تبیان، دستیار زندگی
در حال حاضر این مساله در سطح جهانی مورد تبلیغات سوء بر علیه اسلام وشیعه می شود که ترک آن در این صورت لازم است . همچنین از لحاظ عرفی هم از مظاهر حزن واندوه محسوب نمی شود و سابقه ای درعصر ائمه و زمان های
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم قمه زنی در مجالس عزاداری

قمه زنی

از آنجا که در ایام سوگواری و عزاداری سالار شهیدان _حضرت امام حسین (علیه السلام) _ هستیم پرسش های ازسوی کاربران در خصوص حکم قمه زدن در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین مطرح می شود که لازم دانستیم پاسخ کاربران را بر اساس  فتاوای چند تن از مراجع تقلید در اینجا بیان کنیم :

قبل ازهر چیز توجه شما عزیزان را به این نکته جلب می کنیم که در حال حاضر این مساله در سطح جهانی مورد تبلیغات سوء بر علیه اسلام و شیعه می شود که ترک آن در این صورت لازم است .

همچنین از لحاظ عرفی هم از مظاهر حزن واندوه محسوب نمی شود و سابقه ای درعصر ائمه و زمان های بعد ازآن ندارد و تائیدی هم به شکل خاص یا عام ازامام معصوم در مورد آن نرسیده و در زمان حاضر موجب وهن و بد نام شدن مذهب تشیع می شود.

حکم قمه زدن از منظر مراجع تقلید

بسیاری از مراجع بزرگوار تقلید، قمه زنی را جایز نمی‌دانند و مؤمنین و عزاداران اباعبدالله الحسین ـ علیه السلام ـ را از این كار نهی می‌فرمایند.

حضرت آیت الله امام خمینی (ره):

در وضع کنونی قمه نزنند.

حضرت آیت الله خامنه ای :

قمه زنى علاوه براینكه عرفاً از مظاهر حزن و اندوه شمرده نمى‏شود و در زمان ائمه (علیهم السلام) و پس از آن نیز سابقه ندارد و تأییدى از ائمه معصومین (علیهم السلام) نیز در مورد آن - نه به شكل عام و نه به شكل خاص - نشده است، در حال حاضر وهن مذهب شمرده مى‏شود و جایز نیست.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

توجه به گرایشی كه نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در اكثر نقاط جهان پیدا شده است و ایران اسلامی به عنوان ام القرای جهان اسلام، شناخته می‌شود و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام، مطرح است،‌ لازم است در رابطه با مسائل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان، حضرت امام حسین ـ علیه السلام ـ به گونه‌ای عمل ‌شود، كه موجب گرایش بیشتر و علاقه‌مندی شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وی گردد. پیداست در این شرایط، مسئله قمه زدن نه تنها چنین نقشی ندارد، بلكه به علت عدم قابلیت پذیرش، و نداشتن هیچ گونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است، شیعیان علاقه‌مند به مكتب امام حسین ـ علیه السلام ـ از آن خود‌داری نمایند؛ و چنان چه در این مورد، نذری وجود داشته باشد؛ نذر واجد شرایط صحت و انعقاد نیست.

 حضرت آیت الله بهجت:

ازهرعملی كه باعث وهن به تشیع می شود باید پرهیز نمود.

حضرت آیت الله مکارم :

قمه زدن اشکال دارد

حضرت آیت الله نوری :

قمه زدن اشکال دارد.

اگر می خواهید کاری کنید که مورد رضایت امام حسین علیه السلام قرار گیرد قدمی بردارید که خود اهل بیت علیهم السلام خواسته اند و آن احیای امرآنها و قدم برداشتن برای زنده شدن نام و یاد اهل بیت علیهم السلام است.

لازم به ذکر است نیروی انتظامی با افرادی که در ملاء عام اقدام به قمه زنی کنند برخورد جدی می کند و  خاطیان را به دستگاه قضائی  معرفی خواهد کرد.

برای اطلاعات تکمیلی در این زمینه به لینک زیر در بخش دین و اندیشه مراجعه کنید.

خرافات در عزاداری

تنظیم : مرکز مشاوره