تبیان، دستیار زندگی
از آنجایی که نمی توان تمام مواد غذایی را تازه مصرف کرد باید از آنها طوری نگهداری شود تا قابل مصرف و کمتر خواص خود را از دست دهند. با به کار بردن روش هایی مانند انجماد، خشک کردن و دیگر روش ها می توان مواد غذایی را سالم نگه داشت. در روش نگهداری انجماد آسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانستنی هایی از انجماد مواد غذایی

مواد غذایی منجمد

از آنجایی که نمی توان تمام مواد غذایی را تازه مصرف کرد باید از آنها طوری نگهداری شود تا قابل مصرف و کمتر خواص خود را از دست دهند. با به کار بردن روش هایی مانند انجماد، خشک کردن و دیگر روش ها می توان مواد غذایی را سالم نگه داشت و با توجه به این که روش انجماد بین عموم متداول تر است مخاطبان مرکز مشاوره پرسش هایی متعددی در این خصوص مطرح کرده اند که در این مطلب به پاره ای از این پرسش ها پاسخ می دهیم .

وسیله مناسب قرار دادن مواد خوراکی در فریزر چیست؟

بهترین وسیله برای قرار دادن مواد خوراكی در فریزر، كیسه‌ های نایلونی مخصوص یا ظروف پلاستیكی دردار هستند؛ هر چقدر محافظ مواد نازک تر باشند مواد غذایی زودتر منجمد می شوند. البته با این شرط كه كیسه‌ ها سوراخ یا پاره نباشند و قبل از قرار دادنشان درون فریزر هوای داخل آن خالی شده باشد. بسته بندی مواد نیز تخت تر و نازک تر باشد زیرا زودتر منجمد می شود و تعداد رشد میکروب ها نیز کمتر است.

نكته مهمی كه نباید فراموش شود این است كه هرگز مواد غذایی تازه را روی مواد غذایی كه قبلاً منجمد شده‌ اند، قرار ندهید و هرگز بطری‌ های شیشه‌ ای را داخل فریزر قرار ندهید زیرا پس از انجماد خواهند تركید.

بهترین درجه برای انجماد مواد غذایی چیست؟

بهترین درجه برای منجمد كردن مواد غذایی نیز 18ـ درجه سانتی ‌گراد است، به طوری كه درجه حرارت فریزر هیچ گاه نباید بیشتر از این عدد (یعنی گرم ‌تر) باشد.

به این نكته نیز توجه داشته باشید، اگر چه انجماد مواد غذایی می‌ تواند از فساد آنها جلوگیری كند، اما نگهداری مواد درون فریزر نیز سقف زمانی مشخصی دارد كه از 3 تا 6 ماه بسته به نوع مواد متغیر است. پس اگر دیدید رنگ گوشت قرمز درون فریزر مایل به خاكستری شده است یا سبزی‌ ها تیره شده ‌اند بدانید كه دیگر قابلیت مصرف ندارند. به این نكته نیز توجه داشته باشید كه هر نوع ماده غذایی را نمی ‌توان فریزری كرد؛ چون طعم و مزه‌ اش را از دست می ‌دهد مثل انواع خامه، شیر، ژله، سس مایونز، تخم‌ مرغ پخته یا بسیاری از میوه ‌ها.

یادتان باشد اگر می ‌خواهید كالباس یا سوسیسی كه قبلا برش خورده را منجمد كنید حتماً قسمت برش خورده را با نایلون فریزر بخوبی بپوشانید و سپس درون فریزر قرار دهید.

اگر قصد دارید سبزی‌های مورد نظرتان را فریزری كنید حتما آنها را بپزید، اما یادتان باشد اجازه دهید اول آنها سرد شوند و بعد اقدام به انجمادشان كنید؛ چون این كار روند فساد آن را متوقف می‌كند.

هر کدام از طبقات فریزر برای نگهداری کدام مواد غذایی بهتر است ؟

در مواد غذایی سرعت انجماد هرچقدر به منبع تولید سرما نزدیک باشد بیشتر و هرچقدر دورتر باشد، کمتر است.

