تبیان، دستیار زندگی
حکمت و فلسفه عزا داری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکمت و فلسفه عزا داری

حکمت و فلسفه عزا داری

بسم الله الرحمن الرحیم

برخی از حكمتها و فلسفه عزادارى را مى‏توان در امور ذیل، بیان کرد.

الف. محبت و دوستى:

قرآن و روایات، مودت و ابراز دوستى خاندان رسول اكرم‏صلى الله علیه وآله و اهل‏بیت‏علیهم السلام را بر مسلمانان واجب كرده است. (1)

روشن است كه دوستى لوازمى دارد و یكى از مهم‏ترین لوازم دوستى، هم دردى و هم دلى با دوستان در مواقع سوگ یا شادى آنان است. (2)

از این رو در احادیث، بر برپایى جشن و سرور در ایام شادى اهل‏بیت‏علیهم السلام و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان، تأكید فراوان شده است.

حضرت على‏علیه السلام در روایتى مى‏فرماید: «شیعه و پیروان ما در شادى و حزن ما شریكند»؛ «یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا» (3)

امام صادق‏علیه السلام نیز فرمودند: «شیعتنا جزء منا خلقوا من فضل طینتنا یسوؤهم ما یسؤنا و یسرّهم ما یسرّنا (4)؛ شیعیان ما پاره‏اى از خود ما بوده واز زیادى گل ما خلق شده‏اند آنچه كه ما را بدحال یا خوشحال مى‏سازد، آنان را بدحال و خوشحال مى‏گرداند.»

این وظیفه عقلانى و شرعى، ایجاب مى‏كند كه در ایام عزادارى اهل‏بیت‏علیهم السلام، حزن و اندوه خود را به «زبان حال» یعنى، با اشك، آه و ناله و زارى، از نظر خوراك، با كم خوردن و كم آشامیدن مانند افراد غم‏زده و از نظر پوشاك، با پوشیدن لباسى كه از حیث جنس و رنگ و نحوه پوشش در عرف، حكایت‏گر اندوه و ناراحتى است، آشكار سازیم.

طبق فرموده امام صادق علیه السلام به معاویة بن وهب، «عزاداران سیدالشهدا در روز عاشورا از آب و غذا دوری جویند تا آن که یک ساعت از وقت فضیلت نماز عصر بگذرد، و در حد لزوم به غذای معمول صاحبان مصیبت، سدّ جوع و عطش کنند.» (5)

ب. زنده نگاه داشتن نهضت عاشورا:

عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) در مهم ترین كاركرد خود، سبب شده است تا یاد، نام و پیام‌های نهضت عاشورا زنده و جاوید بماند، و آموزه‌های آن به همه بشریت انتقال یابد. از این طریق، همه انسان‌ها ـ مسلمان و نامسلمان ـ در طول تاریخ، با آموزه هایی همچون: ستم ستیزی، آزادگی، شهادت طلبی، ایثار و حقیقت جویی آشنا شده اند. در این باره، این سخن از یك نویسنده غربی بسیار جالب توجه است: «اگر مورخان ما حقیقت این روز (عاشورا) را می دانستند و درك می كردند كه عاشورا چه روزی است، این عزاداری را مجنونانه نمی پنداشتند؛ زیرا پیروان حسینی به واسطه عزاداری حسینی می دانند كه پستی و زیر دستی و استعمار و استثمار را نباید قبول كرد؛ زیرا شعار پیشرو و آقای آن‌ها ندادنِ تن به زیر بار ظلم و ستم بود.

ج. انسان‏سازى:

گریه بر امام حسین‏ علیه السلام و حزن و اندوه، بر مصائب آن حضرت موجب تحول درونى گشته و به دنبال آن عامل رشد روحانى انسان مى‏گردد و پس از آن مقدمات تقوا و نزدیكى آدمى را به خدا فراهم مى‏سازد.

