تبیان، دستیار زندگی
نکته ی کلیدی در انتخاب همسر مناسب این است که به دنبال شخصی با شخصیت و منش خوب باشید نه فردی که تنها از محبوبیت برخوردار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک قاشق حواس جمع

اکثر ما در ابتدا جذب کسانی می شویم که یک ویژگی شاخص شخصیتی دارند مثلاً: توانایی برای شاد کردن دیگران، نرمی و لطافت و...

در حالیکه هریک از این ویژگی ها می تواند لذت بخش باشد، اما واقعیّت این است که در خوشبختی شما نقش چندان تعیین کننده ای ندارند؛ بدین منظور بهتر است به دنبال شناخت منش و شخصیت فرد باشید. این منش و رفتار یک شخص است که تعیین می کند آن فرد با خود، با شما و در نهایت روزی با بچه های شما چگونه رفتار خواهد کرد. در واقع منش و رفتار، زیربنا و اساس هر رابطه ی سالم است. چنانچه رابطه را یک کیک فرض کنیم، ویژگی های شخص مانند خامه و افزودنی های روی کیک و منش و شخصیت فرد به مثابه خمیر مایه ی کیک است.

بنابراین انتخاب همسر تنها بر اساس یک یا دو ویژگی جالب و نادیده گرفتن سایر خصلت ها و ماهیت واقعی فرد و احیاناً ضعف های مهلک او نادرست است..

نکته ی کلیدی در انتخاب همسر مناسب این است که به دنبال شخصی با "شخصیت" و "منش" خوب باشید نه فردی که تنها از محبوبیت برخوردار است.

"تعهد به رشد شخصی" و" باز بودن احساسی" دو ویژگی مهم شخصیتی هستند که باید در انتخاب همسر مورد توجه خاص قرار گیرند. در ادامه به طور مختصر در مورد این دو ویژگی بحث خواهیم کرد.

رشد شخصیت

تعهد به رشد شخصی

تعهد به رشد شخصی به این معناست که:

1- همسرتان متعهد می شود تاسرحد ممکن برای اینکه همسری بهتر باشد، بیاموزد. زمانی که شما  کسی را دوست دارید که او برای رشد، شکوفایی و تحول شخصیش ارزش و بهای زیادی قائل است، درحقیقت به سهولت و آسانی رابطه تان از همان ابتدا تضمین شده است؛ صرف نظر از اینکه بگو مگوی کوچکی یا یک بحران بزرگی رخ دهد.

در حقیقت باید همسرتان مایل باشد با استفاده از تمامی منابع موجود برای این مهم که چگونه همسر مهربان و دلسوزتری باشد، بیاموزد. تنها وقتی که همسرتان متعهد به آموختن باشد (البته به موازات شما) رابطه ی شما به جای آنکه به یک نبرد قدرت تبدیل شود که در آن هریک از طرفین سعی دارد ثابت کند خودش "حق به جانب" است و دیگری در اشتباه؛ به سفری مهیّج در جهت آموختن و رشد شخصی بدل خواهد شد؛

2- بسیار خوب است که همسرتان مایل باشد به اشکال مختلف از قبیل: کتاب، نوار، سخنرانی، سمینار و در صورت لزوم مشاوره و روانکاوی، کمک و راهنمایی دریافت کند. بسیاری از روابط هنگامی که یکی از طرفین نیاز به اصلاحات را تشخیص داده باشد ولی دیگری از همکاری سرباز زند، دچار بحران می شوند.

اگر یکی از زوجین از دریافت راهنمایی و کمک حرفه ا ی به هنگام لزوم خودداری کند، دستیابی به یک رابطه موفق بسیار مشکل خواهد بود.و این دقیقاً همان چیزی است که باید در ابتدای رابطه به آن توجه شود.

3-  همسرتان در جهت رشد شخصی خود، اهدافی قرار داده است و شما نیز با گذشت زمان شاهد تغییرات به خصوص و مثبتی در او هستید.

