تبیان، دستیار زندگی
بدون تعارف باید او را حرفه ای ترین بازیکن حال حاضر فوتبال ایران دانست. با 26 سال سن کلکسیونی از افتخارات را جمع کرده است. زمانی که در سال 1999 با باشگاه هامبورگ قرارداد امضا کرد، کمتر کسی احتمال می داد این بازیکن که در آن سا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی عملکرد لژیونرهای ایرانی؛ مهدی مهدوی کیا(1)


بدون تعارف باید او را حرفه ای ترین بازیکن حال حاضر فوتبال ایران دانست. با 26 سال سن کلکسیونی از افتخارات را جمع کرده است. زمانی که در سال 1999 با باشگاه هامبورگ قرارداد امضا کرد، کمتر کسی احتمال می داد این بازیکن که در آن سال 22 سال بیشتر نداشت تا این حد پیشرفت کند و به غیر از گلزنی برای تیمش، عنوان سلطان پاس گل را هم به خود اختصاص دهد.

اگر اتفاقاتی که بعد از روزی کارآمدن توماس دال به عنوان سرمربی هامبورگ برای او به وجود آمد برای هر بازکین دیگری رخ می داد، تصمیم به جدایی می گرفت. اما مهدی مهدوی کیا ماند، تمرین کرد و با صرف فعل خواستن دوباره به ترکیب اصلی تیمش برگشت به طوری که دال دیگر نتوانست از کنار نام او بگذرد. البته در آن مقطع هامبورگ خوب هم نتیجه نمی گرفت و از طرفی بازیکن جانشین او بعد از یکی، دو فصل پایش به گل باز شد تا دیگر دال به فکر استفاده از مهدوی کیا نیفتد. به هر حال فصل جدید بوندس لیگا و مهدی با 165 بازی، 22 گل زده و 37 پاس گل، شماره هفت را مال خود کرد. مهدوی کیا تا آن موقع 89 بازی ملی هم داشت.

طبق برنامه هامبورگ در هفته اول میزبان نورنبرگ شد و با حساب سه بر صفر به پیروزی رسید. دال که بسیار خوشحال به نظر می رسید در آن روزها اصلاً مهدوی کیا فکر نمی کرد، چرا که تیمش بدون این بازیکن ایرانی به پیروزی رسیده بود. آنها در روز دوم میهمان بیله فلد شدند و مهدوی کیا از دقیقه 68 و بعد از مدت ها به زمن آمد و در پیروزی دو بر صفر تیمش سهیم شد. به هر حال 22 دقیقه بازی کردن برای او کافی بود تا طلسم نیمکت نشینی اش شکسته شود.

اما هفته سوم برای او و برای همه فوتبالدوستان ایرانی جذابیت زیادی داشت. هانوفر با وحید هاشمیان به بندر هامبورگ رفت. مهدی مهدوی کیا در دقیقه 21 اولین گل فصلش را زد اما دقایقی بعد، وحید هاشمیان با پاس گلی که داد حساب کار را یک – یک کرد. شادی بعد از گل مهدوی کیا در آن روز، عکس بیشتر مطبوعات شد. او با صدای بلند اعتراضش را به گوش همه رساند. در آن بازی نمره 2 را به او دادند تا ملی پوش ایرانی هامبورگ برای بازی با ماینتس سراسر انگیزه باشد. دیگر دال از او به عنوان بازیکن اصلی استفاده می کرد.

مهدوی کیا باز هم گل زد و باز هم نمره 2 گرفت تا در پیروزی سه بر یک تیمش سهیم باشد. حال محبوبیت او نسبت به گذشته چند برابر شده بود. اینتراخت فرانکفورت حریف روز پنجم هامبورگ شد. دال در دقیقه 60 او را از زمین بازی بیرون کشید. شاید از تساوری یک – یک – مقابل این تیم در خانه راضی به نظر می رسید.

اما هفته ششم برای او خوش یمن نبود. مهدوی کیا در دقیقه 37 بازی با اشتوتگارت مصدوم شد. هر چند هامبورگ این تیم را در خانه اش دو بر یک شکست داد اما مصدومیت او به حدی بود که نتوانست در بازی حساس مقابل بایرن مونیخ بازی کند. مهدوی کیا این بازی را از روی سکوی ورزشگاه آ.او.ال آره نا نظاره گر بود.

یاران علی کریمی تسلیم بازی خوب هامبورگی ها شدند و دو بر صفر نتیجه را واگذار کردند. مهدی بازی هفته هشتم مقابل کایزرسلاترن را هم از دست داد. هامبورگ در نبود او باز هم برد. این پیروزی ها اگرچه برای هامبورگ و مهدوی کیا بسیار خوب و بد اما اینکه دال بدون او به پیروزی می رسید تا حدودی جایگاهش را به خط می انداخت.