از آنجا كه در فرهنگ شیعى، عزادارى باید از سر معرفت و شناخت باشد هم‏دردى با آن عزیزان، در واقع یادآورى فضایل، مناقب و آرمان‏هاى آنان بوده و بدین شكل، آدمى را به سمت الگوگیرى و الگوپذیرى از آنان سوق مى‏دهد.

فردى كه با معرفت در مجالس عزادارى، شركت مى‏كند شعور و شور، شناخت و عاطفه را درهم مى‏آمیزد و در پرتو آن، انگیزه‏اى قوى در او پدیدار گشته و هنگام خروج از مراسم عزادارى، مانند محبى مى‏شود كه فعّال و شتابان، به دنبال پیاده كردن اوصاف محبوب در وجود خویشتن است.

د. جامعه‏سازى:

هنگامى كه مجلس عزادارى، موجب انسان‏سازى گشت تغییر درونى انسان به عرصه جامعه نیز كشیده مى‏شود و آدمى مى‏كوشد تا آرمان‏هاى اهل‏بیت‏علیهم السلام را در جامعه حكم‏فرما كند.

به بیان دیگر، عزادارى بر اهل‏بیت‏علیهم السلام در واقع با یك واسطه زمینه را براى حفظ آرمان‏هاى آنان و پیاده كردن آنها فراهم مى‏سازد. به همین دلیل مى‏توان گفت: یكى از حكمت‏هاى عزادارى، ساختن جامعه براساس الگوى ارائه شده از سوى اسلام است.

ه. انتقال‏دهنده فرهنگ شیعى به نسل بعد:

كسى نمى‏تواند منكر این حقیقت شود كه نسل جدید در سنین كودكى، در مجالس عزادارى با فرهنگ اهل‏بیت‏علیهم السلام آشنا مى‏شوند. به راستى عزادارى و مجالس تعزیه، یكى از عناصر و عوامل برجسته‏اى است تا آموزه‏هاى نظرى و عملى امامان راستین، به نسل‏هاى آینده منتقل شود. مراسم عزادارى، به دلیل قالب و محتوا، بهترین راه براى تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایى آنان با گفتار و كردار اهل‏بیت‏علیهم السلام است.

به بیان دیگر فلسفه و حكمت عزادارى بر امام حسین‏علیه السلام، مسأله انسان‏سازى، جامعه‏سازى و انتقال فرهنگ شیعى به نسل بعد در مجالس امام حسین‏علیه السلام، قوى‏تر نیز مى‏باشد زیرا ماهیت قیام امام حسین‏علیه السلام و نیز آموزه‏هاى تربیتى، سیاسى، فرهنگى و اجتماعى عاشورا، در تعالى و بالندگى انسان و جامعه چشم‏گیر بوده و عناصر رویداد كربلا، مؤلفه‏هاى اساسى و اصلى را در ترسیم فرهنگ شیعى رقم زده است كه توسط مراسم سوگوارى به نسل بعد منتقل مى‏شود.

با توجّه به بیانات، سخنان و شعارهاى عاشورا، مى‏توان عناصر انسان‏ساز، جامعه‏ساز و فرهنگ‏ساز را ملاحظه كرد مواردى چون:

عبادت، ایثار، شجاعت، توكل، صبر، امر به معروف و نهى از منكر، نابودى اسلام در شرایط سلطه یزیدیان، حرمت بیعت با كسى چون یزید، شرافت مرگ سرخ بر زندگى ذلّت‏بار، اندك بودن انسان‏هاى راستین در صحنه امتحان، لزوم شهادت‏طلبى در عصر حاكمیت باطل، زینت بودن شهادت براى انسان، تكلیف مبارزه با سلطه جور و طغیان، اوصاف پیشواى حق، تسلیم و رضا در برابر خواسته خدا، همراهى شهادت‏طلبان در مبارزات حق‏جویانه، حرمت ذلّت‏پذیرى براى آزادگان و فرزانگان مؤمن، پل بودن مرگ براى عبور به بهشت برین، آزادگى و جوانمردى، یارى خواهى از همه و همیشه در راه احقاق حق. (6)

