تبیان، دستیار زندگی
جعفری با رد برخورد متفاوت و ناعادلانه دادستانی با سایت‌ها اظهار كرد: دستور اولیه مبنی بر این امر بود كه كلیه سایت‌ها و وبلاگ‌ها، نامه مذكور را حذف كنند، بنابراین طبیعی است سایت‌هایی كه دستور قضایی را اجرا نكردند، فیلتر شدند و برای وبلاگی كه منبع اولیه انت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا سایت مشرق فیلتر شد؟

دادستان

بخش حقوقی_دادستان عمومی و انقلاب تهران، علت فیلتر شدن سایت خبری مشرق را انتشار نامه‌ای متضمن توهین و نشر اكاذیب اعلام كرد.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران هم‌چنین دستگیری دو خبرنگار روزنامه شرق به نام‌های طباطبایی و فرجی را تایید كرد و به ایسنا گفت كه تحقیقات از آن‌ها ادامه دارد.

وی با رد برخی ادعاها در مورد محمد نوری‌زاد نیز گفت: وضعیت جسمی وی خوب و مناسب است.

عباس جعفری دولت‌آبادی در ادامه با اشاره به اقدامات عوامل فتنه در عاشورای سال گذشته، اعلام كرد: تعقیب و محاكمه سران فتنه به عنوان یك مطالبه عمومی مورد توجه قوه قضائیه قرار دارد و در زمان مقرر اقدام خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد علت فیلتر شدن سایت مشرق تصریح كرد: با توجه به ماده 18 قانون جرایم رایانه‌ای مصوب 1388، اقدام سایت مشرق جرم محسوب می‌شود و بر همین اساس علیه مدیر این سایت اعلام جرم شد كه پرونده متشكله پس از تحقیقات لازم به دادگاه ارسال خواهد شد.

به موجب ماده مذكور هر كس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اكاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت، راسا یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از این كه از طریق یاد شده به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امكان) به حبس یا جزای نقدی محكوم خواهد شد.

دادستان تهران هم‌چنین با استناد به ماده 23 همین قانون گفت: علاوه بر كارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، مقام قضایی رسیدگی كننده به پرونده نیز می‌تواند نسبت به فیلتر یا مسدود كردن سایت‌ها و وبلاگ‌های دارای محتوای مجرمانه اقدام كند.

وی افزود: پس از انتشار نامه مذكور در سایت مشرق و یك وبلاگ كه به عنوان منبع اصلی انتشار این نامه بود، سایت‌ها و وبلاگ‌های دیگر به اقدام مشابه دست زدند كه دادستان تهران از كارگروه مذكور خواست نسبت به حذف نامه‌ در سایت‌ها و وبلاگ‌هایی كه مبادرت به انتشار متن كامل آن كرده بودند، اقدام شود كه برخی انجام دادند و شماری نیز اجرا نكردند.

سایت مشرق

جعفری با رد برخورد متفاوت و ناعادلانه دادستانی با سایت‌ها اظهار كرد: دستور اولیه مبنی بر این امر بود كه كلیه سایت‌ها و وبلاگ‌ها، نامه مذكور را حذف كنند، بنابراین طبیعی است سایت‌هایی كه دستور قضایی را اجرا نكردند، فیلتر شدند و برای وبلاگی كه منبع اولیه انتشار نامه بود پرونده تشكیل شد و مدیر آن احضار شد و در مورد سایت‌هایی كه صرفا خبر این نامه را منتشر كرده بودند تذكر داده شد كه نسبت به حذف آن اقدام كنند.

وی اضافه كرد: هدف دادستانی در تشكیل پرونده و فیلتر كردن برخی سایت‌ها و وبلاگ‌ها، جلوگیری از وقوع جرم، گسترده‌ شدن فضای بداخلاقی، رواج تهمت و افترا در جامعه است و بند ه ماده 26 قانون جرایم رایانه‌ای نیز بر تشدید مجازات در این گونه موارد دلالت دارد.

دادستان تهران گفت: از نیروهای ارزشی و ولایت‌مدار انتظار می‌رود بیشتر از سایرین از مقررات، قوانین و دستورات قضایی تبعیت كنند.

جعفری با اشاره به سخنان عده‌ای كه معتقدند قوه قضائیه باید ظرفیت و آستانه‌ی تحمل خود را در برابر انتقادها افزایش دهد، گفت: باید بین توهین و انتقاد تفاوت قائل شد. ماده‌ی 3 قانون مطبوعات مقرر می‌دارد "مطبوعات حق دارند نظرات، انتقادات سازنده، پیشنهادها، توضیحات مردم و مسوولان را با رعایت موازین اسلامی و مصالح جامعه درج و به اطلاع عموم برسانند". در تبصره‌ی ذیل آن آمده است "انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب است".

وی با تاكید بر استقبال دادستانی تهران از انتقاد و بیان مشكلات، از مطبوعات، سایت‌ها و وبلاگ‌ها خواست تا در چارچوب مقررات جاری كشور فعالیت كنند.

تنظیم برای تبیان/سمیه حدادی