تبیان، دستیار زندگی
می توانید متفاوت باشید اما کنار هم به نفتهم و صمیمیت برسید.می توانید عشق را خلق کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوستت دارم با تمام تفاوت ها

نگاه 180 درجه ای (1)

تفاوت

چرا فكر می كنید تفاوت ها و اختلاف سلیقه ها ، مخلّ آرامش در زندگی زناشویی هستند ؟  آیا شناخت ، از دل همین تفاوت ها حاصل نمی شود ؟ مگر نمی گویند "در سفر باید همدیگر را شناخت " ! مگر منظور از سفر، تغییر شرایط و ایجاد تفاوت ها نیست ؟ چه سفری بهتر از زندگی زیر یك سقف با فردی كه با شما متفاوت است ؟ چه لذتی بالاتر از خلق تفاهم و كشف روابط ریاضی وار و چند مجهولی ! چه پازلی زیباتر از چیدن قوانین "180 درجه متفاوت " كنار هم و ساختن قانون تفاهم و همدلی !

این راهکارها به شما کمک خواهد کرد تا عشق را زندگی تان بسازید.

1 - هر كدام از آدم ها ، راهی مخصوص به خود برای نفوذ دارد . هیچ دو آدمی مثل هم نیست . در سالهای اولیه ی آشنایی با همسرتان ، بی وقفه و شبانه روز سعی كنید این راه جادویی را برای نفوذ در دل همسرتان كشف كنید !

2- روزهایی وجود دارد كه همسرتان مثل همیشه شاداب و سرحال نیست . در این روزها بیشتر از قبل  او را به حال خود واگذارید . مستقیم و بی حاشیه علت كسل بودنش را نپرسید . سعی كنید با یادآوری توانایی هایش به او عزت نفس دهید . مدام افكار و احساساتش را تحسین كنید ، هرچند خیلی هم با آنها موافق نیستید .

3- هنگامی كه یك نفربهانه گیری می كند و جرو بحث را آغاز می كند ، یعنی عزت نفسش كم شده . انسانها در این شرایط اغلب حرف های منطقی و دلچسبی نمی زنند . سعی نكنید با حرف های منطقی و استدلالی جواب بی منطقی هایش را بدهید . با سعه ی صدر و بزرگواری به او عزت نفس بدهید . مطمئنا از حرف های بچگانه اش پشیمان خواهد شد .

فكر نكنید با فاكتور گرفتن از خواسته هایتان به زندگی خدمت كرده اید ؛ چون این نیاز در نهاد شما وجود دارد و تا برطرف نشود یا با صحبت و همدلی قانع نشود ، دست از سرتان برنمی دارد .

4- در زندگی بیشتر از آنكه به دنبال ارتباطات كلامی با همسرتان باشید ، به دنبال ارتباطات غیر كلامی بگردید ؛ زیرا بیشترین ارتباطات مثبت انسان از طریق «پیام‌های غیرکلامی» صورت می‌گیرد .بیشتر اهل عمل باشید تا حرف . دوست داشتن خود را عملا نشان دهید ؛ هرچند به هیچ وجه نباید از ابراز محبت زبانی هم غافل شد .

همسر

5- در هیچ جای زندگی به دنبال اثبات حقانیت خود نباشید . اینكه :"من بهتر از تو می گویم "یا "اگر حرف مرا گوش می دادی موفق می شدی" . تمام اینها به منزله ی سرزنش طرف مقابل است  . در این حالت است كه همسرتان ناخودآگاه شنوایی اش را از دست می دهد و صمیمیت ها كمرنگ می شود .

