‏هاى ساده، رسا و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گرفتار زندان غرب نشوید!

13 دى ماه، سالروز ابلاغ پیام امام خمینى (ره) به گورباچف


پیام تنها پنج صفحه بود و توسط مردى به رشته تحریر درآمده بود كه هیچ گاه اجازه نداد نوشتارهایش تایپ و سپس امضاء شود . حتى در سن پیرى هم ترجیح مى‏داد عبارت‏هاى ساده، رسا و ژرف پیام هایش را به خط زیباى خود بنگارد .

این بار صدر هیات رئیسه یكى از دو بلوك قدرتمند جهان مخاطب پیام پنج صفحه‏اى او بود .

پیام امام درست پس از پذیرش صلح از سوى وى صادر شد و از این منظر به نامه پیامبر اكرم (ص) به سران ابرقدرت‏هاى عصر خویش پس از پذیرش صلح حدیبیه شباهت دارد .

هیاتى كه در راس آن فیلسوفى و مفسرى چون آیت الله جوادى آملى قرار داشت و به وسیله زنى انقلابى چون خانم دباغ كه سال‏ها شكنجه و زندان نظام وابسته به بلوك سرمایه دارى را تجربه كرده بود، همراهى مى‏شد، وظیفه انتقال پیام را به عهده گرفت . گزینش این هیات خود پیامى دیگر براى صاحبان اندیشه و مبارزات قهرآمیز علیه استكبار جهانى به شمار مى‏آمد .

پیام با «بسم الله الرحمن الرحیم‏» آغاز و با «والسلام على من اتبع الهدى‏» پایان مى‏یابد . در این پیام دو نكته قابل توجه مى‏نماید;

نخست‏سخن گفتن امام راحل (ره) از موضع قدرت: «صریحا اعلام مى‏كنم كه جمهورى اسلامى ایران به عنوان بزرگ‏ترین و قدرتمندترین پایگاه جهان اسلام به راحتى مى‏تواند خلاء اعتقادى نظام شما را پر نماید .» (1)

و دوم تاكید شجاعانه امام بر عدم نیازمندى اسلام و مسلمانان به گورباچف و دیگر ابرقدرت‏ها: «از شما مى‏خواهم درباره اسلام به صورت جدى تحقیق و تفحص كنید و این نه به خاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما كه به جهت ارزش‏هاى والا و جهان شمول اسلام است .» (2)

پیام امام راحل (ره) به گورباچف نكاتى نغز و ژرف دارد؛ نكاتى كه جامعیت و ابعاد ناشناخته اندیشه حضرت امام (ره) را بیان مى‏كند و به عنوان سند افتخار جاودان مسلمانان، همواره براى سیاستمداران بزرگ جهان قابل تحلیل و تامل است . نكات مهم پیام امام راحل (ره) به گورباچف عبارت است از:

1. اشاره به ذهنیت غلط سردمداران كمونیسم از دین

«راستى مذهبى كه ایران را در مقابل ابرقدرت‏ها چون كوه استوار كرده است مخدر جامعه است؟ ! آیا مذهبى كه طالب اجراى عدالت در جهان و خواهان آزادى انسان از قیود مادى و معنوى است مخدر جامعه است؟ !» (3)

2. دعوت به حقیقت و بینش توحیدى

«باید به حقیقت رو آورد: مشكل اصلى كشور شما مساله مالكیت و اقتصاد و آزادى نیست، مشكل شما عدم اعتقاد واقعى به خدا است؛ همان مشكلى كه غرب را هم به ابتذال و بن‏بست كشیده و یا خواهد كشید . مشكل اصلى شما مبارزه طولانى و بیهوده با خدا و مبدا هستى و آفرینش است .» (4)

3. دعوت به مطالعه دو جهان بینى مادى و الهى و تعمق در نگرش قرآن مجید

«این موضوع را به شما گوشزد كنم كه بار دیگر به دو جهان بینى مادى و الهى بیندیشید . . . قرآن مجید اساس تفكر مادى را نقد مى‏كند و به آنان كه بر این پندارند كه خدا نیست و گرنه دیده مى‏شد (لن نؤمن لك حتى نرى الله جهرة) مى‏فرماید: «لا تدركه الابصار و هو یدرك و هو اللطیف الخبیر .» (5)

4 . دعوت به پرسشگرى و مناظره نخبگان كمونیست‏ با علماى دین

«تنى چند از خبرگان تیزهوش خود را كه در این گونه مسائل قوّیا دست دارند راهی قم گردانید تا پس از چند سال با توكل به خدا از عمق لطیف باریك‏تر از موى منازل معرفت آگاه گردند كه بدون این سفر آگاهى از آن امكان ندارد .» (6)