و. حفظ مكتب و شریعت:

زنده داشتن یاد و تاریخ پرشكوه نهضت حسینى، كه الهام بخش روح انقلابى و ستم ستیزى است. یعنى احیاء و زنده داشتن نهضت عاشورا موجب زنده نگه‏داشتن و ترویج دائمى مكتب قیام و انقلاب در برابر طاغوت‏ها و تربیت كننده و پرورش دهنده روح حماسه و ایثار است.

عزادارى براى اهل بیت، موجب احیاى یاد و نام آنها، و در كنار آن فرهنگ و مكتب و هدف آنان است. به عبارت دیگر در شكل یك پیوند روحى راه آنان به جامعه الهام گشته و پیوستگى پایدارى بین پیروان مكتب و رهبران آن برقرار مى‏سازد و دیگر گذشت قرون و اعصار نمى‏تواند بین آنان جدایى افكند. همین مسأله موجب نفوذ ناپذیرى امت از تأثیرات و انحرافات دشمنان مى‏گردد و مكتب را هم چنان سالم نگه مى‏دارد و یا تحریفات و اعوجاجات را به حداقل مى‏رساند. از همین‏روست كه استعمارگران براى نابودى ملل اسلامى مى‏كوشند رابطه آنان را با تاریخ پر افتخار صدر اسلامى قطع نمایند تا با ایجاد این خلاء زمینه القاى فرهنگ خود را فراهم آورند. اینها از آثار اجتماعى عزادارى است و آثار روانى و تربیتى دیگرى نیز دارد.

امام خمینی قدس سره مى‏فرماید: «روضه سیّد الشهداء علیه السلام  براى حفظ مكتب سیّد الشهداء علیه السلام است، حرف سیّد الشهداء علیه السلام حرف روز است، همیشه حرف روز است، اصلاً حرف روز را سیّد الشهداء علیه السلام آورده است و سیّد الشهداء علیه السلام را این گریه حفظ كرده است، مكتبش را این مصیبت‏ها و داد و قال‏ها حفظ كرده است.» (7)

در جاى دیگر مى‏فرماید: «شاید غرب زده‏ها به ما مى‏گویند كه ملت گریه! وشاید خودى‏ها نمى‏توانند تحمل كنند كه یك قطره اشك مقابل چقدر ثواب است، این گریه است كه یك ملت را بسیج مى‏كند براى یك مقصد اسلامى، مجلس عزا نه براى این است كه گریه بكنند براى سیّد الشهداء علیه السلام و اَجر ببرند - البته كه هست - ودیگران را از اجر فردى نصیب كند؛ بلكه مهم آن قضیّه سیاسى است كه ائمه ما در صدر اسلام نقشه‏اش كشیده‏اند كه تا آخر باشد.» (8)

ز. پیوند عمیق عاطفى بین امت و الگوهاى راستین‏:

عزادارى نوعى پیوند محكم عاطفى با مظلوم انقلابگر و اعتراض به ستمگر است و به تعبیر استاد مطهرى: «گریه بر شهید شركت در حماسه اوست.» (9)

یعنى این تحول روحانى كه در جلسات عزادارى ایجاد مى‏شود، زمینه را براى تحولات اجتماعى فراهم ساخته. و در واقع زمینه را براى حفظ آرمان‏هاى آن حضرت و پیاده كردن آن فراهم مى‏سازد؛ چنان كه امام راحل مى‏فرمود: ما هر چه داریم از محرم و عاشورا داریم. انقلاب اسلامى ایران و هشت سال دفاع سر فرازانه و پیروزمند ارتباط مستقیمى با مجالس سوگوارى و عزادارى دارد. و در طول تاریخ نیز شیعیان با همین مجالس عزادارى، توانسته‏اند هویت جمعى خود را حفظ و در برابر ظالمان و فاسدان ایستادگى كنند.

