تبیان، دستیار زندگی
داشتن دندان‌ مصنوعی خوب، کمک می‌کند که فرد خوب غذا بخورد، خوب حرف بزند و ظاهر خوبی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دندان مصنوعی هم مراقبت می‌خواهد

دندان مصنوعی

داشتن دندان‌ مصنوعی خوب، کمک می‌کند که فرد خوب غذا بخورد، خوب حرف بزند و ظاهر خوبی داشته باشد.

از مزایای دندان مصنوعی این است که این دندان‌ها تفاوتی با دندان‌های طبیعی خود شخص ندارند، لذا رعایت بهداشت دندان‌های مصنوعی مانند دیگر اجزای بدن باید مورد توجه و آموزش سالمندان کشورمان قرار گیرد، زیرا همانطور که دندان‌های طبیعی نیاز به نظافت دارند، دندان‌های مصنوعی نیز باید تمیز و پاکیزه شوند.

اگر دندان مصنوعی مناسب نباشد باعث آسیب‌دیدگی لثه (ساییدگی لثه)، جلو آمدن فک پایین و پوسیدگی دندان‌های دیگر می شود. لذا ضروری است که به ‌طور مرتب توسط دندانپزشک متخصص معاینه و اصلاح شوند.

دکتر محمد میری ، متخصص دندانپزشکی در این خصوص توضیحاتی را ارائه می دهد.

دندان های مصنوعی هر چند وقت یک ‌بار باید توسط دندانپزشک چک شوند؟

به طور میانگین هر سه سال یک بار، دندان‌های سالمندان باید توسط متخصص دندانپزشک معاینه شده و در صورت نیاز و تشخیص دندانساز، دندان‌ها تعویض یا اصلاح شوند، زیرا ممکن است روکش فلزی نشست کند و در نتیجه سیم آن شل شده و دندان در دهان لق شود.

دندان‌های مصنوعی مدل‌های بسیاری دارند. گذاشتن دندان مصنوعی به‌ شکل دندان تک یا تعدادی دندان به وسیله رشته سیمی ثابت یا متحرک در دهان صورت می‌پذیرد و در برخی مواقع نیز یک دست دندان مصنوعی، جایگزین تمام دندان‌های طبیعی می‌شود.

قرار گرفتن مناسب و محکم دندان‌های مصنوعی روی فک، عدم تغییر شکل ماهیچه‌های صورت و نبودن مشکل در جویدن غذا، نشان دهنده ساخت خوب دندان مصنوعی است.

هر زمانی که دندان‌های مصنوعی سالمندان شکسته شوند یا تعداد دیگری از دندان‌هایشان را از دست بدهند، دندان‌های آنها باید جایگزین و عوض شوند.

جنس دندان های مصنوعی در رعایت بهداشت آنها نقشی دارد؟

دندان مصنوعی که جایگزین دندان‌های از دست رفته می‌شود، معمولا از آکریل یا ترکیبی از آکریل و فلز است. دندان مصنوعی پارسیل جایگزین تعدادی از دندان‌های از دست رفته (تا زمانی که تمام دندان‌ها از دست بروند و دندان مصنوعی کامل جایگزین شود) می‌شود.

همانند دندان‌های طبیعی، دندان مصنوعی نیز می‌تواند محل تجمع پلاکت‌ها و ذرات غذایی باشد، خصوصا زیر دندان مصنوعی محل بسیار مناسبی برای رشد میکروب‌هاست. به همین دلیل رعایت بهداشت روزانه دهان کاملا لازم به ‌نظر می‌رسد.

بهداشت نامناسب دندان مصنوعی می‌تواند منجر به تشکیل جرم و بوی بد دهان شود. در صورت امکان، بهتر است پس از هر بار صرف غذا، دندان مصنوعی را درآورید و آن را بشویید.

چه مواقعی باید دندان مصنوعی را در بیاوریم؟

باید به خاطر داشته باشید که حتما پیش از خواب، دندان مصنوعی‌تان را درآورید. این امر به لثه‌ها اجازه استراحت می‌دهد. همچنین با قرار دادن دندان مصنوعی در محلولی متشکل از آب و قرص جوشان تمیز‌کننده دندان مصنوعی، به بهداشت دهانتان کمک شایانی خواهید کرد. صبح روز بعد، پیش از گذاشتن دندان مصنوعی در دهان، حتما آن را با آب ولرم بشویید.

استخوان فک و لثه‌ها به صورت طبیعی به مرور تغییر شکل می‌دهند و این مسئله ممکن است روی وضعیت قرارگیری دندان مصنوعی‌تان تأثیر بگذارد. هر گونه تغییر می‌تواند باعث ناراحتی شما در هنگام صرف غذا و آزردگی بافت لثه شود، عفونت‌های دهانی را به وجود آورد و نهایتا شکل مناسب صورت شما را به هم بزند.

اما اگر مشکل شما پیشرفته باشد، حتما باید با دندانپزشک خود جهت تعویض دندان مصنوعی‌تان مشورت کنید.

تهیه مصاحبه : مریم غفاری - همشهری

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

برای بی دندان ها: آنچه باید از دندان مصنوعی بدانید

اگر دندان مصنوعی دارید ...

لبخندی زیبا با دندان هایی زیبا

آشنایی با روکش‌ های موقت دندان

8 نكته مهم درباره روكش دندان

روکش کردن دندان با طلا!

درمان دندان های فاصله دار

آشنایی با انواع دندان ها

ضرورت نگهداری از دندان ها

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.