تبیان، دستیار زندگی
لیف اخراج‌شده‌ها به دلیل نداشتن مدرك ادواری چیست؟ سازمان مدیریت: آزمون تخصصی بجای ادواری برگزار می‌شود خبرگزاری دانشجویان ایران مجلس در جلسه علنی خود آزمون استخدام ادواری را حذف كرد. بر اساس این مصوبه آزمون ادواری برای استخدا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حذف آزمون استخدام ادواری

تكلیف اخراج‌شده‌ها به دلیل نداشتن مدرك ادواری چیست؟
سازمان مدیریت: آزمون تخصصی بجای ادواری برگزار می‌شود


خبرگزاری دانشجویان ایران

مجلس در جلسه علنی خود آزمون استخدام ادواری را حذف كرد.

بر اساس این مصوبه آزمون ادواری برای استخدام نیروی انسانی در دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی حذف ‌شد.

هادی دوست‌محمدی، نماینده‌ سمنان به عنوان مخالف این طرح، گفت:« اگر آزمون‌ها درست انجام شود تجارب جهانی نشان می‌دهد كسانی كه از این راه انتخاب می‌شوند در كارآیی، تعهد به كار، علاقه به شغل، فرسودگی شغلی و امانت و خلاقیت موفق‌ترند.»

وی ادامه داد:« این آزمون راه نفوذ توصیه‌ها، رانت‌خواری، جناح‌بازی و باندبازی را می‌بندد یا لااقل كم می‌كند.»

دوست‌محمدی خاطرنشان كرد:« اگر در شیوه اجرایی آزمون اشكال وجود دارد شیوه‌ اجرایی اصلاح شود، اما حذف آن درست نیست و حذف می‌تواند هم رقابت را بردارد و هم راه حلی از نفوذهای غیر عقلایی را باز كند.»

وی با بیان این‌كه سیر طی كردن این طرح در مجلس قابل نقد است، گفت:« دو فوریت این طرح بدون مذاكره‌ موافق و مخالف به تصویب رسید.»

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت:« آیا باید در مناطق محروم شایستگان به كار گرفته نشوند؟ حذف حتی در مناطق محروم به معنای به كار گرفتن افرادی است كه شایستگی شغلی ندارند. تجربه نشان داده كسانی كه كارآیی كمتری دارند مناطق محروم را به توسعه نمی‌رسانند.»

وی گفت:« حذف این آزمون واتافتن بافته‌ی عقلی مجلسی است كه برنامه‌ی چهارم را تنظیم كرده است.»

ایرج ندیمی، نماینده‌ی مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی، به عنوان موافق این طرح گفت:« هیچ كس نمی‌گوید برای استخدام، آزمون اختصاصی گرفته نشود. از فردی كه می‌خواهد یك كار اختصاصی انجام دهد سوالات عمومی پرسیدن به معنای در رفتن از مسوولیت خودمان و سركار گرفتن مردم است.»

وی افزود:« جوانان و كارجویان نقمت نیستند، نعمت هستند، باید به فكر آنها باشیم و به آنها پاسخ دهیم. باید مشكل كار را حل كنیم نه این‌كه در برویم و موانع خود ساخته تهیه كنیم و با برگزاری یك آزمون عمومی خودمان را راحت كنیم.»

وی گفت:« با تصویب كلیات این طرح مجلس قبول كرد، آزمون ادواری بهانه‌ای برای فرار از مسوولیت است. »

در جلسه‌ی قبلی مجلس هم، دو موافق و مخالف در خصوص این طرح صحبت كردند و در ادامه موسی قربانی، عضو هیات رییسه‌، روشن بودن مباحث پیرامون حذف آزمون ادواری و دو بار بحث شدن در فوریت این موضوع، و در دستور بودن لوایح و طرح‌های مهم برای بررسی را از دلایل پیشنهاد كفایت مذاكره عنوان و این پیشنهاد را مطرح كرد.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی: هنوز ابعاد قضیه‌ی حذف این آزمون مشخص نیست

وی به عنوان مخالف این مذاكرات این طرح را یكی از طرح‌ مهم عنوان كرد و گفت:« هنوز ابعاد قضیه‌ی حذف این آزمون و تبعات آن مشخص نیست.»