6- خواسته ها و انتظارات معقولتان را به همسرتان بگوئید . فكر نكنید با فاكتور گرفتن از خواسته هایتان به زندگی خدمت كرده اید ؛ چون این نیاز در نهاد شما وجود دارد و تا برطرف نشود یا با صحبت و همدلی قانع نشود ، دست از سرتان برنمی دارد .  هیچ چیز بهتر از حرف زدن و ردوبدل كردن انتظارات نیست . مدعی خواسته هایتان نباشید ولی از مطرح كردنش هم نهراسید . مطمئن باشید اگر شرایط هموار باشد ،همسرتان از برآوردن نیازهایتان خوشحال می شود . البته شرایط را به گونه ای ترتیب دهید كه اگر همسرتان نتوانست خواسته ی شما را برطرف سازد ،‌ بتواند با زبانی گرم و صمیمی آن را به شما بگوید ؛ كه اگر نگوید و در معذوریت بیافتد ،  سیستم فكری اش مختل می شود و بهانه گیری می كند و حرف های كهنه را مرور می كند و ...

دوست داشتن خود را عملا نشان دهید ؛ هرچند به هیچ وجه نباید از ابراز محبت زبانی هم غافل شد .

7-  شما نمی توانید ظرف 2 تا 3 سال ، شخصیت شكل گرفته در 20 تا 30 سال را مطابق میل خود سازید . اصلا این كار از انسانیت به دور است ؛ چون هركس هر چه هست و هرچه می خواهد باشد ، بودنش را دوست دارد و در مقابل تغییر اجباری واكنش نشان می دهد . بیشتر از آنكه به دنبال تغییر در همسرتان باشید ، به دنبال تغییر در خودتان باشید . در این حالت مطمئن باشید طرف مقابل هم تغییر خواهد كرد .

8- اگر به دنبال آرامش هستید ، یادآوری خاطرات تلخ و دردآور را در ذهنتان ممنوع كنید ! هیچ جذام و سرطانی بدتر از ذهن مملوء از خاطرات مغشوش و زجرآور و كسل كننده نیست . آنقدر بهشان فكر نكنید تا از هجوم و غلبه بر ذهنتان خسته شوند . بگذارید پیروز این میدان شما باشید . به روزی برسید كه اگر خواستید هم نتوانید لحظه ای از آن روزها را به خاطر آورید .  اگر هم كه به دنبال آرامش نیستید و می خواهید ذره ذره مغزتان را چكش خوری كنید ، هرروز،  روزی سه بار، از سیر تا پیاز خاطرات دردآورتان را مرور كنید !

9- به همدیگر اعتماد داشته باشید ! هیچ چیز ویرانگرتر از بی اعتمادی و رسوخ شك و تردید در ستون های روابط زناشویی نیست . سعی كنید با صداقت و روراستی این ستون ها را خراب نكنید ، كه اگر خراب شد ، پابرجا كردنش بسیار دشوار است .

10- شریك زندگی تان را با وجود تمام تفاوت ها و رفتارهایی كه نمی پسندید ، بپذیرید ! نه اینكه او را بپذیرید و دوست بدارید ، با هزاران شرط و اگر و اما و ....  تنها در این صورت است كه "عشق" به سراغتان می آید و لذت از زندگی را به شما هدیه می دهد .

این اصل را فراموش نكنید كه ازدواج ، برای رسیدن به تكامل است و باید رفتارهای نامناسب و به دور از موازین اخلاقی در روابط زناشویی حذف شود ، ولی حذف و رفع این شرایط ، منوط به دانستن اصول پیچیده ای است كه اگر به خطا صورت گیرد ، نه تنها موثر نمی افتد ، بلكه هزاران هزار درجه بدتر هم می شود . پس بیاموزید و درست عمل كنید ، تا بیشتر از همه خودتان از زندگی لذت ببرید و به آرامش برسید .

نویسنده : سرور حاجی سعید - گروه خانواده ایرانی تبیان

تنظیم : ندا داودی

مقالات مرتبط :

اشتباهاتی كه جبران نمی شود

قبل و بعد از یک ازدواج موفق

جاودانگی یک عشق

با لجبازی همسرم چه کنم؟

دستورالعمل ازدواج موفق!

ورود ممنوع های زندگی مشترک

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.