تبیان، دستیار زندگی
نوشتن نامه های محبت آمیز ابزار نیرومندی است برای التیام تنش های روحی و احساسی. هدف از نوشتن این نوع نامه ها ابراز و حل و فصل تمامی احساسات منفی درون شما می¬باشد که شما را از تجربه های خوشایند با همسرتان باز می¬دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامه هایی که نجات دهنده اند

نامه

نوشتن نامه های محبت آمیز یکی از مؤثرترین تکنیکهایی است که شما می توانید برای حل و فصل مشکلات و تنش های احساسی – عاطفی بین خود و همسرتان از آن استفاده کنید؛ چه این مشکلات در درون خودتان و یا در روابطه تان ظاهر شده باشد. نوشتن نامه های محبت آمیز ابزار نیرومندی است برای التیام تنش های روحی و احساسی. هدف از نوشتن این نوع نامه ها ابراز و حل و فصل تمامی احساسات منفی درون شما می باشد که شما را از تجربه های خوشایند با همسرتان باز می دارد. در این نوع نامه شما از لایه های احساسی درونتان یکی پس از دیگری عبور می نمایید. این لایه ها عبارتند از خشم، رنجش و ناراحتی، پشیمانی، احساس گناه و بالاخره عشق و علاقه.

فایده نوشتن نامه محبت آمیز:

1 - هنگامی نوشتن این نامه می توانید تمامی احساسات خود را بدون اینکه کسی گفته های شما را قطع نماید، ابراز کنید. چراکه اگر همان مطالب را می خواستید مستقیماً با همسرتان در میان بگذارید شاید حالت چهره، لحن صدا و رفتار همسرتان مانع از آن می شد که شما تمام و کمال با احساسات خود ارتباط برقرار کنید؛ بخصوص زمانی که تنش عاطفی بین شما زیاد باشد.

2-  از سوی دیگر زمانی که شما نامه می نویسید تنها هستید بنابراین در امنیت کامل این امکان را داریدکه بدون ترس از این که احساسات شما مورد پذیرش قرار گیرد یا نه، تمامی احساسات خود را برون ریزی کنید.

3 - در مقایسه با حالتی که مجبورید به چشم های کسی نگاه کنید و با او حرف بزنید، در هنگام نوشتن نامه ساده تر خواهد بود که با خودتان صادق باشید.

4 - چنانچه خواننده ی نامه قبل از اینکه نامه شما را بخواند به لحاظ عاطفی از شما دور بوده و احساس می کردید که از شما فاصله گرفته است ، متعاقب خواندن نامه به شما و به احساستان نیز احساس نزدیکی بیشتری خواهد نمود.

5 - گاهی برای تخلیه ی تنش های احساسی تان می توانید از این روش بهره بگیرید.

6 - اگر مراحل نوشتن نامه محبت آمیز را به درستی طی کنید خواننده ی نامه (همسرتان) نیز با احساسات شما آشنا شده و آنها را پابه پای شما از خشم تا عشق طی می کند و احساسات شما را یکی پس از دیگری تجربه می کند.

هدف از نوشتن نامه های محبت آمیز این است که تنش احساسی خود را حل و فصل کرده و تمامی حقیقت را در مورد احساساتمان خودمان بگوییم تا بتوانیم دوباره با همسر خود به خوبی ارتباط برقرار کنیم و عشق کافی را تجربه کنیم.

مراحل نوشتن نامه محبت آمیز :

قبل از هر موردی باید تصمیم بگیرید زمانیکه بین شما و همسرتان تنشی احساسی ایجاد شده یک نامه محبت آمیز بنویسید.البته سخت ترین مرحله این است که تصمیم بگیرید و بنویسید، چراکه به هنگام تنش احساسی یکی از ناخوشایندترین کارها این است که بنشینیم و به احساسات خود فکر کنیم اما مطمئناً رابطه شما ارزش این را دارد که زمانی را برای این کار اختصاص دهید تا دوباره روابط خوشایند پیشین را تجربه کنید.