ح. دفاع از مظلوم و مخالفت با ظالم:

در مجالس عزادارى با توجه به شعار حماسه آفرین امام حسین علیه السلام در روز عاشورا كه فرمود: فإنّی لا أرى الموت إلا سعادة ولا الحیاة مع الظالمین إلا برماً (10)،  مردم از طرفى با انعقاد پیمان ناگسستنى با مظلومى كه مرگ در راه عقیده را سعادت و سازش با ستمگر را مایه ننگ مى‏داند وفادارى خود را در عدم سازش با ظالمان و مبارزه بى امان با هرگونه مظاهر استبداد اعلام مى‏كنند.

و همین وفادارى‏ها است كه ملت‏ها را در برابر طمع استعمار گران بیمه مى‏كند و راه نفوذ استثمارى را براى همیشه مسدود مى‏سازد. و از طرف دیگر نفرت خود را با سیاست اسلام زدایى دودمان ننگین بنى امیه كه با نسبت دروغ به پیامبر گرامى احادیثى را در راستاى سركوبى نهضتها و قیام مردم در برابر حكومت ستمگران، جعل و در میان مردم منتشر ساخته‏اند، ابراز مى‏دارند.

امام خمینى قدس سره مى‏فرماید: «ما ملّتِ  گریه سیاسى هستیم كه با همین اشك، سیل جریان مى‏دهیم و خرد مى‏كنیم سدهایى كه در مقابل اسلام ایستاده است.» (11) و میفرماید: «همین گریه است كه كارها را پیش برده است، همین اجتماعات است كه مردم را بیدار مى‏كنند.» (12)

لذا امروز مى‏بینیم كه دشمنان اسلام، با تمام توان و امكانات، به مبارزه با این فرهنگ شورش و قیام در برابر استبداد در آمده؛ ولى سیاستهاى اسلام كشورهاى دیگر را كه روحیه سازش با استبداد را از رهبران خویش به ارث برده‏اند، تأیید مى‏كند.

ط. وحدت هماهنگى میان امت اسلامى:

یكى از بركات پربار عزادارى و گریه براى حضرت سیّد الشهداء علیه السلام ، وحدت و هماهنگى میان اقشار مختلف اسلامى است كه در سایه گردهم‏آیى مردم در ایام سوگوارى حضرت در مساجد و تكایا و در سینه زنى‏هاى خیابان‏ها است.

و این گردهم آیى‏ها، ناله‏ها و سینه‏زنى هاى هماهنگ، قلبهاى مردم را با یكدیگر نزدیك نموده و كدورت‏ها را مرتفع ساخته و باعث یكپارچگى ملت اسلامى مى‏شود و از جمعیت پراكنده قدرت بزرگ مى‏سازد و ملت اسلامى را در برابر نفوذ دشمنان بیمه مى‏كند.

امام خمینی(ره) میفرماید: «همه روضه بخوانند، همه گریه بكنند، از این هماهنگ‏تر چه؟ شما در كجا سراغ دارید كه یك ملّتى این طور هماهنگ بشود؟ كِى این‏ها را هماهنگ كرده؟ این‏ها را سیّد الشهداء علیه السلام هماهنگ كرده است... در كجاى عالم سراغ دارید مردم این طور هماهنگ باشند... این هماهنگى را از دست ندهید.» (13)

ی. معرفی الگوهای راستین و ایجاد پیوند عمیق عاطفی با آنان:

عزاداران حسینی، با شركت در مراسم عزای امام حسین(علیه السلام) و یاران با وفایش، با شخصیت و عظمت روحی آنان آشنا می شوند، و آنان را انسان‌های كاملی می یابند كه واجد صفات پسندیده صبر، وفا، استقامت و از خود گذشتگی اند، و هر یك، الگو و اُسوه نیكیهایند.