5 . پیشگویى فروپاشى نظام كمونیستى

«براى همه روشن است كه از این پس كمونیسم را باید در موزه‏هاى تاریخ سیاسى جهان جست و جو كرد؛ چرا كه ماركسیسم جوابگوى هیچ نیازى از نیازهاى واقعى انسان نیست؛ چرا كه مكتبى است مادى و با مادیت نمى‏توان بشریت را از بحران عدم اعتقاد به معنویت كه اساسى‏ترین درد جامعه بشرى در غرب و شرق است ‏به در آورد .» (7)

6 . پیشگویى فروپاشى نظام سرمایه دارى

«امروز اگر ماركسیسم در روش‏هاى اقتصادى و اجتماعى به بن‏بست رسیده است، دنیاى غرب هم در همین مسائل البته به شكل دیگر و نیز در مسائل دیگر گرفتار حادثه است .» (8)

7 . هشدار درباره پناه بردن به دامان غرب

«رهبر چین اولین ضربه را به كمونیسم زد و شما دومین و على الظاهر آخرین ضربه را به پیكر آن نواختید . امروز دیگر چیزى به نام كمونیسم در جهان نداریم؛ ولى از شما جداً مى‏خواهم كه در شكستن دیوارهاى خیالات ماركسیسم گرفتار زندان غرب و شیطان بزرگ نشوید .» (9)

8 . توصیه به دقت در تصمیم ‏گیرى و مرتكب نشدن اشتباه در انتخاب

«شما اگر بخواهید در این مقطع تنها گره‏هاى كور اقتصادى سوسیالیسم و كمونیسم را با پناه بردن به كانون سرمایه دارى غرب حل كنید، نه تنها دردى از جامعه خویش را دوا نكرده‏اید، كه دیگران باید بیایند و اشتباهات شما را جبران كنند .» (10)

شاید روزى كه رئیس هیات، پیام امام خمینى (ره) را براى گورباچف قرائت مى‏كرد، رهبر شوروى نیز چون قیصر روم و پادشاه ایران هنگام شنیدن دعوت رسول خدا (ص) تبسمى متكبرانه بر لب داشت و نمى‏دانست كه: «خداوند حق و باطل را چنین مثل مى‏زند، اما كف بیرون افتاده از میان مى‏رود؛ ولى آن چه به مردم سود مى‏رساند در زمین باقى مى‏ماند .» (11)

ادوارد شوارد نادزه پس از چندى پاسخ گورباچف به نامه امام (ره) را در منزل محقر امام (ره) قرائت كرد . امام (ره) پس از شنیدن سخنان فرستاده گورباچف، عبارت كوتاه «من خواستار گشودن دریچه‏اى دیگر به روى ایشان بودم و ایشان درك نكردند» را بر زبان راند، از جاى برخاست و در حالى كه دستانش را در پشت‏حلقه كرده بود، اتاق را ترك كرد .

گورباچف توصیه‏هاى امام (ره) در خصوص مطالعه دو جهان بینى مادى و معنوى و روى آوردن به حقیقت و بینش توحیدى را نادیده گرفت، با نفرستادن نخبگان كمونیست ‏به قم از پرسشگرى و مناظره فرار كرد، به رغم هشدار امام به زندان غرب پناه برد و سرانجام خود و بلوك شرق را به مایه عبرت تاریخ تبدیل ساخت . (12)

پى‏نوشت:

3-1 . آواى توحید، نامه امام خمینى (ره) به گورباچف، شرح از آیت الله جوادى آملى، ص‏13 .

4 . همان، ص 10 .

5 . همان، ص 11 .

6 . همان، ص 12 .

10- 7 . همان، ص 10 .

11 . رعد (13): 17 .(یضرب الله الحق و الباطل فاما الزبد فیذهب جفاء و اما ما ینفع الناس فیمكث فى الارض) .

12 . آیت الله جوادى آملى در خصوص واكنش گورباچف و پاسخ هیات اعزامى به این واكنش مى‏نویسد: . . . مهم‏ترین و تنها جوابى كه جناب گورباچف توانست‏ به هیات اعزامى بدهد، این بود كه این نامه یك نوع دخالت در شؤون داخلى كشور دیگر است . هیات اعزامى در پاسخ به جناب گورباچف گفت: شما از عمق خاك وسیع روسیه تا اوج فضاى آسمان آزادانه فعالیت دارید، این پیام دخالت در آب و خاك روسیه یا بحر و سپهر شوروى نیست، این نامه كارى به آسمان، دریا، خاك و معادن شوروى ندارد بلكه براى «هدایت جان‏» شما است .»؛ بنیان مرصوص امام خمینى (ره) در بیان و بنیان آیت الله جوادى آملى، ص 294 .

حسن ملك شاهى

لینک های مرتبط:

ارسال نامه امام خمینی(ره) به گورباچف

اگر این مصاحبه را نخوانید از دستتان رفته است

نُه زن انقلابی