تبیان، دستیار زندگی
ثار دانشجویان هنرهای اسلامی   همایش بزرگداشت حسین میر خانی   حضور هنرمندان 27 کشور در جشنواره فجر   بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر نمایشگاه آثار دانشجویان هنرهای اسلامی لندن- نمایشگاه آثار دانشجو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه آثار دانشجویان هنرهای اسلامی

لندن- نمایشگاه آثار دانشجویان هنرهای اسلامی در بنیاد پرینس لندن بر پا شده است.

به گزارش شبکه یورونیوز، این دانشجویان در دانشگاه هنرهای اسلامی به ریاست خالد اعظم تحصیل می کنند.

به گفته  خالد اعظم ، هنرهای اسلامی همواره در ماورا الطبیعه و زندگی روزمره حضور داشته است . دراین نمایشگاه ، هنر مقدس سرامیک و مجسمه ارائه شده است. نقش هندسه در این آثار بسیار به چشم می خورد، زیرا این علم زبان اصلی نظم طبیعی اشیا است.


همایش بزرگداشت حسین میر خانی

تهران- همایش بزرگداشت حسین میرخانی یکی از پیشکسوتان هنر خوشنویسی و بنیانگذار انجمن خوشنویسی ایران، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران برگزار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این مراسم که با حضور جمعی از هنرمندان و استادان معاصر خوشنویسی ایران برگزار شد ، از تلاشهای ارزنده هنری وی تجلیل به عمل آمد. بر پایی نمایشگاهی از آثار هنری مرحوم حسین میر خانی و نوشته های برگزیده کودکان و نوجوانان که از آثار خوشنویسی استاد میر خانی الهام گرفته شده است ، از برنامه های جنبی این مراسم بود.

حسین میرخانی در مسال 1289 هجری شمسی متولد شد و در کنار برادر خود مرحوم استاد حسن از محضر پدر هنرمند خود بهره برد. وی از دوران جوانی به تعلیم خوشنویسی پرداخت و بیش از 30 سال از عمر را وقف تعلیم هنر جویان خوشنویسی کرد؛ به گونه ای که 400 شاگرد برجسته در عرصه هنر خوشنویسی تعلیم داد.

استاد میرخانی با درک مقام مکتب کلهر و عماد الکتاب ، استادان بزرگ دوره های پیش از خود بر کرسی استادی علم خوشنویسی ایران نشست و حق علم کتابت را با مراعات همه دقایق و ظرافت آن به نیکی به جا آورد و دو بار توفیق تحریر قرآن کریم را به خط نستعلیق ، یک بار با ترجمه و یکی بدون ترجمه، پیدا کرد وعلاوه بر آن رساله ها و کتابهایی  با قلم خود کتابت کرد که هر یک ، بلوغ هنری او را نشان می دهد. این استاد هنرمند در سال 1361 دعوت حق را لبیک گفت.


حضور هنرمندان 27 کشور در جشنواره فجر

تهران- بیش از 100 نفر از هنرمندان، منتقدان و مسوولان جشنواره های معتبر 27 کشور جهان در جشنواره فیلم فجر تهران حضور می یابند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دبیر بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر با اعلام این خبر ، حضور آثار خارجی را در این رویداد فرهنگی گسترده خواند.

وی افزود: پانصد فیلم فجر کوتاه داخلی و خارجی در بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر روی پرده می رود. بیست و یکمین جشنواره بین المللی فجر از 12 تا 22 بهمن برگزار می شود.


بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

تهران – بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، جمعی از مسئولان، هنرمندان و علاقمندان در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی گشایش یافت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در آغاز این مراسم  ، دبیر جشنواره درباره چگونگی برگزاری بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر و بخش های مختلف آن سخنانی بیان کرد و سپس از محمد علی کشاورز ، حمیده خیرآبادی ، سعید  پورصمیمی ،از بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون، منوچهر طیاب "مستند ساز" و مهرداد فخیمی " فیلمبردار" به خاطر سالها تلاش در عرصه سینما تقدیر شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تبریک ایام مبارک دهه فجر گفت : من سینمای ایران را از افتخارات نظام جمهوری اسلامی می دانم . احمد مسجد جامعی با تقدیراز برنامه نکوداشت پیشکسوتان عرصه سینما گفت : این ادب ایرانی است که باید از کسانی که سالهای سال برای فرهنگ و هنر ایران زحمت کشیده اند ، تجلیل شود.

وی با تاکید بر حضور موفق سینمای ایران در عرصه های جهانی افزود : اگر امروز شاهد حضور نمایش تئاتر و کتاب ایران در عرصه های مختلف بین المللی هستیم ؛ بدون تردید سینما دراین امر نقش انکار ناپذیری داشته زیرا از حوزه هایی است که نخستین قدمها را برای این حضور موفق برداشته وامروز نسل جوان ما نسبت به اندیشه ورزی خود در برابر جریانهای فرهنگی و هنری احساس کمبود نمی کند.

درپایان این مراسم ، فیلم "مشیت الهی" به کارگردانی الیا سیلمان فیلمساز فلسطینی نمایش داده شد.