تبیان، دستیار زندگی
روحیه انسان ، منشاء رفتار او است . گرچه گاهی رفتار نیز بر روحیه آدمی اثر خواهد داشت . به عنوان مثال ، اگر حس می کنید که از روحیه خوبی برخوردار نیستید ، می توانید چند دقیقه ای در یک فضای آزاد قدم بزنید .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرامش را در زندگی تان بسازید

آرامش

اگر نگاهی به انسان های پیرامون خود داشته باشید ، متوجه تفاوت روحیه و رفتار در آنان می شوید.گروهی شاد و امیدوار و خوش بین هستند و عده ای ناامید ،گرفته و بدبین.

افراد گروه اول ،احساسات خود را کنترل کنند و هنگامی که با مردم برخورد می کنند همواره لبخند بر لب دارند . اما انسان های گروه دوم ، کسانی هستند که همواره چهره ای گرفته و غمگین دارند ، از همه چیز و همه افراد ، شکوه و شکایت دارند . این افراد دارای روحیه ای منفی هستند و امیدی به موفقیت ، رشد و توسعه در زندگی ندارند .

حال سئوال من از شما  این است که : در کدام دسته قرار داری ؟ اگر در گروه دوم قرار داری ، راه اشتباهی در زندگی انتخاب کرده ای که هر چه در این راه جلوتر بروی از شادی و نشاط و سعادت و سلامت در زندگی بهره کمتری نصیب خودت و کسانی که با تو معاشر هستند خواهی کرد . اما رفتار تو تا امروز دلیل این نیست که تا پایان عمر چاره ای جز این روش در زندگی ات نداری.می توانی در نگرش و شیوه ی زندگی ات تغییر ایجاد کنی اما اول باید بدانی چه چیزهایی به انسان کمک می کند تا روحیه ای مناسب داشته باشد و چه چیزهایی روحیه ی او را تخریب می کند.

خانواده

 سر چشمه حالت های روحی انسان کدامند ؟

روحیه انسان ، منشاء رفتار او است . گرچه گاهی رفتار نیز بر روحیه آدمی اثر خواهد داشت . به عنوان مثال ، اگر حس می کنید که از روحیه خوبی برخوردار نیستید ، می توانید چند دقیقه ای در یک فضای آزاد قدم بزنید . چند نفس عمیق بکشید و خود را به دست طبیعت دل انگیز بسپارید و آنگاه خواهید دید که وضع روحی شما تغییر کرده و بهتر شده است . این کار خرج چندانی به دنبال ندارد . دعوت طبیعت را لبیک بگوییم . در روزهای تعطیل پای از خانه بیرون بگذاریم و به آغوش طبیعت پناه ببریم . حد اقل این کار ارزش آزمایش برای یک بار را دارد . اما روحیه و حالات درونی تاثیر مستقیمی بر رفتار دارد پس می توانید با اصلاح درون ،رفتار مناسبی از خود نشان دهید.

 عوامل تضعیف و تخریب روحیه

ما وظیفه داریم عوامل تضعیف روحیه را شناسایی و وجود خود را از آنان پاک سازی کنیم .

 باورهای منفی و غلط

باورهای منفی روحیه انسان را افسرده می کند . کسی که معتقد است شانس ندارد ، این تصور ، ارمغانی جز افسردگی روحی برای او نخواهد داشت .

خداوند مرکز نشاط و آرامش است . کسی که با او قطع رابطه کند به طور یقین آرامش و نشاط خود را از دست خواهد داد و روحیه او منفی و افسرده خواهد شد .

 نا امیدی از فضل و رحمت خداوند

کسی که از رحمت الهی نا امید شود بهره ای جز احساس یاس و نا امیدی نخواهد داشت . از این رو خداوند در قران می فرماید : از رحمت خدا مایوس نشوید .

