تبیان، دستیار زندگی
پلی وینیل کلراید اولین بار در سال 1835 به صورت اتفاقی کشف شد و سال ها بعد در مقیاس تجاری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

PVC یا پلی وینیل کلراید

پلی وینیل کلراید

کاربرد های پلاستیک ها (پی وی سی):

پلی وینیل کلراید اولین بار در سال 1835 به صورت اتفاقی کشف شد و سال ها بعد در مقیاس تجاری تولید گردید.

پی وی سی به روش پلیمریزاسیون وینیل کلراید تولید می شود که وینیل کلراید مشتق شده از اتیلن می باشد. تفاوت پی وی سی با پلی اتیلن در یک اتم کلر است که جانشین یک اتم هیدروژن شده است.

پلی وینیل کلراید

پلی وینیل کلراید، پلاستیکی با موارد استفاده نامحدود است و در شرایط حاضر یکی از ارزشمند ترین محصولات صنعت پتروشیمی به شمار می آید. به طور عمومی بیشتر از 50% از پی وی سی ساخت بشر در ساختمان سازی استفاده می‌شود. زیرا پی وی سی ارزان بوده و به سادگی سر هم بندی می‌شود. در سال های اخیر پی وی سی جایگزین مواد ساختمان سازی سنتی نظیر چوب، سیمان و سفال در بسیاری از مناطق شده است.

پلی وینیل کلراید از نظر حجم تولید پلاستیک ها، پس از پلی اتیلن ها و پلی پروپیلن ها در رده سوم قرار دارد و قابل بازیافت است.

از جمله مزیت های محصولات پی وی سی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

صد در صد ضد آب، عایق حرارت و برودت، عایق صدا، سبک، ضد آتش, ضد حشره، تنوع در طرح و رنگ، مقاومت خوب در برابر چربی ‌ها، اسید‌ها و بازها، عایق الکتریسیته از جمله ویژگی های پلی وینیل کلراید (PVC) محسوب می شود.

پلی وینیل کلراید

پلی وینیل کلراید (PVC) به دو صورت کلی تولید می شود:

- سخت که مقاومت و سختی قابل ملاحظه ای دارد.

- نرم و قابل انعطاف که نسبت زیادی پلاستایزر جهت نرمی و خاصیت کشسانی به آن اضافه می شود.

پی وی سی به تنهایی یک ماده شکننده و سخت است که پایداری حرارتی پایینی دارد به همین علت استفاده از آن بدون افزودن مواد افرودنی ممکن نمی باشد. مهم ترین این افزودنی ها، انواع نرم کننده های مختلف می باشد که البته تمام آن ها برای بسته بندی مواد غذایی مناسب نمی باشند.

پلی وینیل کلراید

در اواخر 1960دکتر جان گریچ و دکتر موریس جانسون اولین کسانی بودند که به وضوح سرطان زایی مونومر وینیل کلراید را برای انسان شناسایی کردند، زمانی که بر روی کارگران، دایره پلیمریزاسیون وینیل کلراید را در بی اف گود ریچ آزمایش کردند.

اعتقاد بر این است که بیشتر محصولات وینیلی زمانی که به طور صحیح مصرف شوند عموماً بی ضررند هر چند تعدادی از افزودنی ها و نرم کننده‌ ها از محصول وینیلی می‌توانند نشت کنند. حتی با وجود این که پی وی سی اسباب بازی‌های نرم به منظور نوزادان برای سال هاست که می سازد اما این نگرانی همچنان وجود دارد که این افزودنی ها از اسباب بازی ‌های نرم به دهان کودکانی که آن را به دهان می‌برند نشت کند.

مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه و تنظیم : طیبه موسیوند