قسمت های سرد فریزر برای مواد پروتئینی مناسب است. طبقات بعدی که دورتر از منبع تولید سرما هستند به ترتیب برای سبزیجات و میوه ها و بعد حبوبات مناسب است.

آیا می توان غذاهایی که یخ آن آب شده است دوباره منجمد کرد؟

در غذاهای منجمدی که رفع انجماد شده‌اند، خطر فساد افزایش می‌یابد، به همین دلیل چنانچه مدت کمتر از 2 ساعت در دمای اتاق قرار گیرند، برای مصرف ایمن هستند، ولی اگر این مدت به 3 ساعت یا بیشتر برسد، برای مصرف سالم نیستند و کیفیت آن ها کاهش می‌یابد.

توجه به این نكته نیز برای حفظ كیفیت مواد غذایی موثر است؛ نكته‌ ای كه به ما گوشزد می‌كند هرگز مواد غذایی منجمد را پس از خارج شدن آنها از حالت انجماد، دوباره داخل فریزر قرار ندهید. تنها مواد غذایی که هنوز حاوی کریستال‌های یخ است، دوباره قابل انجماد می‌باشد که آن هم در مورد همه مواد غذایی صدق نمی کند.

سبزی‌ها اگر حاوی کریستال‌های یخ باشند، دوباره قابل انجمادند و این امر درباره گوشت و مرغ خام نیز صدق می‌کند.

نکته مهم در انجماد دوباره توجه به این نکته است که غذاهای دریایی را اگر حتی حاوی کریستال‌های یخ باشند دوباره منجمد نکنید، این دسته از مواد غذایی بعد از خروج از انجماد باید سریع پخته شوند. غذاهای خامه دار ، پودینگ ها و بستنی ها را نیز پس از خارج شدن از انجماد هرگز مجددا منجمد نکنید.

میوه‌ها و محصولات آنها به شرط اینکه طعم‌شان عوض نشده باشند دوباره قابل انجمادند. آجیل‌ها، نان‌ها، کیک‌های ساده و کلوچه‌ها را می‌توان با اطمینان دوباره منجمد کرد.

همواره به این نکته توجه داشته باشید که میوه‌ها، سبزی‌ها، گوشت‌، مرغ و غذاهای از پیش آماده شده ممکن است بدون اینکه بوی خاصی داشته باشند، فاسد شده باشند. اگر این مواد دوباره منجمد شده و پخته شوند، خطرهای بسیاری به دنبال خواهند داشت.

چه موادی را نمی توان منجمد کرد؟

موادی که هیچ گاه نباید منجمد کرد عبارتند از: خامه، شیر، ژله، سس مایونز، کاهو، موز، تربچه، خربزه، طالبی و تخم مرغ سفت.

بعضی از سبزی ها را که به صورت خام مصرف می شوند، نباید منجمد کرد.

چگونه مواد غذایی منجمد استفاده کنیم ؟

اگر مواد غذایی در یخچال از حالت انجماد خارج شوند، برای مصرف ایمن هستند و دارای کیفیت بالا می‌باشند.

حالا اگر قصد دارید با مواد فریزری شده غذا بپزید یادتان باشد كه در این كار عجله نكنید و گوشت قرمز یا ماهی را هرگز درون آب قرار ندهید چون این كار باعث جذب آب به درون بافت‌ ها می‌ شود و طعم این مواد خوراكی را عوض می‌ كند. پس بهترین كار این است كه درباره پخت غذا سریع ‌تر تصمیم بگیرید و چند ساعت قبل مواد منجمد را درون یخچال قرار دهید تا یخ آن كم‌ كم باز شود.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به لینک های زیر در بخش تغذیه و سلامت مراجعه کنید:

سوال هایی درباره انجماد غذاها

روش های صحیح فریز کردن مواد غذایی

تأثیر انجماد بر کیفیت مواد غذایی(1)

تأثیر انجماد بر کیفیت مواد غذایی (2)

چند نكته برای فریز كردن مواد غذایی

تنظیم : مرکز مشاوره