تبیان، دستیار زندگی
او را با نام باب الحوائج نیز می شناسند، یعنی واسطه ای به پیشگاه خدا برای برآورده شدن حاجات و نیازها. ایشان هم در زمان زندگی خود درِ رحمت برای مردم بودند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساقی دشت کربلا

ساقی دشت کربلا

او را با نام باب الحوائج نیز می شناسند، یعنی واسطه ای به پیشگاه خدا برای برآورده شدن حاجات و نیازها. ایشان هم در زمان زندگی خود درِ رحمت برای مردم بودند و مردم اگر با حسین (ع) کاری داشتند از طریق عباس وارد می شدند (عباس در لغت به معنای شیر بیشه، شیری که شیران از او فرار می کنند، می باشد.) و هم پس از شهادتشان،پروردگار به کسانی که به نام مبارک ایشان متوسل می شوند، توجه خاصی می کنند.

عباس یعنی تا شهادت یکه تازی

عباس یعنی عشق، یعنی پاکبازی

عباس یعنی با شهیدان همنوازی

عباس یعنی یک نیستان تکنوازی

روز تاسوعا

روز نهم ماه محرم که معروف به تاسوعا است، آخرین روزی بود که امام حسین علیه السلام و یارانش شبانگاه آن را درک کردند. مسلمانان ایران و بسیاری از مسلمانان جهان این روز را به غیرت الله و ساقی دشت کربلا، حضرت ابوالفضل عباس (ع) نسبت دادند و مانند روز عاشورا آن را گرامی می دارند و سوگواری می کنند.

تاسوعا بزرگداشت شهادت عباس بن علی (ع) اسوه ایثار و ادب و دلاوری است. بعد از گذشت هزار و سیصد سال، هنوز نام  ایشان با وفا و ادب و مردانگی همراه است.

در روز عاشورا تشنگی بر کودکان حرم بسیار فشار آورد ، آن ها نزد امام رفتند و بسیار ناله کردند. امام، عباس علیه السلام را صدا کرد و فرمود تا با چند نفر به فرات برود و برای تشنگان آب بیاورد. عباس (ع) با ده سوار راهی فرات شدند، وقتی به فرات رسیدند یاران ابن زیاد کنار فرات نشسته بودند. وقتی عباس را دیدند به او حمله کردند.

ساقی دشت کربلا

عباس (ع) نیز به آن ها حمله کرد، مشک ها را پر آب کرد، هنگامی که خواست از فرات خارج شود دشمنان از هر طرف به سمت او تیر پرتاب کردند، در همین حال کسی به سمت ایشان حمله کردند و دست راست ایشان را قطع کردند و حضرت مشک را با دست چپشان گرفتند. حضرت عباس تمام فکرشان رساندن آب به کودکان تشنه ی حرم بود، اما باز در همین هنگام شخصی دیگر به حضرت حمله کرد و دست چپ حضرت را برید و حضرت بر زمین افتاد و مشک را بر دهان گرفت. در همین هنگام عمر سعد دستور داد تا مشک را تیرباران کنند و در این زمان تیرها به سر مبارک ایشان اصابت کرد و ایشان را به شهادت رساند.

تنظیم:نعیمه درویشی_تصویر:مهدیه زمردکار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.