تبیان، دستیار زندگی
یکی از انواع پرکاربرد چسب در ساخت انواع پروژه ها، چسب UV می باشد. شاید تا به حال میز هایی را دیده باشید که در آنها صفحه شیشه ای میز به یک پایه فلزی چسبیده باشد. یا میزها و قفسه های تمام شیشه ای که از چسبیدن تکه های شیشه به هم ساخته شده باشند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چسب UV

چسب uv

یکی از پرکاربردترین  چسب در ساخت انواع پروژه ها، چسب UV می باشد. شاید تا به حال میزهایی را دیده باشید که در آنها صفحه شیشه ای میز به یک پایه فلزی چسبیده باشد.

چسب uv
چسب uv

یا میزها و قفسه های تمام شیشه ای که از چسبیدن تکه های شیشه به هم ساخته شده باشند:

چسب uv
چسب uv

آیا تا به حال این سؤال را از خود پرسیده اید که از چه نوع چسبی می توان برای ساخت این گونه وسائل استفاده نمود؟

چسب uv

چسب بکار رفته برای ساخت این وسائل چسب UV یا چسب ماوراء بنفش می باشد.

چسب UV یک چسب تک جزئی، با ظاهری شفاف و روان می باشد، در برابر اکثر حلال های شیمیایی مقاومت دارد و برای چسباندن شیشه به شیشه، فلز و سایر مواد به کار می رود.

چسب UV جهت خشک شدن به کاتالیزر و شیمیایی نیاز ندارد ولی باید در معرض تابش اشعه UV قرار گیرد. برای خشک کردن چسب UV از لامپ های UV مخصوصی استفاده می شود. با توجه به نوع چسب بکار رفته شده، باید لامپی با طول موج مناسب را انتخاب نمود. اکثر این چسب ها برای خشک شدن به اشعه UV با طول موج بالا (حدود 365 نانو متر) نیاز دارند.

چسب uv

اشعه UV در طبیعت نیز وجود دارد. برای خشک نمودن این چسب می توان از نور شدید خورشید نیز کمک گرفت ولی این روش ممکن است به زمان زیادی نیاز داشته باشد. از آن جایی که اشعه UV برای پوست و چشم مضر می باشد، در هنگام کار کردن با این چسب نباید به نور UV نگاه نماییم و باید تا حد امکان از آن دوری کنیم و بهتر است از عینک های ضد UV و لباس پوشیده استفاده نماییم.

چسب UV در طول زمان در مجاورت با آب استحکام خود را از دست می دهد و لذا برای ساخت آکواریوم مناسب نمی باشد. برای تهیه چسب UV باید به فروشگاه های چسب و مواد شیمیایی مراجعه نمایید. در تهران می توانید به میدان امام خمینی مراجعه کنید. همچنین لامپ UV نیز از فروشگاه های لوازم الکتریکی قابل تهیه است. در تهران مرکز فروش لوازم الکتریکی خیابان لاله زار می باشد.

این محل ها در شکل زیر نشان داده شده اند.

چسب uv

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: پوریا میرعشقی

تنظیم : نسرین صادقی