تبیان، دستیار زندگی
متخصصان تغذیه همیشه تأکید می ‌کنند که غذای مادر شیرده باید حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی و ویتامین...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به نوزادتان شیرغنی ‌تر بدهید

ویتامین‌ های شیر مادر به تغذیه زنان شیرده بستگی دارد

نوزاد، مادر

متخصصان تغذیه همیشه تأکید می ‌کنند که غذای مادر شیرده باید حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی و ویتامین باشد زیرا ویتامین‌ های موجود در شیر مادر عمدتا انعکاسی از مقدار ویتامین مصرفی مادر است.

مثلا این که مادران شیرده برای پیشگیری از کم آبی بدن باید حدود 8 تا 10 لیوان آب در روز بنوشند.

مایعاتی مانند شیر، دوغ، چای، آب میوه و حتی مواد غذایی آبدار مانند خورشت‌ ها برای زنان شیرده مفید است.

این روزها از هر ماده خوراکی برای رساندن مواد مغذی مورد نیاز استفاده می ‌شود و با وجود آن که شیر مادر را از کامل‌ ترین غذاها برای نوزاد تازه‌ متولدشده می ‌دانند اما تلاش‌ ها برای غنی ‌تر کردن این موهبت غذایی الهی نیز متوقف نمانده است.

در تازه ‌ترین تلاش‌ ها، این بار محققان سعی کرده ‌اند مواد غذایی مورد نیاز نوزادان نارس را به شیر مادر اضافه کنند تا آن ها نیز از این موهبت، ‌محروم نمانند.

نیازهای ویژه نوزادان نارس، یکی از مهم‌ ترین چالش ‌ها در مراقبت از این نوزادان به شمار می‌ رود؛ چنان که هم‌ اکنون معمول است، اکثر این نوزادان در بخش‌ های بستری، از شیر مادر محروم می ‌شوند تا به جای آن مواد مغذی ‌تر مصرف کرده و به این ترتیب عقب ‌ماندگی رشد خود را جبران کنند.

اما خبرگزاری رویترز گزارش داد، محققان بیمارستان اطفال شهر تورنتو، نوعی مکمل غذایی، شامل مهم ‌ترین نیازهای تغذیه ‌ای نوزادان نارس تهیه کرده‌ اند و با اضافه کردن آن به شیر مادر و تحت نظر داشتن این نوزادان، متوجه شده ‌اند که این ترکیب، می ‌تواند غذای مؤثری برای جبران این عقب ‌ماندگی محسوب شود.

براساس این گزارش، مادران باید نصف شیر خود را با استفاده از پمپ ‌های خاصی که ویژه این کار است، در شیشه ریخته و پودر مکمل را با آن مخلوط کنند و به نوزادشان بدهند. نیم دیگر شیر مادر، به طور معمول به نوزاد خورانده می ‌شود.

بررسی شاخص‌های رشد در نوزادان مورد مطالعه، بعد از 12هفته، نشان داد که این نوزادان از جهت افزایش قد و نیز دور سر، توانسته ‌ا‌ند رشد قابل ‌ملاحظه ‌ای داشته باشند (البته هنوز ترکیبات این مکمل، فاش نشده که احتمالا به دلایل تجاری بوده است).

شیشه شیر، نوزاد

بررسی‌ ها نشان داد که این میزان استفاده از بطری برای تغذیه نوزاد، تأثیری در کاهش توان او برای مکیدن شیر مادر نداشته و میزان مکیدن این نوزادان با سایرین تفاوت معنی‌ داری ندارد.

گفتنی است استفاده از شیشه و پستانک در نوزادان و شیرخواران کم ‌سن، به ‌دلیل شکل خاصی که سرشیشه‌ ها دارند، معمولا باعث کم شدن توان آن ها در مکیدن شیر مادر می ‌شود و به همین دلیل معمولا توصیه می ‌شود از این وسایل استفاده نشود.

در این مطالعه به این موضوع هم توجه شده و استفاده از نیمی از سهمیه شیر نوزاد از راه معمولی، درست به‌ دلیل پیشگیری از همین کاهش توانایی بوده است.

با این حال، این محققان خطر نکرده ‌اند و یک مشاور شیردهی هم در تمام طول مدت مطالعه، همراه سایر اعضای تیم درمانی، آموزش و مشاوره لازم را به مادران می ‌داده است تا درصورت بروز هر گونه مشکلی در شیردهی، فورا برای حل آن اقدام شود.

محققان تأکید دارند که چنین برنامه ‌ای بدون حضور مشاوران زبده در امر شیردهی، ابتر بوده و ممکن است به نتایج مورد انتظارش دست پیدا نکند.

این محققان می ‌گویند: به ‌نظر می ‌رسد بتوان از این مکمل برای روزهای بعد از ترخیص نوزاد از بیمارستان هم استفاده کرد. اما از آن جا که شیر باید در محیط دومی تهیه و به نوزاد داده شود، مسئله مهم آموزش مادران برای ضدعفونی صحیح وسایل شیردهی و تهیه شیر به روش سالم و بهداشتی است که نقص در آن می ‌تواند نتایج را تغییر دهد.

به همین دلیل آن ها ترجیح می ‌دهند ادامه استفاده از این مکمل را در خانه، موکول به انجام پژوهش‌ های بیشتر در این زمینه کرده و برنامه دقیقی برای اجرای آن، تدوین کنند. نتایج این بررسی ‌ها در آخرین شماره نشریه علمی "پدیاتریکس" منتشر شده است.

این تلاش ‌ها، همگی برای رسیدن به این هدف مهم بوده که حتی نوزادان نارس هم بتوانند لذت تغذیه با شیر مادر را تجربه کنند. اما این که چرا برخی از مادران، نوزاد سالم شان را از این موهبت محروم می‌ کنند، جای تعجب دارد.

سمیه شرافتی

همشهری

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

فعالیت بدنی شدید، شیر مادر را تلخ می ‌کند

غذاهای تاثیرگذار بر روی شیر مادر

عوامل کاهش دهنده شیر مادر

همه چیز درباره شیر مادر

تغذیه با شیر مادر و روند تکامل دندان‌ و فک ‌کودک

مشکلات مادر در دادن شیر به نوزاد

چرا شیر دادن مادر در سال دوم زندگی كودك ضروری است؟

تغذیه شیرخواران تا سن 6 ماهگی

کاهش تغذیه با شیر مادر در ‌كشور

نحوه تغذیه نوزادان چند قلو یا کم وزن با شیر مادر

شیر مادر از بروز دیابت دوران کودکی جلوگیری می کند

سئوالاتی که در مورد تغذیه با شیر مادر مطرح می شوند

مادران شاغل و شیردهی

مصرف دارو در شیردهی

انواع حالات شیردهی

مزیت های شیر مادر بر شیر خشک

باورهای غلط در مورد تغذیه با شیر مادر

فواید شیر مادر برای نوزاد و مادر

تغذیه با شیر مادر در غیاب او

تغذیه با شیرمادر (عشقی مادرانه یا رنجی بیشمار؟)

معرفی پایگاه ها و کتاب های مربوط به تغذیه نوزاد با شیر مادر

استخوان مادر شیرده پوك می شود، مگر اینكه...

ایدز و تغذیه با شیر مادر

روز جهانی شیر مادر

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.