مهمتر این كه عزاداران به یاد مظلومیت و مصیبت ایشان به سوگ می نشینند، می گریند، و بر سر و سینه می زنند، و از این طریق، شناخت خود را نسبت به آنان با پیوندی عاطفی، استحكام می بخشند.

از آن سو، عزاداران با دشمنان امام حسین(علیه السلام)، یزید و یزیدیان، نیز آشنا می شوند، و نسبت به آنان عمیقاً نفرت پیدا می كنند. بر این اساس، عزاداری امام حسین(علیه السلام)، در عمل، به تحقّقِ «تولّی» و «تبرّی» می انجامد، و فرصتی می شود تا عزاداران در خطاب به مقتدای خود، اعلام كنند: «انّی سلمٌ لِمن سالمكم و حربٌ لِمن حاربكم و ولی لِمن والاكم و عدوٌّ لِمن عاداكم (14)؛ من، با كسانی كه با شما در آشتی و صلح باشند، آشتی اَم ؛ و با كسانی كه با شما در ستیز و جنگ باشند، در ستیزم؛ و با كسانی كه شما را دوست بدارند، دوستمَ؛ و با كسانی كه شما را دشمن بدارند، دشمَنم.»

ک. تعلیم معارف دین:

اقامه مجالس دینى در سطح وسیعم وجب آشنا شدن توده‏ها با معارف دینى میشود. مجالس عزاداری امام حسین(علیه السلام)فرصتی بسیار ارزشمند به دست می دهد تا واعظان و خطیبان عالم، به بیان احكام و مباحث شرعی، اخلاقی و اعتقادی بپردازند و عزاداران حسینی را با معارف دینی آشنا كنند. بر این اساس، همان گونه كه در محرم سال 61 هجری، امام حسین(علیه السلام)برای احیای دین قیام كرد، مراسم عزاداری او نیز در طول تاریخ، بستری شد برای احیای دین و ترویج معارف آن.

ل. ایجاد معنویّت در جامعه:

شركت در عزاداری امام حسین(علیه السلام)، آرامش و لذت خاصی به عزاداران می بخشد. در واقع، این آرامش ناشی از فضای ویژه ای است كه در مجالس عزای حسینی به وجود می آید. در این مجالس، سخن از دیانت، حقیقت و مظلومیت، با اشك و سوز همراه می شود و جان‌های خسته از زندگی‌های روزمره را دگرگون می كند. در نتیجه، عزاداران احساس پاكی، سبكباری، لطافت و معنویت می كنند كه این حالات خود می تواند بیانگر نوعی از تزكیه و پالایش روحی باشد كه با شركت در مجالس عزای حسینی به دست می آید؛ البته سزاوار است كه عزاداران در خارج از مجالس عزا نیز مراقب اعمال خود باشند تا رشد معنوی آنان افول نیابد.

م. تعبد شرعی در انجام یک دستور دینی:

کته مهمی که انگیزه مهمی برای توجه به مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام و خصوصا عزای امام حسین علیه السلام و گریستن بر مصائب ایشان، ایجاد میکند؛ این است که در روایات ائمه معصومین به این امر بسیار سفارش و تشویق شده است و اثرات و برکات بزرگی را برایش بیان فرمودهاند. روشن است که همانند سایر دستورهای دینی، این توصیهها از جانب کسانی به ما رسیده است که بهتر از هر کسی راه نجات ما و برنامه سعادت ما را میشناسند و ما را به اموری راهنمایی میکنند که به آن نیازمندیم.

عزادارى در روایات

روایات فراوانى در این زمینه وجود دارد به سه روایت درخصوص توصیه ائمه‏علیهم السلام به برپایى مراسم عزادارى براى اهل‏بیت‏علیهم السلام بسنده مى‏كنیم:

1. امام صادق‏علیه السلام فرمودند: «رحم الله شیعتنا، شیعتنا و اللّه هم المؤمنون فقد و الله شركونا فى المصیبة بطول الحزن والحسرة (14)؛ خداوند شیعیان ما را مشمول رحمت خویش سازد. به خدا قسم، شیعیان ما همان مؤمنین‏اند، آنان به خدا قسم با حزن و حسرت طولانى خویش [در عزاى ما]، شریك و همدرد مصیبت‏هاى ما خاندان هستند.»