مهدوی کیا در هفته نهم و از دقیقه 66 مقابل ولفسبورگ به زمین آمد و از شانس بدش هامبورگ تنها شکست نیم فصلش را آن هم در خانه تجربه کرد. او روز به روز با فاصله گرفتن از بند مصدومیت، آماده تر می شد و این برای دال یک اتفاق مهم بود. هامبورگی ها که فکرش را نمی کردند در خانه به ولفسبورگ ببازند، به استادیوم وست فالن شهر دورتموند رفتند. دال در حالی که تا دقیقه 70 تیمش یک بر صفر عقب بود، مهدوی کیا را به زمین فرستاد. می پوش ایرانی هامبورگ می خواست به ناکامی های خود و تیمش پایان دهد. او یک پاس گل داد تا هامبورگ دست خالی از دورتموند بر نگردد. این اتفاق برای مهدوی کیا پیامدهای خوبی داشت.

تیم شالکه در هفته یازدهم به هامبورگ رفت. تیمی چغر که آن روزها خیلی سخت دروازه اش باز می شد. دال این بار مهدوی کیا را از ابتدا در ترکیب اصلی قرار داد. وقتی عقربه های ساعت ورزشگاه دقیقه بیستم بازی را نشان دادند، مهدوی کیا دروازه شالکه را باز کرد و از همه مهم تر هامبورگ با همان گل به پیروزی رسید. این سومین گل او بود. آنها بعد از تساوی برابر مونشن گلادباخ در هفته دوازدهم، میزبان دویسبورگ شدند. مهدوی کیا که پس از پیشنهاد به دال در دفاع راست بازی می کرد، در این بازی هم یک پاس گل داد تا تیمش به پیروزی دو بر صفر برسند. بعد از آن بازی به مهدی نمره 2 دادند.

کلن حریف روز پانزدهم هامبورگ بود. یک پیروزی دیگر و آن هم با نتیجه 3-1 در آن شرایط به غیر از بایرن مونیخ صدرنشین تنها تیم تهدید کننده هامبورگ، وردربرمن بود.

اما هفته شانزدهم برای مهدوی کیا تنها هفته یازدهم فراموش نشدنی خواهد بود. او در دقیقه 8 بازی دروازه هرتابرلین را باز کرد تا تیمش با همان یک گل یازدهمین پیروزی اش را جشن بگیرد. و بالاخره آخرین بازی هامبورگ قبل از تعطیلات سال نو میلادی با تساوی یک بر یک مقابل وردربرمن به پایان رسید.مهدوی کیا که از سایت رسمی باشگاه هامبورگ عنوان بهترین بازیکن فصل را به خود اختصاص داده از زمان حضورش در آلمان 180 بازی در بوندس لیگا انجام داده که 26 گل زده، 39 پاس گل داده و فقط 6 کارت زرد دریافت کرده است. او محبوب ترین و با اخلاق ترین بازیکن هامبورگ هم می باشد.

مهدوی کیا به همه فوتبالیست های ایرانی یاد داد که با صبر و تحمل، با تمرین بیشتر و با عمل کردن بجای حرف زدن می توان موفق شد. مگر می شود بازیکنی بهترین فوتبالیست سال آسیا باشد، در تیمش محبوبیت هم داشته باشد و یکی از مؤثرترین ها هم باشد اما به خاطر سلیقه مربی نیمکت نشین شود و وحرفی هم نزد. آیا بهتر نیست که فوتبالیست های ما حداقل این یک مورد را الگو قرار دهند؟

مهدوی کیا در نیم فصل حتی یک کارت زرد هم دریافت نکرده و معدل نمراتش نیز 3 می باشد. مهدی در کوران مسابقات بوندس لیگا 6 بازی هم در چارچوب مسابقات یوفا انجام داد که به غیر از بازی دوم که 31 دقیقه و بازی چهارم 45 دقیقه بازی کرد، در چهار مسابقه دیگر فیکس بود و در مجموع نمره 3/3 را گرفت. مهدوی کیا سه بازی هم در چارچوب جام حذفی انجام داد که در بازی اول برابر اشتوتگارت یکی از 5 گل تیمش را زد. درون بازی از دقیقه 52 به زمین آمد و در بازی سوم پس از 120 دقیقه بازی برابر بایرن مونیخ حذف شدند. مهدوی کیا در مجموع 3 بازی نمره 5/3 را به دست آورد.

هامبورگ پس از هفده بازی با 9 گل خورده صاحب بهترین خط دفاعی می باشد.