مهم است، کسی را انتخاب کنید که نه تنها به بزرگ شدن و رشد شخصی علاقه مند است، بلکه در این راستا کاری نیز صورت می دهد. بسیاری از مردم در حد صحبت کردن به بهبود و ارتقاء شخصی می پردازند ولی هنگامی که پای عمل به میان می آید جا می زنند.

برخی از سؤالاتی که می توانید در رابطه با " تعهد به رشد شخصی" از همسرتان بپرسید عبارتند از :

1. ظرف سالهای گذشته در رابطه با عواطف و احساسات خود چه چیزی آموخته اید؟ این آموخته هایتان چه تغییراتی را در شما ایجاد کرده اند؟

2. از روابط گذشته ی خود چه آموخته اید؟ و برآن اساس در روابط فعلی خود تا چه حد متفاوت عمل می کنید؟

3. هنگامیکه در گذشته، شما و یا روابط تان دچار بحران می شدند، از چه منابعی کمک می گرفتید؟( کتاب، مشاوره، روانکاوی و...) آیا مفید واقع می شدند؟

ابراز احساسات

باز بودن روحی و احساسی

داشتن یک رابطه صمیمی تنها به این معنا نیست که در یک خانه زندگی کنیم، بلکه به معنای سهیم شدن احساسات با یکدیگر است. از این روست که یکی از ویژگی های مهمی که باید در همسر آینده خود به دنبال آن باشید، باز بودن روحی و احساسی است. به این معنا که همسر شما:

- احساس دارد؛

- می داند چه احساسی دارد؛

- مایل است که آن احساسات را با شما در میان بگذارد؛

- می داند که"چگونه" آن احساسات را به شما بیان کند.

عذر و بهانه های بی شماری از طرف مردان و زنان وجود دارد که در روابط شان ناشاد بوده اند و این شکایت را داشته اند که همسرشان احساساتش را بیان نمی کند.

چنانچه همسرتان نتواند احساسات خود را به زبان بیاورد و آن ها را با شما در میان بگذارد، آمادگی یک رابطه ی صمیمی را ندارد.

یک تعربف دیگر برای " باز بودن روحی  احساسی" ، " سخاوت احساسی" است. از کلمه سخاوت معمولاً این معنا استنباط می شود که برای نمونه شخصی از لحاظ مالی سخاوتمند است و یا از وقت اش به راحتی برای دیگران مایه می گذارد و...

اما در این جا منظور این است که همسری پیدا شود که در رابطه با عشق خود با شما سخاوتمند باشد.

نقطه مقابل سخاوت روحی، "خساست روحی" است؛ بدین معنا که همسرتان احساس و علاقه خود را از شما دریغ کند.

در واقع اهمیت سخاوت احساسی و باز بودن احساسی همسرتان این است که، به شما امکان می دهد به احساسات و عواطف درونی او دسترسی داشته باشید.در حقیقت باز بودن عاطفی یک شخص، کلید قلب او را به شما می دهد.

سؤالاتی که در رابطه با باز بودن احساسی همسرتان می توانید از او بپرسید عبارتند از :

1. آیا در هنگام بیان احساسات خود با کسانی که دوست شان دارید، احساس راحتی می کنید؟

2. معمولاً چه وقت دلتان را می گشایید و از احساسات خود با دیگران صحبت می کنید؟ پس از آنکه این کار را کردید چه احساسی دارید؟

3. آیا فکر می کنید عدم توانایی تان در بیان احساسات، در روابط شما سبب مشکلاتی شده باشد؟

نویسنده:سمیه زادهوش

گروه کلوب ازدواج سایت تبیان-تنظیم:حدیثه نصری مقدم

مقالات مرتبط:

ازدواجی درشأن تو

شرایط همسرشایسته واهمیت آن

برای ازدواج هم برنامه می خواهی

رؤیایی نیندیشید

اصولی انتخاب کن

قبل ازعاشق شدن فکرکنید

چگونه ازدواج کنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.