تبیان، دستیار زندگی
اگر می خواهید خط اتوی شما با دوام باشد در محل خط اتو از زیر، كركها وپرزها را كاملأ بردارید ودر محل خط اتو در زیر و داخل لباس مقداری صابون خشك بكشید و در محل خط اتو در روی لباس یك پارچه مرطوب بگذارید و با اتوی داغ محل مورد نظر را اتو كنید .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوت و فن های اتو کشی

اتو

اتو پس از گذشت چندین سال از یک وسیله ساده فلزی سنگین تكامل پیدا كرد و به شكل امروزی درآمد. عمده استفاده از اتو برای صاف کردن منسوجات پس از خشک‌شدن آن‌ها است. اتوکشی بیشتر تنها برای نمود زیباتر دادن به پوشاک و پارچه‌ها انجام می‌شود ولی در عین حال به‌ خاطر دمای بالای فلز کف اتو، باکتری‌های روی پوشاک نیز کشته می‌شوند که این به بهداشت لباس کمک می‌کند. در حین خرید اتو باید به مواردی كه در زیر به آنها اشاره می كنیم، توجه كنید.

اتوی معمولی برای صاف کردن و فرم داخل پارچه‌های پنبه‌ای و کتانی مناسبتر است و برای پارچه های پشمی که نیاز به اعمال فشار بیشتری دارد اتوهای بخار مناسبتر است. بخار ایجاد شده در داخل اتوی بخار سبب می شود که پارچه بهتر صاف شود و دیگر لازم نیست که برای ایجاد فشار بیشتر اتو به پارچه ، وزنه یا کفه سنگین‌تر استفاده شود از این رو اتوهای بخار سبکتر است اتو بخار همچنین از ایجاد سوختن احتمالی پارچه جلوگیری می کند. امروزه اتوها را طوری می سازند که بتوان از آن هم به عنوان اتوی خشک و هم به صورت اتوی بخار استفاده کرد.

وات اتو - هر چه وات اتو بالاتر باشد گرمای آن بیشتر است و مدت زمان اتوكشی شما را كاهش می دهند. البته این افزایش میزان وات در قیمت نیز تاثیرگذار است و در قیمت نهایی از 20 هزار تومان تا 100 هزار تومان تفاوت قیمت ایجاد می كند.

برای جرم گیری اتو باید محلولی از آب مقطر و سركه درون اتو بخار بریزید و بگذارید اتو گرم شود و بعد از مدتی آن را بیرون بریزید وآب مقطر درون آن بریزید تا كامل تمیز شود وبعد از ریختن آب دوم روی یك تكه پارچه اتو كنید تا بخارها با فشار خارج شوند این كار را چندین بار ادامه بدهید تا دیگر جرمی باقی نماند .

بخار – اگر اتویی كه خریداری می كنید مجهز به قابلیت بخاردهی باشد، چین و چروك لباسها با سرعت بیشتری باز می شود.

كف نچسب – این قابلیت به شما كمك می كند اتو را به راحتی روی لباس ها كشیده و شاهد چسبندگی آنها نباشید

سیم اتصال چرخشی – سبب می شود سیم اتو چرخش 360 درجه داشته باشد و هنگام اتوكشی سیم جایی گیر نكند.

كلید كنترل دما – كلیدی برای تنظیم نمودن میزان گرما و حرارت برای اتوكشی است كه با استفاده از آن می توانید حرارت مناسب برای پارچه هایی در جنس های مختلف را تنظیم نمایید

كلید خاموشی اتوماتیك – این قابلیت به این شرح است كه وقتی اتو برای چند دقیقه به حال خود باقی می ماند به صورت اتوماتیك آنرا خاموش می كند

هشداردهنده – زمانیكه اتو برای مدت زمانی در حالت خوابیده روی لباس گذاشته می شود، زنگ هشدار به صدا در می آید.

مخزن آب متحرك – این امكان را برای شما فراهم می آورد كه هر زمان كه نیاز داشتید محفظه اتو را از آن جدا نموده و آب كنید.

برای جلوگیری از برق افتادن لباس قبل از اتو كشیدن مقداری آب به همراه سركه به محلی كه می خواهید اتو بكشید بپاشید و هیچگاه اتو را مستقیم روی لباس نگذارید بلكه از روی یك پارچه كتانی اتو كنید.

نحوه تمیز كردن اتو

برای جرم گیری اتو باید محلولی از آب مقطر و سركه درون اتو بخار بریزید و بگذارید اتو گرم شود و بعد از مدتی آن را بیرون بریزید وآب مقطر درون آن بریزید تا كامل تمیز شود وبعد از ریختن آب دوم روی یك تكه پارچه اتو كنید تا بخارها با فشار خارج شوند این كار را چندین بار ادامه بدهید تا دیگر جرمی باقی نماند .

از بین بردن برق لباسها پس از اتوكشی

اتفاق می افتد كه پس از اتو كشیدن بر روی شلوار یا اشیاء اتو شده برق می افتد برای جلوگیری از این كار قبل از اتو كشیدن مقداری آب به همراه سركه به محلی كه می خواهید اتو بكشید بپاشید و هیچگاه اتو را مستقیم روی لباس نگذارید بلكه از روی یك پارچه كتانی اتو كنید.

اتوکشی

دوام خط اتو

اگر می خواهید خط اتوی شما با دوام باشد در محل خط اتو از زیر، كركها وپرزها را كامل بردارید ودر محل خط اتو در زیر و داخل لباس مقداری صابون خشك بكشید و در محل خط اتو در روی لباس یك پارچه مرطوب بگذارید و با اتوی داغ محل مورد نظر را اتو كنید .

نكاتی برای نگهداری صحیح از اتو

1- از وارد آمدن ضربه به اتو (مثل زمین خوردن ) خود داری نمایید.

2- قبل از خنك شدن اتو سیم های رابط آن را دور دسته نپیچید.

3- هر گز اتو را داخل آب قرار نداده وروی آن آب نریزید.

4- اتو بخار را فقط تا حد مجاز آب نمایید و نه بیشتر .

5- سیم رابط فرسوده را تعویض نموده و از سیم رابط با روكش بافته شده از نخ استفاده نمایید.

6- برای جلوگیری از خرابی كف اتو آن را بر روی زیپ، قلاب، و سگك نكشید.

7- برای جلوگیری از تشكیل رسوب در اتو بخار از آب بدون املاح مثل آب مقطر استفاده نمایید.

نشریه منزل

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

سرمایه ای زیر پا

اقتصادی فکر کنید

سرسری نخرید

طرز رفتار با تلویزیون

نکاتی در مورد سینک ظرفشویی

برچسب انرژی، چرا؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.