تبیان، دستیار زندگی
بیست و یکمین جشنواره  بین المللی تئاتر فجر با برگزاری نمایشگاهی از آثار ماکت "گراف ادزاردهابن"  طراح صحنه آلمانی در تالار وحدت آغاز به کار کرد. وی درگفت و گوی اختصاصی با ایسنا، گفت: 430 ماکت داشتم که&nbsp...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گراف ادزارد هابن: من به سه دلیل به جشنواره دعوت شده ام

بیست و یکمین جشنواره  بین المللی تئاتر فجر با برگزاری نمایشگاهی از آثار ماکت "گراف ادزاردهابن"  طراح صحنه آلمانی در تالار وحدت آغاز به کار کرد.

وی درگفت و گوی اختصاصی با ایسنا، گفت: 430 ماکت داشتم که  24ماکت از این تعداد را به ایران آورده ام . من این تعداد را انتخاب نکردم، چرا که این 24 ماکت، تعدادی است که در گروه تئاتر ما وجود دارد . من قبلاً توجهی به مراقبت از این ماکت ها نمی کردم به همین دلیل بعضی از این ماکت ها در تئاتر های مختلف باقی ماندند ، برخی در خانه  دوستان و بعضی دیگر هم در انبارهای مختلف، ولی این 24 ماکت، تعدادی است  که در تئاتر "روهر" نگهداری شده اند.

وی درباره  علت حضورش در جشنواره ی تئاتر فجر، گفت : من به سه دلیل به جشنواره دعوت شده ام، یکی این که نمایش "خانه  برنارد آلبا" که سال گذشته در جشنواره فجر شرکت کرده، امسال در بخش مرور در تالار سنگلج اجرا می شود، دلیل دوم برگزاری کارگاه طراحی صحنه است که قرار است در تالار وحدت برگزار شود و دلیل سوم هم برگزاری نمایشگاهی از آثار ماکت بوده است.

وی در پاسخ به این  پرسش که آیا ذهنیتی از طراحی صحنه در تئاتر ایران دارد، گفت : من تعدادی از طراحی صحنه تئاترها را در ایران دیده ام؛ می شود طراحی صحنه در ایران و آلمان را با هم مقایسه کرد. ولی من نمی خواهم سلیقه شخصی خود را ارائه دهم چون هم در ایران و هم در آلمان طراحی صحنه  خوب و بد را دیده ام.

وی با اشاره به این که ششمین دفعه است  به ایران می آید ،  گفت: در وهله  اول به نظر من وجود جشنواره  فجر مثبت است و این که تئاتر ایران در عرصه تئاتر جهانی مطرح شده ، بسیار مهم است و تماشاگر ایرانی هم با تئاترهای خارجی آشنا می شود و این یک پیشرفت چشمگیر است.

وی در توضیح این که چه پیشنهادی برای بهبود برگزاری جشنواره دارد ،  گفت : من در این حد نیستم که بتوانم پیشنهادی برای بهبود برگزاری جشنواره بدهم ،  ولی فکر می کنم اگر جشنواره کمی از نظرمالی مورد حمایت قرار بگیرد و کسانی که همکاری می کنند، قوی تر شوند ، جشنواره بهتر برگزار می شود.

وی درباره  ساخت ماکت برای طراحی صحنه ،  گفت : همه  طراحان صحنه ماکت نمی سازند، بعضی این کار را می کنند و برخی دیگر این کار را نمی کنند، من به دلیل این که اصلا طراحی نمی کنم و چیزی را روی کاغذ نمی آورم از همان ابتدا با ساخت فضای نمایش شروع می کنم و به همین دلیل بیشتر علاقه به ساخت ماکت دارم.

وی درباره  هزینه  ساخت ماکت ،  گفت : گروهی که تئاتر کار می کنند، هزینه  ساخت ماکت را نیز تقبل می کنند.

وی درباره  اهمیت طراحی صحنه ،  گفت : کسانی که در راس یک کار نمایشی قرار دارند. ابتدا بازیگران هستند و سپس نوبت کارگردان ، طراح صحنه و طراح لباس می شود. ممکن است از نظر برنامه ریزی مجموعه تئاتری یک کارگردان، طراح صحنه و نویسنده وجود داشته باشند. ولی همه  این ها هستند چون بازیگر وجود دارد و از طرفی بدون این که کارگردان نویسنده و طراح صحنه وجود داشته باشند، بازیگر به راحتی نمی تواند نمایشی اجرا کند.

در پایان گفت و گو سمیرا سینایی که خود طراح صحنه است، درباره  ساخت ماکت طراحی صحنه در ایران، گفت : همان طور که آقای "هابن" گفتند ممکن است هر طراح صحنه ای برای کارش ماکت نسازد، ولی ساخت ماکت ، کار را خیلی راحت می کند. وقتی ما الگوی صحنه را در اندازه  کوچک تر می سازیم و این مدل را به کارگاه دکور می دهیم، نجار و آهنگر خوب می دانند چه باید بکنند.

او درباره  مشکلات طراحان صحنه در این زمینه ،  گفت : همیشه وقت کم است ، ولی نمی خواهم وقت کم را بهانه کنم ،  به هر صورت ساخت ماکت هزینه بر است اگر چه می توانیم ماکت را با وسایل ارزان و ساده بسازیم .  ولی من اشکال اصلی را تا حدی در بخش آموزش می دانم، واحدی به اسم طراحی صحنه داریم که باید ماکت ارائه کنیم، ولی هرگز در دانشکده ماکت نساخته ایم . در حالی که من فکر می کنم ساختن ماکت مهم است به این دلیل که ما با مشکلات ماکت سازی آشنا می شویم و متوجه می شویم ساخت ماکت یکی از ابزار مهم کار است.

وی افزود: این که برخی طراحان صحنه تمایلی به ساخت ماکت ندارند، شاید به هزینه بر بودن این قضیه بر می گردد، مشکل تمام ما طراحان صحنه  تئاتر این است که چون هرگز نمی دانیم چه زمان قرار است پول بگیریم ، سعی می کنیم کمتر خرج کنیم و این در حالی است که ساخت ماکت حتی بدون درنظر گرفتن صرف هزینه بسیار زمان بر است.

ترجمه سمیرا سینایی