تبیان، دستیار زندگی
محمد تقی فلسفی در ذهن و جان و روح تاریخ این مرزو بوم مانده است ،و هنوز هم صدای فریاد منبر هایش از جان كوچه های شهر شنیده میشود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقصه ها نيازمند تكرارند !
فلسفی

  1. گاهی قصه ایی می خوانی، شعری ، یا افسانه ایی... باور شان می کنی یا نه ،مهم نیست! فقط می خواهی چیزی خوانده باشی !می خواهد قصه باشد ، افسانه باشد ، و یا حتی واقعیت !اما گاهی این وسط واقعیت هایی می مانند و قصه می شوند ! اگر ارزش ماندگاری داشته باشند!و قصه ها نیازمند تکرارند... تا واقعیت های جاری امروز تهی دست نباشند!
  2. حکایت محمد تقي فلسفي ومرد های بزرگ و ماندنی مثل او از همان واقعیت هایی است که گفتم.البته 12 سال آنقدر دور نيست كه بگويي فلسفي به يك قصه تاريخي بدل شد . 12 سال پيش در 27 آذر سال 1377 محمد تقي فلسفي روي شانه هاي شهر روانه منزل ابدي خود شد.
  3. تو می خواهی بگو قصه!ملی یا تاریخی اش فرقی نمی کند . مهم این است كه محمد تقي فلسفي در ذهن و جان و روح تاريخ اين مرزو بوم مانده است ،و هنوز هم صداي فرياد منبر هايش از جان كوچه هاي شهر شنيده ميشود . محمد تقي زنده است ، حتي اگر جسم خاكي اش در جوار حرم حضرت عبدالعظيم حسني آرميده باشد .
  4. محمد تقي، هست و برای همیشه خواهد ماند.! نه مثل يك قصه ،بلكه درست عين يك واقعيت روشن و شفاف .
  5. آنان که اورا می شناختن با قلبی سوزان در فرقش اینگونه گفتند :

بسم الله الرحمن الرحیم

فلسفی

رحلت فقیه پرهیزگار مرحوم مغفور آیت الله آقای حاج میرزا علی آقای فلسفی طاب ثراه را به علما، اعلام و فضلاء و طلاب حوزه علمیه و همه مردم مومن و وفادار مشهد مقدس به خصوص به خانواده معزز و فرزندان مکرم و دیگر بازماندگان و ارادتمندان آن عالم گرانقدر تسلیت عرض می کنم و درجات عالیه اخروی و پاداش خدمات علمی و دینی ایشان در نزد خداوند متعال را مسالت می نمایم.

سید علی خامنه ای

بسم الله الرحمن الرحیم

فلسفی

یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه

هم زمان با ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین صلوات الله و سلامه علیه ، ثلمه ی جبران ناپذیر ارتحال فقیه عظیم الشان حضرت آیت الله آقای حاج میرزا علی فلسفی طاب ثراه موجب کمال تاثر و تالم گردید .

آن بزرگوار که سالیان متمادی از اساطین حوزه ی علمیه ی مشهد مقدس و عمر شریفشان را با زهد و پرهیزکاری ، در تربیت و پرورش اهل علم ، صرف نمودند ، یکی از برجسته عالم ربانی و خدمتگزاران بزرگ دین و مدهب بودند .

این جانب این مصیبت عظیم را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و حوزه های علمیه مخصوصا حوزه ی علمیه ی مشهد مقدس و عموم مردم شریف خراسان و به بستگان آن مرحوم به خصوص فرزند برومندشان جناب حجه الاسلام آقای حاج شیخ محمد فلسفی دامت تاییداته تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه خداوند منان برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر جزیل مسالت دارم . و انا لله و انا الیه راجعون

علی الحسینی السیستانی ـ تاسوعای 1427

بسم الله الرحمن الرحیم

فلسفی

اذا مات المومن الفقیه ثلم فی الاسلام ثلمة لا یسدها شیء

دریافت خبر ارتحال عالم بزرگوار فقیه متقی و وارسته حضرت آیة الله آقای حاج میرزا علی فلسفی قدس سره الشریف موجی کامل از تاثر و اندوه ایجاد نمود .

آن مرد بزرگ که از تربیت یافتگان حوزه مقدسه نجف اشرف و از تلامذه برجسته آیة الله العظمی خوئی رضوان الله تعالی علیه بود بعد از مراجعت به ایران، جوار مقدس ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیهما آلاف التحیة والثناء را برگزید و با استضائه از انوار مقدس رضوی به تدریس و تربیت فضلاء و بزرگان همت گماشت و جداً به حوزه مقدسه مشهد رونق کامل و عظمت علمی بخشید و شاگردان بیشماری را با مکتب فقهی و اصولی خویش آشنا ساخت .

این جانب این مصیبت را در درجه اول به مقام والای حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف تسلیت عرض نموده و در مرتبه بعد به حوزه های علمیه و علما و بزرگان خصوصا حوزه مقدسه مشهد و بازماندگان و فرزندان و دامادها و بالاخص جناب مستطاب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محمد فلسفی دامت افاضاته . و از خداوند مسئلت می نمایم که در آینده نزدیک ایشان بتواند تا حدی این ضایعه را جبران نمایند و بالاخره ارتحال چنین شخصیتی در شرایط فعلی هم از جهت فقدان و از دست دادن آنان موجب تاثر است و هم از جهت عدم اقتضاء و شرایط برای تربیت چنین زوادی.

از خداوند متعال مسئلت می نمایم که درجات ایشان را متعالی و در این ایام که مصادف با عاشورای حسینی است ایشان را با ابا عبدالله الحسین علیه السلام محشور و هرچه بیشتر مورد عنایت حضرت رضا علیه السلام قرار دهد.

عاشواری 1427

محمد فاضل لنکرانی

بسم الله الرحمن الرحیم

فلسفی

جناب مستطاب عماد الاعلام حجه الاسلام شیخ محمد آیت الله زاده فلسفی دامت افاضاته

مصیبت وارده فقدان نمونه ی علم و تقوی و اخلاق ، خدمتگزار صدیق حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را اولا به آن حضرت که روز فقدان « یوم علی آل الرسول عظیم » بعد از تسلیت جد بزرگوار که « لا یقاس بمصیبتهم مصیبه » عرض نموده و ثانیا به عموم مومنینی که از ارشادات آن بزرگوار بهره مند بوده اند ، بالخصوص جامعه ی معظم روحانیت مشهد که ایشان اعظم ارکان آن بوده اند و به تعبیر شاعر عرب : " و ما فقد قیس فقده فقد واحد ـ و لکنه بنیان قوم تهدما " و یا به تعبیر رودکی در رثاء شهید بلخی : " از شمار دو چشم یک تن کم ـ وز شمار خرد هزاران بیش " و بالاخص به جناب عالی و خانواده ی محترم تسلیت عرض کرده و از پروردگار متعال علو درجات آن فقید سعید و صبر و شکیبایی و عزت و سلامتی همگان را خواهانم .

12 محرم الحرام 1427

سید موسی شبیری زنجانی


تهیه و فرآوری گروه حوزه علمیه