عشق و دوست داشتن

هر نامه شش بخش دارد:

1- خشم و سرزنش: بسیاری از اوقات که ما از چیزی ناراحت می شویم خشم خود را سرکوب می کنیم اما لازم است این نامه را با همان احساس خشم آغاز کنیم بدون توجه به کلماتی که ناخودآگاه بر زبان جاری می شود. سعی کنید به موارد خاص به طور کاملاً مشخص اشاره کنید مثلاً "چه طور می تونی مدتها من رو منتظر بگذاری" این کمک می کند که احساساتتان بیشتر تخلیه شود. مثلاً " متنفرم وقتی قرارهاتو فراموش می کنی".

2 - رنجش و غم و اندوه: بعد از ابراز خشم احساس رنجش خود را از آن موضوع بیان کنید مثلاً " وقتی طوری رفتار میکنی که انگار من بی اهمیتم خیلی می رنجم یا غمگین می¬شوم و یا احساس بدی پیدا می-کنم".

3 - ترس و ناامنی: حال زمان آن رسیده که احساس واقعی خود را در خصوص ترسهایتان ابراز کنید، مثلاً  "می ترسم که دیگه رابطه مون مثل اول نشه" یا "نگرانم که همون قدر که به چیزهای دیگه اهمیت می دی به زندگیمون اهمیت ندهی" یا...

4 - احساس مسئولیت پذیری:  حال زمان آن رسیده که دید واضح تری از مسئله داشته باشید و سهمی را که خود در ایجاد ادامه و یا دیگر موارد مشکل پیش آمده داشته اید را برعهده بگیرید و ابراز پشیمانی کنید، مثلاً  "متاسفم منم عصبانی شدم" یا " متاسفم به تو بی توجه بودم" یا " نمی خواستم تو رو ناراحت کنم ".

5 - خواسته ها و تمایلات: حال وقت آن رسیده که اوضاع را بهتر کنید و تغییر دهید؛ دوست دارید چه اتفاقی بیفتد و چه پیش آید؟ پس آرزوهایتان را در این بخش ابراز کنید، مثلاً " می خواهم دوباره با هم مهربان باشیم" یا " دوست دارم یاد بگیریم چطور خشم خود را کنترل کنیم" یا "میخواهم راجع به احساساتمان بیشتر صحبت کنیم".

6 - عشق و علاقه مندی: چنانچه هر پنج بخش نامه را تماماً نوشته باشید احساس خواهید کرد، دل و قلب شما نرم شده و احساس بهتری دارید در این لحظه ممکن است هنوز آن چه از نامزد یا همسرتان سرزده را قبول نداشته و لزوماً با نقطه نظرش موافق نباشید اما می توانید او را دوست داشته باشید و مثلاً  بگویید" با تو بودن برام از همه چیز مهمتره".

توصیه می کنم حتی اگر همسرتان نامه ی محبت آمیز ننویسد چنانچه فقط شما این نامه را بنویسید حتی یک طرفه هم می توانید تنش پیش آمده را تا حد زیادی التیام داده و احساس بهتری کنید.

پس هنگامیکه نامه تان را نوشتید به همسرتان بدهید و از او بخواهید آن را بخواند مطمئن باشید او هم احساس بهتری پیدا خواهد کرد چرا که:

اولاً احساسات و عواطف شما بسیاری از احساسات او را برای خود تداعی می کند و مقادیری از تنش او نیز تخلیه می شود.

و ثانیاً مسئولیت پذیری شما در حل و فصل مشکلات او را تشویق خواهد کرد که در صورت لزوم او هم در مواقعی برای شما نامه بنویسد.

گروه خانواده ایرانی سایت تبیان - نویسنده : سمیه زادهوش

تنظیم : نداداودی

مقالات مرتبط :

چگونه بگویم دوستش دارم

اشتباهاتی كه جبران نمی شود

زن و شوهر های دوست داشتنی

مریخ و ونوس، پشت میز مذاکره!

چگونه با هم خلوت کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.