فقدان خود باوری و اعتماد به نفس

انسان باید به توانایی و قدرتی که خدای مهربان به او داده است باور داشته باشد و از انجام کارهای بزرگ هراسی به خود راه ندهد . انسان بی شهامت نمی تواند دارای روحیه مثبت باشد .

 فقدان هدف گذاری و برنامه ریزی

چنانچه کسی در زندگی هدف معینی نداشته باشد و بی برنامه باشد به مرور زمان روحیه مثبت خود را از دست خواهد داد .

تحلیل نادرست از رویداد های زندگی

باید توجه داشت که ما به همه زوایای رویداد های زندگی آگاه نیستیم . بنابراین اگر رویدادی بر خلاف میل ما بود نباید روحیه خود را از دست بدهیم و به منفی بافی بپردازیم . خداوند در قران می فرماید : ای بسا چیزهایی که شما از آن بیزاری می جویید در حالی که برای شما خیر و برکت است .

 صفات ناپسند

صفات ناپسندی چون حسد ، کینه ، بدبینی ، ترس ، بخل ، انتقام جویی مانند آتش ، روان انسان را دچار عذاب و نگرانی می کند .

 قطع رابطه با خدای مهربان

خداوند مرکز نشاط و آرامش است . کسی که با او قطع رابطه کند به طور یقین آرامش و نشاط خود را از دست خواهد داد و روحیه او منفی و افسرده خواهد شد .

تمام لغات منفی را از فرهنگ لغات روزمره خود حذف کنیم تا اثرات مطلوب آن را به زودی در زندگی خود شاهد و ناظر باشیم .

کاربرد عبارت های منفی

استفاده از کلماتی نظیر : نمی شود ، نمی توان ، نمی گذارند ، امکان ندارد ، و ... چون سمی خطرناک قادرند روحیه ما را افسرده و تضعیف کنند . بیائیم از امروز به خود قول دهیم که از بزبان آوردن این نوع کلمات خود داری کنیم . کلمات رادیو اکتیویته دارند . کلمات مثبت ، بار مثبت انتقال می دهند و کلمات منفی ، اثرات ویران کننده بر جای می گذارند . بیائیم تمام لغات منفی را از فرهنگ لغات روزمره خود حذف کنیم تا اثرات مطلوب آن را به زودی در زندگی خود شاهد و ناظر باشیم .

مثبت اندیشی

 معاشرت با افراد منفی باف و بدبین

یکی از عوامل تخریب روحیه ، نشست و برخاست با افراد بدبین و منفی باف است . از آن جا که این افراد دارای روحیه منفی هستند ، دائما به دیگران نیز پیام های منفی می دهند و آثار و حالت های روحی خود را به معاشران خود منتقل می کنند . در نتیجه روحیه هم نشینان آنان نیزپس از مدتی نگران ، افسرده ، بدبین و منفی نگر خواهد شد .

همانطور که گفته شد  افراد در دو گروه قرار می گیرند : گروهی که دارای روحیه شاد و با نشاط هستند و  گروهی که روحیه ای منفی دارند . بهر کجا که پا می گذارند ، متاسفانه ، بذر بدبینی و منفی بافی را می پاشانند و شادی ها را پر می دهند . سخن امروز من با این دسته از افراد است و سعی و تلاش بر اینکه بتوانم با حمایت خدای مهریان ، عوامل ایجاد کننده این نوع روحیه را بیان کنم تا آنان بتوانند از ورود این دسته عوامل مخرب و تضعیف کننده روحیه به زندگی خود جلوگیری کنند و  بتوانند  آرامشی پایدار و دوست داشتنی به خود و خانواده خود و دوستان و معاشران خود هدیه کنند .

منبع : سایت آفتاب - نویسنده :غلامحسین ریاحی

گروه خانواده ایرانی تبیان - تغییر و تنظیم : ندا داودی

مقالات مرتبط :

خودتان را باور کنید

آرامش را در آغوش بگیرید

فرار از انرژی های منفی

آرامشی یافت شدنی

تشنگان خوشبختی بخوانند

آرامش روحی ندارم!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.