پس از تصویب كفایت مذاكرات داریانی، سرپرست معاونت توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، گفت: «لازم است بدنه‌ی نظام اداری‌مان را به سرمایه‌های نخبه مجهز كنیم و بحث آزمون و مسابقه زمانی مطرح می‌شود كه عرضه و تقاضا تناقضی با یكدیگر نداشته باشد. اما با توجه به بافت جوان كشور تعداد نیروی جوان به مراتب بیشتر از فرصت‌های شغلی است كه باید راهكاری ارایه شود كه از افراد مستعد و توانمند و به دور از باندبازی و جناح‌بازی استفاده شود. »

وی گفت:« برگزاری آزمون استخدام ادواری نظام‌مند جذب نیروی انسانی در دستگاه‌های دولتی است كه توانسته ساز و كاری فراهم كند كه همه‌ی افراد تحصیل كرده از حق یكسان برخوردار شوند.»

وی افزود:« مهم‌ترین زمینه‌ی انتخاب افراد شایسته در حیطه‌های ذهنی، دانش پایه و ویژگی‌های روانی و عاطفی است كه قبولی در این آزمون شرط لازم برای ورود به دستگاه‌هاست و شرط كافی آن طی آزمون‌های اختصاصی است.» سرپرست معاونت توسعه‌ی سازمان مدیریت، گفت:« نمایندگان توجه كنند با حذف این آزمون، دولت از چه روشی در جذب نیروی انسانی باید استفاده كند؟ اگر این آزمون نقطه‌ی ضعفی دارد نقطه‌ی ضعف را برطرف كنیم و اول گزینه‌ی مناسب خوبی را جایگزین كنیم و بعد این آزمون را حذف كنیم.»

مدیركل دفتر آموزش و بهسازی نیروی انسانی سازمان مدیریت: بجای استخدام ادواری سازمان‌ها آزمون تخصصی برگزار می‌كنند

سیداحمد طباطبایی گفت:« كمیسیون مشتركی برای بررسی نحوه برگزاری آزمون سنجش شایستگی نیروی انسانی و حذف آزمون استخدام ادواری كشوری در مجلس شورای اسلامی تشكیل شده است.»

وی درباره تصمیم مجلس نسبت به حذف آزمون استخدام ادواری تصریح كرد:« آنچه مهم است اندازه‌گیری شاخص‌های شایستگی نیروی انسانی است كه به طور كامل نقض نشده است بلكه به شكل متمركز نقض شده است.»

به گفته او این تصمیم مجلس باید به شاخص‌های اندازه‌گیری مشاغل كه در سازمان‌های مربوطه انجام می‌شود، تبدیل شود.

وی با بیان اینكه قوانین و مقررات گذشته نیز حاكم است، خاطرنشان كرد:« تبصره یك ماده 13 قانون استخدام كشوری، دستورالعمل 27 مربوطه و فرآیند ورود به خدمت از طریق امتحانات و مسابقات تعریف كرده است و قطعا بعد از به تایید رسیدن شورای نگهبان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور باید دستورالعمل جدیدی تنظیم و صادر شود.»

طباطبایی معتقد است كه با این تصمیم مجلس، تنها روش اجرایی و نه فلسفه سنجش شایستگی نیروی انسانی تغییر كرده است.

او در عین حال از وارد شدن افراد در صحنه‌های رقابتی سخن گفت:« متمركز بودن و دو بخشی شدن این آزمون تنها لغو شده است اما آنچه قطعا در آینده حاكم خواهد شد این است كه سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید ملاك‌هایی را در نظر گیرند كه آزمون عمومی و تخصصی باید جزو آنها باشد.»