2. امام رضا علیه السلام مى‏فرماید: «من تذكر مصابنا و بكى لما ارتكب منا كان معنا فى درجتنا یوم القیامة، و من ذكر بمصابنا فبكى و ابكى لم تبك عینه یوم تبكى العیون و من جلس مجلسا یحیى فیه امرنا لم یمت قلبه یوم تموت القلوب (15)؛ كسى كه متذكر مصایب ما شود و به جهت ستم‏هایى كه بر ما وارد شده گریه كند، در روز قیامت با ما خواهد بود و مقام و درجه ما را خواهد داشت و كسى كه مصیبت‏هاى ما را بیان كند و خود بگرید و دیگران را بگریاند در روزى كه همه چشم‏ها گریان است، چشم او نگرید و هر كسى در مجلسى بنشیند كه در آن مجلس، امر ما را زنده مى‏كنند روزى كه قلب‏ها مى‏میرند، قلب او نخواهد مرد»

3. امام صادق‏علیه السلام به فضیل فرمود: «تجلسون و تحدّثون؟ قال: نعم جعلت فداك، قال: ان تلك المجالس احبها فاحیوا امرنا یا فضیل، فرحم الله من احیى امرنا یا فضیل من ذكرنا او ذكرنا عنده فخرج من عینه مثل جناح الذباب غفرالله له ذنوبه و لو كانت اكثر من زبدالبحر (16)؛ آیا مجالس عزا برپا مى‏كنید و از اهل‏بیت و آنچه بر آنان گذشته است، صحبت مى‏كنید؟ فضیل گفت: آرى قربانت گردم، امام فرمود: این‏گونه مجالس را دوست دارم پس امر ما را زنده گردانید كه هر كس امر ما را زنده كند مورد لطف و مرحمت خدا قرار مى‏گیرد. [اى‏] فضیل: هر كس از ما یاد كند، یا نزد او از ما یاد كنند و به اندازه بال مگسى اشك بریزد، خدا گناهانش را مى‏آمرزد اگر چه بیش از كف دریا باشد.»

پی نوشت ها:

(1) نگا: شوری (42)، آیه 23؛ هود (11)، آیه 29؛ میزان الحکمه، ج 2، ص 236.

(2) نگا: المحبة فی الکتاب والسنة، صص 169 - 170 و 181 - 182.

(3) بحارالانوار، ج 44، ص 287.

(4) امالى، ص 305.

(5) نگا: تاریخ النیاحة الامام الشهید الحسین بن على، ج 1، صص 157-159

(6) نگا: فرهنگ عاشورا، صص 271- 268 حسین، عقل سرخ، صص 119- 77 امام حسن و امام حسین‏علیهما السلام، صص 121- 116.

(7) صحیفه نور ج 8 ص 69.

(8) صحیفه نور ج 13 ص 156.

(9) حماسه حسینی

(10) تحف العقول ص 245، شرح الأخبار للقاضی النعمان المغربی ج 3 ص 150، مناقب ابن شهر آشوب ج 3 ص 224، بحار الأنوار ج 44 ص 192.

(11) صحیفه نور ج 13 ص 156

(12) صحیفه نور ج 13 ص 157.

(13) صحیفه نور ج 10 ص 217.

(14) بحارالانوار، ج 43، ص 222.

(15) همان، ص 278.

(16) همان، ص 282 و 289.


منابع:

1. پرسمان

2. خیمه، شماره22

3. سایت مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر علیه السلام

4. معرفت، شماره 98


فرآوری: رهنما، گروه حوزه علمیه تبیان