تبیان، دستیار زندگی
آیا شما سلام بر پیغمبر نمی کنید؟ و نمی گوئید، السلام علیک یا نبی الله؟ حال اگر رسول خدا مرده و چیزی را درک نمی کند. و سلام سلام کننده را نمی شنود چرا در برابر قبر او مؤدبانه می ایستید و سلام کنید اینگونه که بر زندگان سلام می کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسمان معرفت
آیت الله گلپایگانی

من هر روز صبح که قرآن می خوانم یکی از آیات را در نظر گرفته و درباره آن تا شب فکر می کنم تا ببینم از نظر تفسیری، آیه دارای چه پیامها و مطالبی می باشد. »

بیش از هفتاد و پنج سال سابقه تدریس کم نیست تا کسی را اسطوره سازد اسطوره ای که بیش از 60 سال خارج فقه  و اصول تدریس کرده است .اکنون چه کسی خواهد گفت که ایام نوابغ و اسطوره ها گذشته است

ایشان از نظر علمی در زمان آیت الله بروجردی یکی از استوانه های بزرگ علمی حوزه علمیه قم به شمار می رفتند و در همان زمان سه درس خارج تدریس می کردند. پررونق ترین درس  خارج  بعد از مرحوم آیت¬الله شیخ عبدالکریم حائری درس ایشان بود

پاسچگویی به شبهات اگر ذهنی خلاق می خواهد سید محمد رضا برتر از این امتیاز است چرا که در مورد او نقل کرده اند به قدری در فقه مسلط بود که هرگاه مسأله مشکلی از ایشان سؤال می شد نه فقط به سؤال پاسخ می داد  بلکه منابع و مصادر آن نیز در نظرشان بود..

تفکر و تعمق در نشانه های وحی شاید مهم ترین علت نبوغ علمی ایشان بود. هر روز بعد از نماز صبح و بعد از نماز عشاء قرآن مهمان قلب پاک و روح توانایشان بود.

از ابتدای جوانی تا دوران سالخوردگی تفکر در تفسیر آیات و استخراج مفاهیم بلند و حقایق پنهان قرآن مشغله فکری ایشان بود چنانکه می فرمود:« من هر روز صبح که قرآن می خوانم یکی از آیات را در نظر گرفته و درباره آن تا شب فکر می کنم تا ببینم از نظر تفسیری، آیه دارای چه پیامها و مطالبی می باشد. »

ایشان با تدبر در معنای آیات به علم تفسیر نیز مسلط گشتندو علاوه بر درسهای متعدد فقه و اصول اشتغال به درس تفسیر هم داشته اند.  خود فرمودند:

« تفسیر قرآن را از پایان (یعنی سوره های کوچک) شروع کردیم و تا حدود نصف قرآن شریف را تفسیر نمودیم. »

او را زراره زمان نامیده اند یعنی همان کسی که فخر امام زمانش در علم و معرفت است .به او گفتند شما غالی (اهل غلو) هستید. چرا که از پیامبر و امام طلب شفاعت می کنید و معتقد به زنده بودن .انها هستید .ایشان در جواب فرمود: شما هم بر این عقیده اید: آیا شما سلام بر پیغمبر نمی کنید؟ و نمی گوئید، السلام علیک یا نبی الله؟ حال اگر رسول خدا مرده و چیزی را درک نمی کند. و سلام سلام کننده را نمی شنود چرا در برابر قبر او مؤدبانه می ایستید و سلام کنید اینگونه که بر زندگان سلام می کنید.

ثانیاً: فرضاً آنچه ذکرشد غلو باشد. حال آیا هرگونه غلوی موجب کفر است؟ و آیا اگر کسی گفت که پیامبر زنده است و با اذن الله و اراده الهی سلام سلام کننده را می شنود این غلو و مضرّ به توحید است؟

همیشه یک دانشمند را به آثار علمی و توانمندی پژوهشی او می شناسند.آیت الله گلپایگانی نیز از آثار فاخر و بدیعی بزخوردار بودند.همچون: افاضة العوائد، حاشیه بر وسیلة النجاه، حاشیه بر عروة الوثقی، مجمع المسائل، ارشادالمسائل، هدایة العباد، کتاب-الطهاره، الهدایه الی من له  الولایه، کتاب  القضاء، بغیة الطالب فی شرح المکاسب، الدر-المنضود فی احکام الحدود، نتایج الافکار فی  نجاسة الکفار، کتاب الحج، رساله محرمات بالسبب، رساله فی عدم تحریف  القرآن، صلاة الجمعه و عیدین، مناسک حج، احکام عمره، احکام النساء، مختصرالاحکام، توضیح المسائل.

همیشه آسمان است که در سینه خود ستاره می پرورد و ستاره هایی که که در آسمان فقاهت و نبوغ آیت الله گلپایگانی درخشیدند هرکدام یگانه روزگار خود شدند  برخی از آنها عبارتند از: آیات عظام مرتضی حائری یزدی[¬مطهری، قاضی  طباطبائی، بهشتی،  مدنی، مفتح، قدوسی، مشکینی، رفسنجانی،جنتی، مقتدایی، اشتهاردی، صافی گلپایگانی، علوی گرگانی، مکارم شیرازی، نورمفیدیو   قرائتی.


نوشته معصومه اسماعیلی گروه حوزه علمیه