وی متذكر شد:« برای افرادی كه در آزمون ادواری در گذشته قبول شده‌اند باید طرحی ارائه شود تا حقشان ضایع نشود از لحاظ مقررات پیش‌بینی این امر حتمی است.»

طباطبایی ادامه داد:« آنچه كمیسیون مشترك مربوطه باید اظهارنظر كند با اهمیت است. پیشنهاد دولت در لایحه مدیریت خدمات كشوری هم برگزاری آزمون در فضای رقابتی بوده است كه قطعا در كمیسیون مشترك نیز نظراتی مطرح می‌شود و اگر قرار باشد آزمون حذف شود باید مورد بررسی قرار گیرد.»

ماشاءاله صفار ـ مدیركل دفتر نظام‌های استخدامی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور در گفت‌وگویی با ایسنا تاكید كرده بود كه تمام دستگاه‌ها موظف هستند برای استخدام نیرو كارنامه قبولی در آزمون استخدام ادواری را از افراد دریافت كنند و نتایج آزمون استخدام ادواری در هر حالتی جزو اصول اولیه استخدام از طریق دستگاه‌های دولتی است. اما اجازه برگزاری آزمون اختصاصی زمانی صادر می‌شود كه از طریق آزمون استخدام ادواری نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.»

اما به نظر می‌رسد با این تصمیم مجلس برعكس امر مذكور اجرا می‌شود و در دستگاه‌های دولتی آزمون تخصصی برگزار می‌شود.

جمعی از كاركنان دانشگاه تهران نیز چندی پیش در اعتراض به اخراج از دانشگاه در مقابل ساختمان مركزی دانشگاه تجمع كرده بودند و دلیل این امر را شركت نكردن در آزمون استخدام ادواری و نداشتن مدرك این آزمون عنوان كرده بودند حال باید منتظر ماند و دید آیا كاركنانی كه به بهانه نداشتن كارنامه قبولی در این آزمون از دستگاه‌ها اخراج شده‌اند شناسایی و باز هم بر سركار خود استخدام می‌شوند.

در عین حال این تجمع كنندگان مطرح كرده‌بودند كه برای كسانی كه دارای معدل بالای 15 از دانشگاه دولتی در مقطع كارشناسی هستند برای تداوم كار استثنا قائل شده بودند.

اتخاذ تصمیماتی این چنین سالانه چندین تن را بیكار می‌كند در حالی كه در برنامه چهارم توسعه بر ایجاد اشتغال تاكید شده‌است.

جای تعجب است كه در زمان استخدام افراد چنین آزمونی وجود نداشت، اما با تصویب آزمون استخدام ادواری بسیاری از كاركنان اخراج شدند.

البته بسیاری از افرادی كه به دلایل از كار اخراج شده اند عنوان‌ می‌كنند كه مدیران از فعالیت آنها رضایت دارند.

البته اخراج به دلیل نداشتن مدرك آزمون استخدام ادواری از سوی مدیركل نیروی انسانی دانشگاه تهران در آن زمان رد شد.

در عین حال برخی از مسوولان برگزاری آزمون ادواری را برای انتخاب افراد شایسته برای استفاده در لیست‌های دولتی موثر ارزیابی و دلیل آن را این امر عنوان می‌كردند كه چون تعداد متقاضیانی كه تمایل دارند در بخش دولتی كار كنند از تعداد مورد نیاز دولتی بیشتر است برگزاری آزمون برای حذف تعدادی ضروری به نظر می‌ر‌سد.

مجلس از چندی پیش تصمیم به حذف این آزمون گرفته بود به طوری كه ابتدا شرط قبولی در آزمون ادواری برای استخدام نیرو در استان‌های محروم را حذف كرد. حال باید منتظر ماند كه چه تصمیماتی در كمیسیون مشترك اتخاذ می‌شود.

روابط عمومی موسسه تبیان